صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۵
کد خبر: 15315
گزارشگر: 213
۴۷۲
۰
۰
۱
نظر کارشناس مالی درباره دلایل صعود پول آمریکایی

دلار گران شد

دلار گران شد
به عقیده کارشناس اقتصادی، نوسانات دلار در حالی افزایشی شد که غیر از ماندن ایران در لیست سیاه اقدام مالی، یوگنی پریگوژین، موسس گروه امنیتی «واگنر» وارد جنگ با پوتین شد.

به گزارش آسیانیوز قیمت دلار روز گذشته به کریدور بالاتر ورود کرد. به نظر می‌رسد این اسکناس متاثر از سیگنال رخدادهای دیروز در روسیه آرایش صعودی گرفت و با قیمت ۵۰ هزار تومان مبادله شد. اما در میانه‌های روز هم خبر دیگری در ارتباط مستقیم با ایران منتشر شد تا قیمت دلار در کانال تازه فتح شده، تثبیت شود.

قیمت دلار دیروز افزایشی بود. معامله‌گران بازار اخبار روسیه را عامل تلاطمات بازار ارز در تهران می‌دانند. به اعتقاد آنها روسیه یکی از مهمترین هم‌پیمانان ایران است و تحولات این کشور می‌تواند بر رخدادهای داخلی ایران تاثیر بگذارد.

ماجرا از این قرار است که یوگنی پریگوژین، موسس گروه امنیتی خصوصی «واگنر» که زمانی از متحدان رئیس جمهوری روسیه به حساب می‌آمد حالا وارد یک جنگ با پوتین شده است. در ماه‌های گذشته زمزمه‌هایی درباره اختلافات گروه واگنر با دولت روسیه در رسانه‌ها مطرح بود اما این تنش‌ها به جایی رسید که فرمانده گروه واگنر علیه روسیه اعلان جنگ و مسکو را تهدید کرده است.

با اتفاقات روسیه تقاضا برای دلار بالا رفت
به گزارش تجارت نیوز، در همین راستا کامبیز افسری فعال بازار ارز و کارشناس اقتصادی با اشاره به تهدید گروه واگنر علیه دولت روسیه به تجارت‌نیوز گفت: «آنچه روز گذشته بازار ارز را در نوسان افزایشی قرار داد اتفاقات روسیه است. این موضوع باعث افزایش تقاضا در بازار ارز داخلی نیز شده است.»


پنجشنبه اخباری هم مربوط به احتمال تحریم‌های دائمی ایران از سوی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده بود. وی در این باره گفت: «این خبر در مقابل اخبار مربوط به روسیه تاثیر خود را در بازار ارز از دست داده است و فعلا بازار به هر خبری که مربوط به رخدادهای روسیه است واکنش نشان می‌دهد.»

 این فعال بازار ارز با اشاره به تاثیر موقتی رخدادهای سیاسی خاطرنشان کرد: «این اخبار می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و نوسان‌هایی ایجاد کند اما این شرایط نمی‌تواند مستمر باشد. این طور خبرها یک‌سری را فروشنده یا خریدار می‌کنند و برخی نیز دست از معامله می‌کشند. اما این روند موقتی است.»


ماندن دوباره ایران در لیست سیاه FATF
علاوه بر موضوع روسیه، گروه اقدام مالی (FATF) روز گذشته ایران را مجددا در لیست سیاه قرار داد.

این گروه اعلام کرد با توجه به اینکه ایران کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تصویب و اجرا نکرده است، گروه ویژه اقدام علیه پولشویی تعلیق اقدامات علیه تهران را لغو کرده و ایران را مجددا در فهرست سیاه خود قرار می‌دهد.

این موضوع شاید در کوتاه‌مدت تاثیری بر روند بازار ارز نداشته باشد اما در روند لغو تحریم‌ها و برجام می‌تواند اثرات سوئی داشته باشد. باید توجه داشت اخبار مربوط به تشدید یا تعدیل تحریم‌ها نیز تاثیر مستقیمی بر روند قیمت در بازار ارز دارد.

روز گذشته بازارهای مجاور نیز با روند صعودی تهران همراهی کردند. دلار تهران با قیمت ۵۰ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه با قیمت ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان مبادله شد. درهم امارات نیز به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

 با وجود تنش‌های داخلی روسیه اما این رخدادها نتوانست بر قیمت روبل تاثیری بگذارد. در روز گذشته این ارز افزایش بسیار محدودی داشت و با قیمت ۶۵۹ تومان مبادله شد./

https://www.asianews.ir/u/asw
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید