صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۶ تیر ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۴
کد خبر: 15353
گزارشگر: 213
۵۹۰
۰
۰
۱
سهام شرکت توسعه صنایع و معادن کوثرد

عرضه های ‏‌اولیه «معدنی» ارائه می شوند+جزئیات

عرضه های ‏‌اولیه «معدنی» ارائه می شوند+جزئیات
سهام شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر به ۴روش مرسوم ارزش‌گذاری شد.

به گزارش آسیانیوز، قرار است امروز ۱۲۸میلیون و ۴۰۰هزار سهم شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر، معادل ۱۲درصد سهام آن با نماد «کتوسعه» با سهمیه حداکثری هر کد حقیقی، حقوقی ۲۱۰سهم، در بازار اول فرابورس به عموم مردم عرضه‌‌‌اولیه شود.

شرکت مذکور در گروه استخراج سایر معادن طبقه‌‌‌بندی شده که تا قبل از این تنها شرکت فعال این گروه نماد «کماسه» بود.

این عرضه همچون عمده عرضه‌‌‌های اولیه سال ۱۴۰۲ به روش ترکیبی و طی دو مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله اول ۴۲میلیون و ۸۰۰هزار سهم معادل ۴درصد عرضه در صندوق‌ها و کشف قیمت ‌‌‌انجام می‌شود و در مرحله دوم ۸۵میلیون و ۶۰۰هزار سهم معادل ۸درصد به عموم مردم عرضه خواهد شد.

به گزارش دنیای اقتصاد،سهامداران عمده «کتوسعه» سازمان اقتصادی کوثر با مالکیت ۷/ ۹۴درصدی و موسسه توسعه کسب‌وکار رویش کوثر با مالکیت ۵درصدی سهام شرکت هستند. ارزش‌گذاری سهام «کتوسعه» توسط شرکت تامین سرمایه امید صورت گرفته که براساس چهار روش مرسوم ارزش‌گذاری، ارزش شرکت در مجموع بیش از ۲هزار و ۵۹۰میلیارد تومان برآورد شده که براساس تعداد سهم یک‌میلیارد و ۷۰میلیونی، هر سهم شرکت ۲هزار و ۴۲۰تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

سهم عمده «کتوسعه» در تولید سنگ‌‌‌های ساختمانی: شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر ۳۱خرداد ۱۳۶۶ با نام شرکت موزاییک‌سازی میثاق تاسیس شد.

محصولات این شرکت در حال حاضر به سه‌دسته‌‌ سنگ ساختمانی، پوکه‌‌ معدنی و قطعات پیش‌‌‌ساخته بتنی غیرمسلح تقسیم می‌شود. عمده مواد معدنی استخراجی از معادن این شرکت سنگ ساختمانی است، با این حال سنگ مرمریت، چینی و کریستال، مرمر، پوکه معدنی و قطعات پیش‌‌‌ساخته بتنی غیرمسلح نیز از معادن شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر استخراج می‌‌شود.

بررسی سابقه افزایش سرمایه شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر نشان می‌دهد که «کتوسعه» برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ از محل آورده نقدی سهامداران ۱۰۰درصد افزایش سرمایه داده و آخرین افزایش سرمایه آن در سال ۱۳۹۹ به‌میزان ۶۶درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها (زمین) صورت گرفته است.

رکود 20ساله در صنعت سنگ ایران: رکودی که گریبان‌‌‌گیر صنعت سنگ ایران شده، مشکلی است که از اوایل دهه 80 به‌‌‌مرور شکل گرفته و این موضوع موجب شده است تا شرکت‌های فعال این حوزه با چالش‌‌‌های جدی مواجه شوند.

از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در این صنعت می‌‌‌توان عنوان کرد، بی‌‌‌توجهی مصرف‌کنندگان داخلی به کیفیت سنگ‌‌‌های ساختمانی تولیدی در کشور است و همواره کیفیت سنگ‌‌‌ها رو به ‌‌‌کاهش بوده است.

دومین معضل صنعت نداشتن ‌ارزآوری بالا به علت صادرات کم سنگ‌‌‌های ساختمانی است که این مورد نیز به همان کیفیت بازمی‌گردد؛ چرا که سنگ‌‌‌های استخراجی استاندارد لازم برای صادرات را ندارند.

به‌‌‌روز نشدن ماشین‌‌‌آلات استخراج و فرآوری بسیاری از واحدها همواره جزو ریسک‌‌‌های بسیاری از صنایع وابسته به معادن است؛ چرا که ریسک تحریم موجب شده است ماشین‌‌‌آلات مورد استفاده اولا از استانداردهای روز به دور باشند؛ ثانیا استهلاک بالایی داشته باشند و قطعات موردنیاز برای به‌روزرسانی آنها تامین نشود. فرآوری بالای معادن استخراج از معضلاتی است که در صنایعی همچون سنگ‌‌‌آهنی‌‌‌ها نیز برقرار است و این موجب می‌شود تا ریسک تکمیل ظرفیت و عدم‌تامین افزایش یابد. آخرین ریسک موجود در این صنعت، ریسک تورم بالا و در نتیجه عدم‌سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

سهم فروش 34درصدی معدن دریژان ازنا: طی پنج‌سال اخیر به‌طور میانگین هر سال 25درصد درآمد شرکت «کتوسعه» افزایش یافته است.

بیشترین میزان رشد طی 12ماه 1401 رقم خورده که درآمد فروش این شرکت افزایش 59درصدی را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرده است. کمترین میزان رشد نیز مربوط به سال 1398 است که درآمد فروش «کتوسعه» کاهش 29درصدی را به ‌‌‌ثبت رسانده است. سه‌معدن اصلی شرکت «کتوسعه» عبارتند از معادن دریژان ازنا، مجتمع معادن قروه و معدن گوهره خرم‌‌‌آباد که شرکت از این معادن استخراج انجام می‌دهد. همچنین بخشی از مبلغ فروش آن از فروش محصولات کارخانه نظرآباد و فعالیت‌‌‌های بازرگانی به دست می‌آید.

ارزیابی سهم معادن شرکت در کل مبلغ فروش مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال مالی منتهی به 30آذر 1401 نشان می‌دهد که 34درصد کل فروش مربوط به معادن دریژان غربی و دریژان شرقی ازنا، 31درصد کل فروش مربوط به مجتمع معادن قروه و 13درصد مبلغ درآمد فروش مربوط به معدن گوهره خرم‌‌‌آباد است. در این میان 14درصد مبلغ فروش را محصولات کارخانه نظرآباد اعم از سنگ‌فرش، بلوک، جدول و گدانی تشکیل می‌دهند و 8درصد مابقی حاصل از فروش مربوط به فعالیت بازرگانی انواع سنگ‌بریده توسط شرکت است.

روند روبه‌‌‌رشد سودآوری «کتوسعه»: ارزیابی میزان سودآوری شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر نشان می‌دهد که طی چهارسال اخیر به‌طور میانگین 64درصدحاشیه سود ناخالص به ثبت رسیده و همواره روند رو به رشدی داشته، به‌‌‌طوری که از 61درصد در سال 1398 به 69درصد در سال 1401 افزایش یافته است.

حاشیه سود خالص طی دوره مذکور کمی بی‌‌‌ثبات بوده و میانگین این نسبت طی چهارسال اخیر 76درصد به دست آمده که در سال 1399 به 130درصد افزایش یافته؛ اما درست یک‌سال بعد به 37درصد کاهش یافته است. با این حال طی 12ماه 1401 به ثبات بازگشته و حاشیه سود خالص 68درصدی را به ثبت رسانده است.

 ارزش‌گذاری 2هزار و 500میلیاردی «کتوسعه» به 4روش: چهار روش مرسوم ارزش‌گذاری که همواره برای تمامی عرضه‌‌‌های اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: روش تنزیل جریانات نقدی (FCFE)، تنزیل سود تقسیمی (DDM)، مدل نسبی (Trailing P/ E) و مدل مبتنی بر ارزش روز دارایی‌ها (NAV). بر مبنای تعداد سهام شرکت که به‌‌‌میزان یک‌میلیارد و 70میلیون برگه سهم است، ارزش هر سهم شرکت «کتوسعه» براساس مدل تنزیل جریانات نقدی (FCFE) به‌‌‌میزان یک‌هزار و 737تومان ارزش‌گذاری می‌شود. برمبنای روش دوم که تنزیل سود تقسیمی (DDM) است ارزش روز هر سهم شرکت یک‌هزار و 527تومان تعیین شده است.

بر مبنای سومین روش مرسوم ارزش‌گذاری یعنی مدل نسبی (ضریبP/ E ) قیمت یک‌هزار و 426تومان برای هر سهم شرکت ارزش‌گذاری می‌شود. آخرین روش و مهم‌ترین روش ارزش‌گذاری سهام «کتوسعه» ارزش روز دارایی‌‌‌ها (مدلNAV ) است؛ چرا که مهم‌ترین منبع ارزش این شرکت معادن آن است. بر این اساس ارزش روز هر سهم شرکت 4هزار و 991تومان برآورد می‌شود.

براساس ترکیب و میانگینی از چهار روش مذکور و با توجه به ضریب اتکای 25درصد می‌‌‌توان اذعان کرد که ارزش جمع‌‌‌بندی هر سهم «کتوسعه» به‌میزان 2هزار و 420تومان به‌‌‌دست می‌‌‌آید.

ارزش کل شرکت نیز به‌‌‌میزان 2هزار و 590میلیارد و 168میلیون و 800هزار تومان برآورد می‌شود.

رشد 193درصدی EPS: در 12ماه 1401 رشد سود هر سهم (EPS) شرکت «کتوسعه» با افزایش 193درصدی همراه بوده و از 37تومان به 111تومان افزایش یافته است. در این بین بر مبنای گزارش ارزش‌گذاری «کتوسعه» پیش‌بینی شده که تا چهارسال آینده به‌طور متوسط هر سال سود هر سهم شرکت رشد 51درصدی را تجربه کند، به‌‌‌طوری که در سال 1405 به سود 565تومانی به‌‌‌ازای هر سهم برسد. با توجه به رشد بیش از 190درصدی سود هر سهم شرکت در سال 1401 می‌‌‌توان اذعان کرد که افزایش‌‌‌های درنظر گرفته‌شده با فرض محافظه‌‌‌کارانه صورت گرفته است.

اگر میزان کشف قیمت را به‌‌‌اندازه قیمت ارزش‌گذاری هر سهم شرکت یعنی 2هزار و 420تومان فرض کنیم، نسبت قیمت به سود هر سهم «کتوسعه» با مفروضات سال 1401، 21واحد به‌‌‌دست می‌‌‌آید.

با فرض کسب سود پیش‌بینی‌شده برای سال‌های 1402 تا 1405 نسبت قیمت به سود هر سهم به‌‌‌ترتیب 17، 11 و 7واحد در سال‌های آتی به‌‌‌دست می‌‌‌آید./

گزارشگر: عباس بیات

https://www.asianews.ir/u/atw
اخبار مرتبط
فردا، ۵ تیرماه، ششمین عرضه اولیه در سال ۱۴۰۲ با نماد کتوسعه؛ متعلق به سهام شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر به روش ترکیبی ارائه می شود..
در حالی که ششمین عرضه اولیه در سال ۱۴۰۲ با نماد کتوسعه هفته اول تیرماه ارایه می شود، مدیرعامل بورس اسامی چند شرکت که در سال جاری عرضه اولیه دارند را اعلام کرد.
امروز (۳۱ خردادماه) ۳۲ میلیون و ۳۱ هزار سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت نیان الکترونیک با نماد «نیان» عرضه در بازار فرابورس می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید