صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۷
کد خبر: 14362
گزارشگر: 2
۱۲۴۳
۰
۰
۴
یادگیری یک زبان خارجی

۷ اشتباه رایج که در زمان یادگیری زبان نباید انجام دهید!

۷ اشتباه رایج که در زمان یادگیری زبان نباید انجام دهید!
همه افراد زبان خارجی را در دوران کودکی یاد نمی‌گیرند. بیشتر ما در سنین نوجوانی یا بزرگسالی ضرورت یا تمایل به صحبت کردن به زبان دیگر را کشف می‌کنیم. در این مسیر روش‌های اشتباه رایجی وجود دارد که پیشرفت و توانایی ما را در یادگیری زبان مختل می‌کند. در مقاله پیش رو برخی از این اشتباهات را بررسی می‌نماییم.

یادگیری یک زبان خارجی می‌تواند فرآیندی طولانی و چالش برانگیز باشد. در این مسیر تلاش می‌کنیم تا تلفظ و دستور زبان خود را بهبود ببخشیم، اما گاهی اوقات احساس می‌شود که پیشرفتمان متوقف شده است. بسیاری از محققان معتقدند که کودکان در درک زبان‌های خارجی بهتر عمل می‌کنند. آنها معتقدند که مغز انسان در دوران کودکی صداهای جدید را بهتر به خاطر می‌سپارد. به همین دلیل بسیاری از کودکانی که در خانواده‌های دو زبانه زندگی می‌کنند، هر دو زبان را به طور کامل صحبت می‌کنند.
همه افراد زبان خارجی را در دوران کودکی یاد نمی‌گیرند. بیشتر ما در سنین نوجوانی یا بزرگسالی ضرورت یا تمایل به صحبت کردن به زبان دیگر را کشف می‌کنیم. در این مسیر روش‌های اشتباه رایجی وجود دارد که پیشرفت و توانایی ما را در یادگیری زبان مختل می‌کند. در مقاله پیش رو برخی از این اشتباهات را بررسی می‌نماییم.

 

کارهای کشنده برای یادگیری زبان های خارجی

 

۱- صرف زمان زیاد در استفاده از اپلیکیشن و نرم افزارهای زبان

 

اپلیکیشن های زیادی برای یادگیری زبان وجود دارند برای نمونه Memris، Doulingo، Babbel و ابزارهای مشابه زیادی طراحی شده‌اند تا به ما کمک کنند کلمات جدیدی یاد بگیریم و دامنه لغات خود را افزایش دهیم. بازی‌ها و آزمون‌های تعاملی که در این ابزارها وجود دارد، می‌توانند به ما در یادگیری سریع‌تر کمک کنند، از طرفی صرف زمان زیاد در آنها نیز می‌تواند انرژی زیادی از ما بگیرد و موجب هدر رفتن وقتمان بشود.

یادگیری معنی کلمات بدون درک مفهوم در جمله زمان زیادی را می‌طلبد. چرا که باید معنی کلمات را به‌صورت حفظ شده و بدون حس کردن کاربرد و مفهوم آن در جمله یاد بگیریم. از ابزارهای آموزش زبان تصویری نمی‌توان انتظار داشت که به‌طور قابل توجهی مهارت‌های ما را بهبود ببخشند. پس بهتر است در تقسیم بندی زمانی که برای یادگیری زبان خود صرف می‌کنیم، بخش کافی برای یادگیری فعال با روش‌هایی مانند خواندن روزنامه و کتاب یا گوش دادن به برنامه‌های رادیویی به زبان خارجی در نظر بگیریم.

 

۲- یأس و نا امیدی از اشتباهات

یأس و ناامیدی

زمانی که به تلاش برای ارتباط با افراد در یک زبان خارجی می‌پردازیم، اغلب از تلفظ خود شرمساریم و یا به دلیل اشتباهاتی که می‌کنیم ناراحت و نا امید می‌شویم. باید بگوییم این مسأله کاملاً طبیعی بوده و چنین نگرشی کاملاً اشتباه است.
برای فراگیران زبان، گاهی اوقات خیلی خجالت‌آور است که در هنگام صحبت کردن با یک شخص بومی آن زبان، دچار اشتباهات گرامری یا تلفظی بشوند. این احساس ناامنی حتی تلفظ یا بخاطر آوردن گرامر یا کلمات را دشوارتر می‌کند و منجر به ناامیدی و سرخوردگی می‌شود. اما تصور کنید موقعیت معکوس این پیش می‌آمد؛ اگر با فردی که در حال یادگیری زبان شما است و هنوز بقدر کافی پیشرفت نکرده و اشتباهات زیادی می‌کند، روبرو شوید. آیا او را محکوم یا او را قضاوت می‌کنید؟ البته که نه! بلکه او را تشویق می‌کنید و سعی می‌کنید اعتماد به نفس او را بالا ببرید. حتی ممکن است نحوه حرف زدن او بنظرتان جالب و شیرین بنظر برسد!
ما به دیگران اجازه می‌دهیم که اشتباه کنند، پس چرا از خودمان نمی‌گذریم؟ پس بخاطر بسپارید: در موقعیت بعدی که فرصت صحبت کردن به زبان خارجی را داشتید، اشتباهات خود را بپذیرید.

 

۳- انتظار زیاد از معلم

معلم آنلاین زبان

داشتن یک معلم آنلاین زبان، از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان خارجی است. این کلاس‌ها به ما فرصتی می‌دهند تا مهارت‌های ارتباطی خود را تحت نظارت و بصورت مطمئن‌تری تمرین کنیم و برای توضیحات و نکات تکمیلی در مورد قواعد دستوری آزادانه سوال بپرسیم.
اگرچه داشتن معلم بسیار مفید است، اما نباید به آن برای انجام همه چیز وابسته شویم. بسیاری از زبان‌آموزان از معلمشان انتقاد می‌کنند و هربار که پیشرفتی که وعده داده شده را نمی‌بینند، ناراضی می‌شوند. اما گوش دادن و درک مفاهیم نیازمند صبری است که بسیاری از زبان آموزان ندارند. معلم‌ها می‌توانند به شما کمک کنند، اما نمی‌توانند قواعد دستوری و واژگان جدید را در سر شما قرار دهند. همانطور که هاروکی موراکامی گفته است: "کارهایی هستند که فقط می‌توانید تنها خودتان آن‌ها را انجام دهید و کارهایی که فقط با کمک شخص دیگری می‌توانید انجام دهید. بنابراین مهم است که به میزان مناسبی از هر راه‌های یادگیری زبان استفاده کنید." بنابراین از هر کلاس خصوصی بهترین استفاده را ببرید و مطالب را قبل از کلاس بعدی به‌دقت مرور کنید. اما در نهایت خودتان هم نقش مهمی را فارغ از معلم ایفا می‌کنید!

 

۴- تکیه زیاد بر ترجمه

 

بسیاری از مبتدیان با ایجاد یک فهرست لغتی از کلمات ناآشنا شروع به نوشتن کلمه خارجی و ترجمه آن به زبان مادری خود می‌کنند. اما این روش رویکرد مناسبی برای یادگیری بلندمدت نیست. اگر ترجمه کلمه را بدانید، همیشه در ذهنتان عبارات را ترجمه خواهید کرد و بیشتر زمان خود را برای پیدا کردن معادل مناسب تلف خواهید کرد تا ارتباط برقرار کنید.
یکی از مهمترین چیزهایی که باید در هنگام یادگیری یک زبان خارجی انجام دهید، آن است که بتوانید مانند زبان دیگر فکر کنید، نه اینکه تنها جملات را ترجمه کنید. مثلاً بهتر است برای هر کلمه یا عبارت فرانسوی یا آلمانی که می‌خواهید حفظ کنید، مفهوم آن را یادداشت کنید و به نوشتن ترجمه آن بسنده نکنید. وقتی مفهوم را بدانید، مفهوم جملات را دریافت می‌کنید (حتی اگر ترجمه دقیق آن را به یاد نداشته باشید) و قادر خواهید بود پیام آن را سریعتر دریافت کنید.

 

۵- تمرکز عمدتاً بر دستور زبان

 

تمرکز به طور عمده بر روی گرامر یک رویکرد رایج هنگام یادگیری زبان است. در این روش به نقطه ای می‌رسید که گرامر بسیار پیچیده می‌شود و می تواند دلسردکننده شود. در نتیجه سعی کنید به تمام جنبه‌های یک زبان خارجی به تناسب بپردازید. به این ترتیب یادگیری سرگرم کننده خواهد بود و شما برای انجام آن انگیزه پیدا خواهید کرد. مثلاً سعی کنید قسمتی از زمان یادگیری خود را به یادگیری با اپلیکیشن، قسمتی را به یادگیری با فایل های صوتی و رمان و .. اختصاص دهید.

 

۶- انتخاب یک روش واحد برای یادگیری

 

بسیاری از مردم یک روش یادگیری را انتخاب می کنند و به آن پایبند هستند. اما استفاده از تنها یک روش یادگیری می تواند به راحتی شما را خسته کند و در نهایت ممکن است منجر به آن شود که یادگیری را رها کنید. روش‌های یادگیری خود را متنوع کنید. این مسأله نه تنها می‌تواند علاقه و انگیزه شما را حفظ کند، بلکه جنبه‌های متفاوتی از زبان را نیز پوشش می‌دهد که یک روش واحد نمی‌تواند از پس آن بر بیاید. کلاس‌های زبان، کتاب‌های یادگیری زبان، مکالمه و برقراری ارتباط، پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی، فیلم، موسیقی و رمان را امتحان کنید. این طیف وسیع از انتخاب‌ها تضمین می‌کند که مسیری بسیار جذاب و هیجان انگیز را تجربه کنید.

 

۷- وابستگی تنها به یک کتاب‌ یادگیری زبان

 

بیشتر زبان آموزان از تنها یک کتاب زبان برای یادگیری کلمات جدید و تمرین قواعد دستوری استفاده می‌کنند. در واقع، مجموعه‌ای گسترده از کتاب‌های یادگیری مرتبط با سطوح مختلف واژگان و توضیحات و تمرینات دستور زبانی وجود دارد که یک سیستم منطقی گام به گام برای یادگیری برای زبان آموزان فراهم می‌کند.
اما نباید یک کتاب تنها، تنها منبع یادگیری زبان خارجی ما باشد. از یک کتاب درسی نمی‌توانیم یاد بگیریم که مردم واقعاً چگونه با آن زبان صحبت می‌کنند و افکار خود را به رشته‌ای از کلمات در می‌آورند. زبان چیزی بسیار فراتر از متن‌ها و تمرینات است، زبان در واقع همان فرهنگ است.
به جای استفاده از یک کتاب، به دنبال انواع مختلف محتوا مانند ویدیوهای یوتیوب، فیلم‌ها، پادکست‌ها و فیلم‌ها، سریال و برنامه‌های تلویزیونی در آن زبان باشید. حتی می‌توانید IGTV یا استوری افراد مشهور در اینستاگرام را با استفاده از برنامه Instagram tracker تماشا کنید. خود را با موارد مختلف در زبان خارجی مدنظر درگیر نمایید و در نهایت نتایج تاثیرگذار آن را خواهید دید.

 

سخن آخر

 

یادگیری زبان خارجی یک پدیده بسیار پیچیده است؛ بنابراین برای درک و رسیدن به مهارت قابل قبول آن، باید کوشا و پایدار باشید. پرهیز از مواردی که در این مقاله به آن پرداختیم، می‌تواند مانع از این احساس شود که یادگیری زبان مملو از خستگی و بی‌انگیزگی است. به شما قول می‌دهیم که این فرآیند می‌تواند بسیار جذاب باشد! با ایجاد فضای مناسب برای مطالعه، شما می‌توانید از فرایند لذت ببرید و دنیایی کاملاً جدید را کشف کنید.

https://www.asianews.ir/u/a30
اخبار مرتبط
لهجه مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی برای هر شخص وابسته به شرایط و ترجیحات خود فرد خواهد بود. بهتر است اگر به‌عنوان‌مثال لهجه آمریکن را انتخاب کردید، تمرین کردن سایر لهجه‌ها را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که فرقی نمی‏کند کدام لهجه را یاد می‌گیرید، بلکه برای بهتر ارتباط برقرار کردن باید روی ساختار جملات و الگوهای زبانی تمرکز داشته باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید