صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۷
کد خبر: 15228
گزارشگر: 2
۱۵۱۶
۰
۰
۱
جاهای دیدنی تبریز

لذت عکاسی در میان کاشی های فیروزه‌ای مسجد کبود تبریز

لذت عکاسی در میان کاشی های فیروزه‌ای مسجد کبود تبریز
اگر عاشق بناهای قدیمی و آثار به‌جامانده از دوران گذشته هستید، برای سفر به تبریز برنامه‌ریزی کنید تا مسجد کبود تبریز را از نزدیک ببینید. مسجد کبود تبریز، یکی از مساجد قدیمی است که تاریخ ساخت آن به دوران حکومت قراقویونلوها برمی گردد. «سلطان جهانشاه»، مقتدرترین حاکم در سلسه قراقویونلوها بود که دستور ساخت مسجدی باشکوه را داد.

در معماری مسجد کبود تبریز، از کاشی های فیروزه ای و لاجوردی استفاده شده است و به همین دلیل، به این مسجد، مسجد آبی یا مسجد کبود گفته می شود.
به دلیل استفاده از کاشی های آبی در ساخت این مسجد، فضای مسجد کبود بسیار آرامش بخش و خاص است. زمانی که از مسجد کبود تبریز بازدید می کنید، شیفته طرح های هندسی و نقش و نگارهای اسلیمی مسجد خواهید شد که بیانگر ذوق و هنر مردمان تبریز است.
در هنگام بازدید از مسجد کبود تبریز، دوربین خود را بیرون بیاورید و عکاسی کنید؛ زیرا این مسجد، یکی از بهترین مکانها برای عکاسی است.

 

لذت قدم زدن در آبی‌ترین مسجد دنیا

 

مسجد کبود تبریز، یکی از چهار مسجد آبی رنگ در دنیا است. به غیر از ایران، در مزارشریف افغانستان، استانبول ترکیه و ایروان ارمنستان نیز مساجد آبی وجود دارد؛ اما تعداد کاشی های لاجوردی مسجد کبود تبریز از دیگر مساجد آبی بیشتر است. مسجد کبود تبریز به فیروزه دنیای اسلام معروف است و جزو میراث ملی ایران ثبت شده است.
جالب است بدانید که مسجد کبود تبریز، بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است.
مسجد کبود، از معروفترین جاذبه های شهر تبریز محسوب می شود. متاسفانه بر اثر زلزله و عوامل طبیعی، بخش هایی از مسجد کبود آسیب دیده است؛ اما باز هم می توان ظرافت و زیبایی هنرمندانه را در بخش های باقی مانده این مسجد مشاهده کرد و با یکی از شاهکارهای معماری اسلامی ایرانی آشنا شد.
مسجد کبود به نام های دیگر مانند «مسجد جهانشاه» و «مسجد مظفریه» نیز معروف است. در گذشته، مسجد کبود تبریز یک مسجد تشریفاتی و مهم بود که بسیاری از مراسم اصلی حکومتی در این مکان برگزار می شد.
آنچه در سفرنامه ها و اسناد قدیمی ذکر شده است نشان می دهد که گنبدهای مسجد کبود بسیار بلند و باشکوه بودند و تمام بخش های مسحد با کاشی های زیبا و فیروزه‌ای پوشیده شده بود. بعضی از کاشی های مسجد نیز به طلا مزین هستند و کتیبه های کوفی در سردر این مسجد نصب شده بودند. گچبری ها و مقرنس کاری های این مسجد نیز به صورت هنرمندانه انجام شده بود.
مسجد کبود تبریز به صورت تمام مسقف ساخته شده تا در تمام فصول سال قابل استفاده باشد. اصلی ترین مصالح این مسجد، آجرها هستند؛ البته در بعضی از قسمتهای مسجد نیز از سنگ مرمر و سنگهای کمیاب نیز استفاده شده است.

 

مسجد کبود تبریز کجاست؟

 

برای بازدید از مسجد کبود تبریز، شما باید به شهر تبریز، خیابان امام خمینی، بین خیابان خاقانی و چهارراه منصور بروید.
برای دیدن این جاذبه تاریخی می توانید از اتوبوس یا مترو استفاده کنید یا با ماشین شخصی، خود را به مسجد کبود برسانید. یادتان باشد که ساعت بازدید از این بنای تاریخی، از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر است.

 

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد کبود تبریز

 

بعد از مشاهده مسجد کبود تبریز، شما می توانید از مکانهای دیدنی اطراف مسجد نیز بازدید کنید.
بوستان خاقانی تبریز، دقیقاً در همسایگی مسجد کبود قرار دارد و مکان خوبی برای تفریح و پیاده‌روی است.
در ۱۰۰ متری مسجد کبود نیز موزه آذربایجان تبریز قرار دارد که از قدیمی‌ترین موزه های ایران به شمار می آید. در موزه آذربایجان تبریز، شما می توانید آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران صدر اسلام را مشاهده کنید. در موزه آذربایجان، انواع سکه های قدیمی، سنگ های معدنی، مجسمه های نفیس، ظروف لعابی جذاب، ظروف سفالی و... وجود دارد.
در ۴۰۰ متری مسجد کبود تبریز نیز برج و میدان ساعت وجود دارد که نماد شهر تبریز است. میدان ساعت، از جمله میدان های اصلی تبریز است که توسط مهندسان آلمانی ساخته شده است. روبروی میدان ساعت تبریز، کاخ شهرداری را مشاهده می کنید. میدان ساعت تبریز در طول شب، به دلیل نورپردازی بسیار جذاب تر و زیباتر به نظر می رسد.
بعد از مشاهده مسجد کبود تبریز، می توانید سایر جاذبه های تبریز ماننده موزه عصر آهن و مسجد میرزا سلطان حکیم را نیز ببینید و اوقات خوبی را در شهر تبریز تجربه کنید.

 

انتخاب هتل مناسب برای اقامت در تبریز

 

یکی از مهم ترین کارها برای خلق لحظات لذت بخش و پرخاطره در سفر، انتخاب هتل مناسب برای اقامت است. بهتر است قبل از سفر به شهر تبریز، یکی از بهترین هتل های تبریز را برای اقامت خود رزرو کنید تا بتوانید اقامتی آرام و راحت در تبریز داشته باشید و روزهای سفرتان را با نهایت آرامش و راحتی سپری کنید. در ادامه، با ۳ هتل مجهز و شیک برای اقامت در تبریز آشنا خواهید شد.

هتل پارس ایٔل گلی

معرفی هتل پارس ائل گلی

 

هتل پارس ائل گلی، از مجهزترین و معروف ترین هتل های شهر تبریز است. کیفیت خدمات و امکانات رفاهی این هتل پنج ستاره به‌قدری خوب است که موفق به جلب رضایت بسیاری از مسافران و گردشگران شده است.
در هتل پارس ائل گلی تبریز، شما می توانید از میان انواع اتاق های یک تخته، اتاق دو تخته و سوئیت دوخوابه، واحد اقامتی موردنظر خود را انتخاب کنید. از جمله امکانات رفاهی هتل ائل گلی می توان به وجود کتابخانه، آتلیه عکاسی، باشگاه بیلیارد، رستوران سنتی، رستوران فرنگی، کافی شاپ، سونا، جکوزی، استخر، سالن ورزشی، اتاق بازی کودکان، پارکینگ، مرکز خرید و بیزینس روم اشاره کرد. هتل ائل گلی در جاده ائل گلی و نزدیک به پارک ائل گلی قرار دارد و چشم انداز آن بسیار زیبا و جذاب است.

 

معرفی هتل بین المللی تبریز

 

هتل بین‌المللی تبریز، هتلی چهارستاره است که در خیابان امام خمینی تبریز قرار دارد و به پارک ائل گلی، بازار سرپوشیده تبریز و مراکز خرید تبریز نزدیک است. در هتل بین المللی تبریز، شما می توانید از میان انواع اتاق های یک تخته، دو تخته و سه تخته، واحد اقامتی موردنظر خود را انتخاب کنید. از جمله امکانات تفریحی هتل بین المللی تبریز می توان به وجود رستوران ها و تالارهای مجلل، کافی شاپ، فضای بازی کودک، سونا و... اشاره کرد. محوطه هتل بین المللی تبریز، بسیار سرسبز و دلنشین است و فضای آرامش‌بخشی دارد.

 

معرفی هتل آزادی تبریز

 

هتل آزادی تبریز، هتلی پنج ستاره و نوساز است که در خیابان امام خمینی قرار دارد. هتل آزادی تبریز از جمله اقامتگاه های مدرن و محبوب در شهر تبریز محسوب می شود. موقعیت مکانی هتل آزادی تبریز بسیار خوب است و با رزرو این هتل، به موزه ها، مراکز تفریحی و تجاری تبریز نزدیک خواهید بود. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی هتل آزادی تبریز می توان به وجود رستوران روف گاردن، سالن بدنسازی، جکوزی، اتاق ماساژ، اتاق سینما، حمام ترکی، سالن همایش، پارکینگ و سالن تشریفات اشاره کرد.

هتل آزادی تبریز

در این نوشته، با زیبایی‌های مسجد کبود تبریز و جاذبه های اطراف آن آشنا شدید که در سفر به تبریز، می توانید از این مکانها بازدید کنید. همچنین سه هتل معروف شهر تبریز را به شما معرفی کردیم تا بتوانید برای رزرو یکی از این هتلهای تبریز اقدام کنید و اقامت خوبی در تبریز داشته باشید.

https://www.asianews.ir/u/aqg
اخبار مرتبط
شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌‌کند --- سرمه چشم از غبار کفش میهمان می‌کند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید