صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۶
کد خبر: 15201
گزارشگر: 306
۲۸۵
۰
۰
۳
بازرس کل استان یزد خبر داد

اولویت‌های اداره کل بازرسی توسعه و توجه به نظارت همگانی است / در سال گذشته ۲۵۸۹ شکایت در سامانه سازمان بازرسی ثبت شده است

اولویت‌های اداره کل بازرسی توسعه و توجه به نظارت همگانی است / در سال گذشته ۲۵۸۹ شکایت در سامانه سازمان بازرسی ثبت شده است
یزد - بازرس کل استان با بیان این که نظارت سنتی پاسخگوی نیازهای نظارتی جامعه امروز​ نیست، نظارت هوشمند را دیگر سیاست اداره کل بازرسی استان ذکر کرد و گفت: توسعه و توجه به نظارت همگانی یکی از اولویت‌های اداره کل بازرسی استان می باشد

آسیانیوز / یزد ؛ «رضا مختاری» در اولین نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران افزود : دستگاه‌های اجرایی به سمت هوشمندسازی و نظارت الکترونیک و سیستماتیک می‌روند به نحوی که دستگاه‌ها مکلف به ثبت اقدامات خود در سامانه‌هایی هستند که مورد رصد و پایشسازمان بازرسی کل کشور قرار می‌گیرد.

بازرس کل استان یزد با بیان اینکه راهبرد میانی گزارش‌های هشداری که بسیار تیز و برنده و معادل دستور موقت در قانون مدنی است بهره می‌گیریم و در صورت بی توجهی به هشدارهای صادره با متخلفان برخورد قانونی خواهیم کرد تصریح داشت  : معتقدیم پیشگیری مقدم بر درمان است ولذا مهمترین اولویت‌های بازرسی را پیشگیری از تخلفات و جرائم در مسئولیت‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به ۱۰ مورد گزارش هشدارتأ ثیرگزار  درسه ماهه اول امسال خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۲۳ گزارش هشداری نظارتی و بازدارنده در موضوعات مختلف صادر شده است .

مختاری با تأکید به مستندگویی و ارائه مستندات برای نظارت مطلوب بر اجرای امورگفت : راستی‌آزمایی گزارش‌های دریافتی، کلی‌گویی از سر غرض و امیال شخصی در ورود به موضوعات کمک‌کننده نیست  بلکه اهداف را از بین می‌برد .

این مقام مسئول از تلاش در جهت  بهره گیری از ظرفیت مشارکت مردم، سمن‌ها و بازرسان افتخاری بخشهای مختلف از جمله رسانه‌ها بمنظور تقویت نظارت‌ها سخن گفت و اضافه کرد : در همین رابطه نیز اهتمام جدید به حفظ هویت افراد در جریان ارائه گزارش‌ها داریم.

مختاری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت های این اداره کل پرداخت و شناسایی یک فقره فرار مالیاتی در پوشش صندوق قرض الحسنه‌ با ۱۷۰ مظنون که تنها یک مورد از آنها ۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته است و وصول ۳۵۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن و نیز ۳۵۰ میلیارد تومان معوقه یک درصد فروش یکی از معادن استان را از جمله اقدامات مؤثر بازرسی کل استان دانست .

وی یکی دیگر از موارد را پیگیری بازگشت ۵۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق شهرداری یزد که بعضاً ۲۰ سال از سررسید آنها گذشته بود، گفت: تلاش در راستای بازگشت ۱۷۴۰ تن قیر متعلق به شهرداری اردکان به ارزش ۱۳ میلیارد تومان که به دلیل اخذ تضامین از دست رفته بود، از دیگر اقدامات مکوثر اداره کل بازرسی استان طی این مدت بوده است.

بازرس کل استان از مخالفت و هشدار این اداره کل در قبال اخذ وجود خلاف مقرارت از مردم در قالب ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی فصل ثبت‌نام مدارس و موضوع پرداخت شهریه‌ها و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، گزارش هشداری از سوی بازرسی کل استان طی چند روز اخیر به آموزش و پرورش داده شده تا مدارس از اخذ وجوه خارج از ضوابط از مردم پرهیز کنند و قطعاً در این باره رصد و نظارت و راستی‌آزمایی خواهیم داشت و در صورت تخلف برخورد قانونی صورت خواهیم داد.

مختاری به ورود بازرسی استان به موضوع امور مالیاتی و عقب ماندگی‌های سیستماتیک و پدیده هوشمند فرار مالیاتی اشاره و در این رابطه نیز اعلام کرد: در یک پرونده فرار مالیاتی که در پوشش فرایند صادارتی به دلیل معافیت این بخش از مالیات صورت می‌گرفت، ۶۳۶ ردیف صادراتی به ارزش ۱۲۹ میلیارد تومان از وضعیت درآمد صادراتی به فروش داخلی تبدیل شده بود و به عبارتی ضمن دریافت معافیت صادارتی، صادراتی اتفاق نمی‌افتاد.

وی در ادامه افزود : در یک فقره دیگر فرار مالیاتی که در پوشش صندوق قرض الحسنه‌ای صورت می‌گرفت، پس از بررسی تراکنش‌ها مشخص شد طی ۵ سال بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان تراکنش صورت گرفته است .

بازرس کل استان  گفت : در زمینه تسهیلات نیز با پایش مستمر در یک فقره، ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده بود ولی در مصرف انحراف داشت لذا براساس مستندات، بانک موظف به بازگشت این تسهیلات به همراه سود و جریمه‌ی آن شد.

مختاری به دغدغه مردم در موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دولت در قالب طرح نهضت ملی مسکن پیگیری در این زمینه را دنبال می‌کند و در همین رابطه بانک‌ها را موظف به ارائه خدمات کرده است ولی متاسفانه شاهد کوتاهی یکی از بانکهای عامل در این رابطه بودیم که با هشدار ارائه شده از سوی بازرسی کل استان، مشکل رفع و عواید آن به نفع حقوق عامه و قاطبه مردم رسید.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های مردم و مسئولان را موضوع یک درصد فروش معادن براساس ماده ۴۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور دانست و تصریح داشت : سال گذشته با تشکیل پرونده‌ای در این رابطه مشخص شد که یک درصد فروش واحد بزرگ معدنی چادرملو از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان بوده، در حالی که پرداختی آنها ۵۲ میلیارد تومان بوده لذا با همکاری دستگاه‌های متولی، مجموعاً ۳۵۰ میلیارد تومان در این رابطه وصول شد که ۷۰۰ درصد بیشتر از وصولی ۵ ساله گذشته استان از این واحد معدنی بود که از این میزان نیز پس از واریز به خزانه، ۲۳۰ میلیارد تومان به استان بازگشت.

مدیر کل بازرسی استان یزد همچنین با اشاره به محاسبه نشدن حقوق دولتی در مورد باطله معدن چغارت در استان و پیگیری وصول این حقوق به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان ؛ یکی از مسائل مربوط به این حوزه را پیگیری پرداخت حقوق دولتی معادن برشمرد.

وی به شناسایی، وصول و تسریع در وصول ۳۵۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: حقوق دولتی در مورد معادن چادرملو و میشدوان به مبلغ ۲۰۱ میلیارد تومان مشخص ولی معوق شده بود که با پیگیری‌های بازرسی استان این وصول رقم خورد.

مختاری نهی از دریافت تعرفه بابت  تبصره ۳ قبوض آب از سوی دستگاه اجرایی در تمام مناطق استان  در سال گذشته را از دیگر موارد  اقدامی این ادارکل عنوان کرد و گفت : برخی عنوان ‌می‌کنند که ان مبلغ در دیگر استانها از مردم اخذ می‌شود لیکن دلیلی بر تکرار این اشتباه و تخلف قانونی در استان یزد نمی‌بینیم.

وی با تاکید بر حمایت از مدیران شجاع، جسور و کوشا و حذف و مسدود شدن گلوگاه‌ها و بسترهای فسادزا با اصلاح یا حذف ساختارهای نادرست، گفت: با تخلفات، خطاها و ترک فعل‌های مسئولان برخورد خواهد شد.

به گفته مختاری طی یک سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ نفر از شهروندان به سازمان بازرسی استان یزد مراجعه حضوری داشتند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۵۸۹ شکایت در سامانه سازمان بازرسی ثبت شده که قریب به دو هزار فقره گزارش و مابقی شکایت بوده است.

وی با بیان این‌ که طی یک سال گذشته ۳۱ گزارش تولیدی اختصاصی بوده که از این تعداد ۲۶ گزارش تخلف اعلام شده که از این تعداد فقط دو مورد برای مدیران کل استان یزد بوده است افزود : در سال گذشته ۹۴ پرونده بازرسی در سه قالب موردی، برنامه‌ای و فوق العاده در استان یزد تشکیل شده است که از این تعداد ۱۴۱ گزارش تهیه شده و۱۱۰ گزارش نیز اصلاحی انجام شده است.

مدیر کل بازرسی استان یزد  بیشترین عناوین جرایم کارکنان را تصرف غیر قانونی در وجوه اموال دولتی، نقص حقوق دولتی و جعل رایانه‌ای عنوان کرد و گزارش نقض قوانین و مقررات و سهل انگاری در انجام وظایف محوله را بیشترین تخلفات اداری بیان کرد .

گفتی اینکه  بدلیل ذیق وقت پاسخ به سؤالات خبرنگاران به وقت دیگری مؤکول شد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

 

اولویت‌های اداره کل بازرسی توسعه و توجه به نظارت همگانی است / در سال گذشته ۲۵۸۹ شکایت در سامانه سازمان بازرسی ثبت شده است  ، رضا مختاری بازرس کل استان یزد

https://www.asianews.ir/u/app
اخبار مرتبط
یزد - رئیس کل دادگستری استان گفت: یکی از تاکیدات سند تحول قوه قضاییه مردمی کردن دستگاه قضاست لذا باید هر مناسبت را فرصتی برای تحقق این امر دانست
یزد - رئیس سازمان بازرسی کل کشور از انبار‌های اموال تملیکی استان، بازدید و دستوراتی را برای تعیین تکلیف کالاها و ‌خودروهای موجود در این انبارها صادر کرد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید