صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۴
کد خبر: 15536
گزارشگر: 2
۷۶۹
۰
۰
۱
یادگیری چرتکه

فواید کار با چرتکه چیست؟

فواید کار با چرتکه چیست؟
در این مقاله شما را با چرتکه، تاریخچه آن و روش های یادگیری این مهارت آشنا خواهیم کرد.

چرتکه چیست؟

 

یکی از ابتدایی ترین تجهیزات به منظور انجام چهار عمل اصلی ریاضی، چرتکه نام دارد هم چنین این وسیله به عنوان اولین کامپیوتر جهان نیز شناخته می شود.

 

تاریخچه ی ابزار چرتکه:

 

تاریخ دقیقی به منظور زمان پیدایش این ابزار محاسباتی وجود ندارد اما بسیاری از مورخین باور دارند که در ابتدا سومری ها در حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توانسته با استفاده از سنگ ریزه و لوح های سنگی اولین چرتکه را طراحی کرده و به کمک آن به کارهایی چون تجارت، خرید و فروش کالا بپردازند. خوب است بدانید که با گذر زمان این وسیله به مصر، یونان و سپس روم نیز راه پیدا کرد. به طور کلی می توان گفت ریاضی دانان، بازرگانان و دانشمندان صومری، مصری، ایرانی، هندی و چینی از جمله اولین افرادی بودند که از این وسیله به منظور انجام محاسبات ریاضی استفاده می کردند. با تونومیک همراه باشید.

در گذشته بازرگانان به منظور خرید و فروش کالا مجبور به سفر و طی کردن مسافت های طولانی بودند از این روی به ابزار محاسباتی قابل حمل احتیاج داشتند. ابعاد چرتکه این امکان را فراهم می کرد که تاجران بتوانند به آسانی این وسیله را با خود حمل کرده و به انجام محاسبات ریاضی بپردازند.

نکته: جالب است بدانید که چرتکه واژه ای با ریشه ی روسی به معنای تسبیح می باشد.

 

(انواع چرتکه):

 

با گذر زمان و گسترش این وسیله در دیگر کشورها، چرتکه با طراحی های گوناگون نیز پدید آمد.
(قرون وسطی): در بسیاری از نگاره های مربوط به قرون وسطی، ریاضی دانان با استفاده از تخته سنگ های محاسباتی به شکل چرتکه، معادلات ریاضی را حل می کردند. این تخته های محاسباتی با گذر زمان تکامل پیدا کرده و به شکل چرتکه های امروزی تبدیل شده است.
(تخته محاسبات سالامیس): تخته محاسباتی سالامیس ساختاری بسیار شبیه به چرتکه داشته و برای اولین بار در جزیره ای به همین نام کشف شده است.
این وسیله از یک تکه سنگ مرمر و تعدادی خطوط افقی ساخته شده است در کنار هر یک از این خطوط نیز اعداد رومی به منظور انجام محاسبات ریاضی نوشته شده است.
(چرتکه سوآن پان (چینی): چرتکه ی چینی یا سوآن پان در چین باستان طراحی و مورد استفاده قرار می گرفت. جالب است بدانید که سوآن پان در لغت به معنای جعبه محاسبه می باشد. این وسیله امروزه در کشورهایی چون کره ی جنوبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یادگیری چرتکه

(اسکوتی): اسکوتی یکی دیگر از انواع چرتکه های روسی محسوب می شود. استفاده از چرتکه اسکوتی به دلیل سادگی و عدم پیچیدگی به افراد مبتدی پیشنهاد می شود.
(چرتکه روسی): چرتکه سچوتی یا همان روسی یکی دیگر از انواع این وسیله ی محاسباتی می باشد. ساز و کار این وسیله بسیار ساده بوده به طوری که هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی می توان از آن استفاده کرد.

بیشتر بدانید: آموزش مربی چرتکه

نکته: ایرانیان نیز در گذشته از این سبک از چرتکه به منظور انجام محاسبات استفاده می کردند.

(چرتکه ژاپنی): در میان چرتکه های موجود، چرتکه ی ژاپنی همواره جزو یکی از کامل ترین انواع چرتکه محسوب می شود زیرا می توان به کمک آن عملیات ریاضی نظیر تفریق، ضرب، تقسیم، جمع، اعشار ریشه های دوم و سوم را نیز محاسبه کرد.
ظاهر ابزار محاسباتی چرتکه: این وسیله معمولا از یک قاب و مهره هایی از جنس چوب و تعدادی میله ی آهنی ساخته می شود. اولین ستون سمت راست یکان و دیگر ستون که در سمت چپ قرار گرفته دهگان می باشد.
امروزه نیز چرتکه با متریال های گوناگون در رنگ ها و اندازه های مختلفی ساخته شده تا افراد از هر گروه سنی بتوانند از آن استفاده کنند.

نکته: تهیه چرتکه های آموزشی با اندازه های کوچک و رنگ های متنوع می تواند فرآیند یادگیری را برای کودکان تا حد چشمگیری آسان کند.

 

فواید کار با چرتکه چیست؟

 

در دنیای امروزی نیز بسیاری از افراد علاقه مند کار با این وسیله هستند به طوری که کلاس های آموزشی به این منظور وجود دارد. آموختن کار با این وسیله مزایای زیادی با خود به همراه دارد که از میان آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فعال سازی همزمان هر دو نیمکره ی مغز
  • افزایش قدرت ذهن
  • بالا بردن تمرکز
  • تقویت توانایی حل مسئله
  • بهبود تمرکز
  • انجام سریع محاسبات
  • درک بهتر مسائل ریاضی
  • افزایش اعتماد به نفس

 

(یادگیری چرتکه):

 

بهترین سن به منظور یادگیری چرتکه قبل از آغاز مدرسه یعنی پیش از هفت سالگی می باشد. خوب است بدانید که افراد در سنین نوجوانی نیز می توانند برای یادگیری این مهارت اقدام کنند.

نکته: آموزش این مهارت به کودکان قبل از آغاز مدرسه می تواند تاثیر بسیار زیادی در تقویت ذهن، خلاقیت، مهارت های اجتماعی و هم چنین اعتماد به نفس آن ها داشته باشد.

(محاسبات ذهنی چرتکه): امروزه انجام محاسبات چرتکه به صورت ذهنی، جزو یکی از پرطرفدارترین مهارت ها محسوب می شود. افراد در ابتدا روش استفاده فیزیکی از این وسیله را آموخته و سپس با گذر زمان محاسبات را بدون وجود این وسیله و تنها با استفاده از انگشتان دست و ذهن انجام می دهند. محسابات ذهنی چرتکه دو نیمکره ی مغز را به طور همزمان فعال کرده از این روی تاثیر چشمگیری بر عملکرد مغز می گذارد.
(روش های آموزش مهارت چرتکه): یادگیری کار با این وسیله می تواند تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت مغز داشته باشد به منظور آموزش و یادگیری کار با این وسیله می توان از سه تکنیک دیداری، شنیداری و تصویر سازی استفاده کرد.
به منظور یادگیری هر چه بهتر به دانش آموختگان توصیه می کنیم که در ابتدا، کار با این وسیله را به طور کامل آموخته تا بتوانند در آینده از تکنیک تصویر سازی استفاده کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن چهار عمل اصلی ریاضی را به طور ذهنی انجام دهند.

 

کلام آخر:

 

در این مقاله شما کاربران عزیز را با وسیله ی چرتکه، تاریخچه ی آن و روش های یادگیری این مهارت آشنا کرده ایم.چرتکه وسیله ای با قدمت بسیار طولانی بوده اما به دلیل تاثیرات مثبت بر روی ذهن و هوش، همواره مورد استفاده قرار میگیرد.
آموزش کار با چرتکه و محاسبات به صورت ذهنی در سنین کودکی، سبب تقویت ذهن کودکان شده از این روی به شما کاربران گرامی توصیه می کنیم در صورت علاقه مندی فرزند خود، برای آموزش این مهارت در سنین کم اقدام کنید.

https://www.asianews.ir/u/ayu
اخبار مرتبط
همه افراد زبان خارجی را در دوران کودکی یاد نمی‌گیرند. بیشتر ما در سنین نوجوانی یا بزرگسالی ضرورت یا تمایل به صحبت کردن به زبان دیگر را کشف می‌کنیم. در این مسیر روش‌های اشتباه رایجی وجود دارد که پیشرفت و توانایی ما را در یادگیری زبان مختل می‌کند. در مقاله پیش رو برخی از این اشتباهات را بررسی می‌نماییم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید