صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۴
کد خبر: 15265
گزارشگر: 2
۱۰۰۴
۰
۰
۱
چیلر سفارشی

بررسی اجزای چیلر تراکمی تهویه مطبوع و صنعتی

بررسی اجزای چیلر تراکمی تهویه مطبوع و صنعتی
اگر شما در صنعت ساختمانی و یا صنایع دیگری که برای تولید نیاز به آب خنک دارید، فعال هستید، حتماً با مفهوم چیلر آشنا هستید. چیلرها به عنوان دستگاه‌های تهویه مطبوع و تولید آب خنک برای سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و غیره استفاده می‌شوند و همچنین کاربرد های فراوانی در صنایع تولیدی مختلف دارند.

این دستگاه با اتخاذ فن‌آوری‌های نوین، به شما اجازه می‌دهد که انرژی را به بهترین شکل ممکن به کار گرفته و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. چیلر تراکمی، یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای تولید آب خنک در سیستم‌های تهویه مطبوع است. این دستگاه با کاهش دمای آب، محیط را با دما و رطوبت مناسب آماده می‌کند. در این پست، قصد داریم تا بررسی کنیم که چیلر تراکمی تولید کننده آب خنک از چه قطعاتی ساخته شده است.

 

کمپرسور چیلر تراکمی

 

کمپرسور، قسمتی از چیلر تراکمی است که برای فشردن گاز مبرد به کار می‌رود. کمپرسور موتور چیلر تراکمی محسوب می شود و مهمترین قسمت دستگاه می باشد. کمپرسور های مورد استفاده در ساخت چیلر دارای مدل های مختلفی می باشند که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

کمپرسور اسکرو : این نوع کمپرسور یکی از رایج ترین مدل های کمپرسور مورد استفاده در ساخت چیلر می باشد. کمپرسور های اسکرو دارای طراحی سمی هرمتیک می باشند و امکان تعمیر و سرویس آسانی دارند همچنین این کمپرسور ها لرزش و صدای کمی تولید می نمایند به همین دلیل می توان از آنها در ساخت چیلرهای مسکونی نیز استفاده نمود. به چیلر های مجهز به کمپرسور اسکرو، چیلر اسکرو نیز می گویند.
کمپرسور پیستونی : این نوع کمپرسور جزو اولین مدل های کمپرسور تولیدی می باشد. این کمپرسور نیز امکان تعمیر و سرویس آسانی دارد ولی لرزش و صدای آن از کمپرسور اسکرو بیشتر می باشد به همین دلیل بیشتر در ساخت چیلر های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
کمپرسور اسکرال : در طراحی این نوع کمپرسور چیلر از قطعات متحرک کمتری استفاده شده است به همین دلیل صدا و لرزش بسیار پایینی دارد و گزینه بسیار مناسبی برای ساخت انواع چیلرها می باشد. این نوع کمپرسور در ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید می شود و می توان از آن در ساخت مینی چیلر ها و چیلر های صنعتی بزرگ استفاده نمود.
یکی از انواع چیلرهای صنعتی چیلر دستگاه تزریق پلاستیک می باشد که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه محصول چیلر دستگاه تزریق پلاستیک مراجعه نمایید.

 

کندانسور چیلر تراکمی

 

در دنیای صنعت، کندانسورهای چیلر تراکمی جزء اجزای اساسی هر سیستم خنک کننده هستند. این اجزا، به عنوان یک ابزار کارآمد، برای تحویل حرارت از چیلر به محیط خارجی استفاده می‌شوند. کندانسورها یا متراکم کننده ها در صنایع مختلف برای فشرده کردن یک گاز یا مایع به حجم کمتر استفاده می شوند. کندانسور چیلر انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به رایج ترین انواع کندانسور و مزایای آن در مقایسه با انواع دیگر می پردازیم.

 

۱- کندانسور هوایی

 

کندانسور های هوایی با استفاده از هوایی محیط عملیات خنک سازی مبرد را انجام می دهند. این دستگاه استهلاک پایینی دارد و استفاده از آن در ساخت چیلر بسیار رایج می باشد و نسبت به مدل آبی کاربرد بیشتری دارد.
کندانسور های هوایی در مناطق گرم و خشک راندمان پایینی دارند و توصیه می شود در این مناطق از چیلر آب خنک استفاده شود و یا از چیلر سفارشی متناسب با نیاز خود استفاده نمایید.

کندانسور چیلر هوا خنک

۲- کندانسور آبی

 

این نوع کندانسور، هدف اصلی آن تحویل حرارت به آب است. آب سرد، برای این کندانسور به عنوان یک ماده خنک‌کننده استفاده می‌شود. این نوع کندانسور خود در دو مدل طراحی و تولید می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
کندانسور پوسته و لوله است. این یک سیستم پیچیده تر است که از یک پوسته و یک بسته نرم افزاری از لوله ها تشکیل شده است. بخار از طریق لوله ها جریان می یابد و مایع خنک کننده در اطراف بیرون لوله ها به گردش در می آید. مزایای کندانسور پوسته و لوله این است که نسبت به کندانسور سطحی کارآمدتر است و می تواند طیف وسیع تری از فشارها و دماها را تحمل کند.
کندانسور صفحه ای یک سیستم فشرده است که از پشته ای از صفحات فلزی با کانال هایی برای بخار و مایع خنک کننده تشکیل شده است. بخار از طریق کانال ها و مایع خنک کننده در جهت مخالف در کانال های مجاور جریان می یابد. از مزایای کندانسور صفحه ای این است که کارایی بالایی دارد و تمیز کردن آن آسان است.
کندانسور های آبی یا به عبارتی راندمان چیلر تراکمی آبی نسبت به مدل هوایی بالاتر می باشد ولی به نگهداری و سرویس دوره ای منظم دارد به همین دلیل کمتر در ساخت چیلر مورد استفاده قرار میگیرد.

 

شیر انبساط چیلر تراکمی

 

شیرهای انبساط جزء ضروری سیستم های تبرید هستند. این شیرها جریان مبرد را از طریق سیم پیچ اواپراتور کنترل می کنند و از کارآمد و موثر بودن سیستم اطمینان حاصل می کنند. در هسته خود، شیرهای انبساط با تنظیم فشار و دمای مبرد در هنگام حرکت در سیستم کار می کنند. هنگامی که مبرد وارد شیر می شود، از یک روزنه کوچک عبور می کند که باعث افت فشار می شود. این افت فشار باعث انبساط مبرد و در نتیجه کاهش دما می شود.

چیلر هوا خنک

با کنترل جریان مبرد از طریق کویل اواپراتور، شیرهای انبساط اطمینان حاصل می کنند که سیستم در حداکثر راندمان کار می کند. آنها همچنین به جلوگیری از مشکلاتی مانند سرمایش ناهموار یا گرمای بیش از حد کمک می کنند که می تواند به کمپرسور و سایر اجزا آسیب برساند. یکی از انواع شیر انبساط که معمولا در سیستم های تبرید استفاده می شود، شیر انبساط ترموستاتیک (TXV) است. این شیر از یک لامپ حسگر دما برای تشخیص دمای مبرد هنگام خروج از سیم پیچ تبخیر کننده استفاده می کند.
بر اساس این دما، شیر می تواند جریان مبرد را تنظیم کند تا اطمینان حاصل شود که سیستم در سطح بهینه کار می کند. نوع دیگری از شیر انبساط، شیر انبساط الکترونیکی (EEV) است. این شیر از یک ماژول کنترل الکترونیکی برای تنظیم جریان مبرد بر اساس عوامل مختلفی از جمله دما، فشار و رطوبت استفاده می کند.

 

اواپراتور چیلر تراکمی

 

اواپراتور از دیگر قطعات مهم چیلر می باشد که آب خنک در این قسمت از دستگاه تولید می شود. درون اواپراتور آب در مجاورت مایع مبرد قرار میگیرد و حرارت آب توسط مبرد جذب می شود و در نهایت آب خنک مورد نیاز تولید می شود. این دستگاه در دو مدل صفحه ای و پوسته و لوله طراحی و تولید می شود.

چیلر آب خنک

در ساخت چیلر ها از تجهیزات و قطعات مختلفی استفاده می شود که در اینجا به مختصر برخی از آنها را به شما معرفی نمودیم و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وبسایت صنایع برودتی نوری مراجعه نمایید.

https://www.asianews.ir/u/ari
اخبار مرتبط
از مهمترین چالش ها در صنعت تهویه مطبوع و سیستم های سرمایش، انتخاب چیلر جذبی یا چیلر تراکمی است. بر همگان واضح است که هر دو نوع دستگاه خنک کننده، دارای مزایای و معایب بی شماری هستند و براساس ویژگی های پروژه می توان به این نتیجه رسید که کدامیک از این دستگاه ها، اولویت بیشتری در انتخاب نهایی را دارا است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید