صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۸
کد خبر: 15542
گزارشگر: 306
۳۹۱
۰
۰
۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خبر داد

یزد ؛ میزبان نخستین رویداد هنری مباهله با عنوان جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه

یزد ؛ میزبان نخستین رویداد هنری مباهله  با عنوان جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه
یزد - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برگزاری اولین رویداد هنری مباهله و جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه از ۲۰ تا ۲۲ تیرماه جاری و نیز جشنواره بین المللی تئاتر معلولین در فصل پاییز به میزبانی بافت جهانی شهر تاریخی یزد در هفته جاری خبر داد

آسیانیوز / یزد ؛ « احسان عابدی » در نشست با اصحاب رسانه استان با اشاره به عید بزرگ مباهله و اهمیت آن در دبین مبین اسلام به لحاظ اثبات حقانیت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) تصریح داشت : متاسفانه در سالیان گذشته کمتر شاهد رویداد و جریان هنری در این باره در سطح کشور بوده‌ایم که علت اصلی آن نیز سایه انداختن عظمت عید غدیر روی این رخداد با توجه به فاصله زمانی کوتاهی این دو عید بزرگ باشد .

وی گفت : به دنبال تایید و تصویب برگزاری رویداد هنری مباهله از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبانی اولین دوره این رویداد با محوریت تئاتر به میزبانی یزد نصیب استان یزد شد و افزود : نامگذاری این جشنواره ملی با عنوان «قدمگاه» با توجه به حضور و قدمگاه‌های متعدد حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه اسلام) در مسیر سفر به طوس بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از ارسال ۲۷ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه رویداد پس از اعلام فراخوان به استانها و میزبانی  ۱۰۰ هنرمند کشوری خبرداد و خاطر نشان کرد : از  مجموع 13 اثر ارسالی انتخاب شده  سه اثر از استان یزد  و 10 اثر از سایر استانها است .

به گفته این مقام مسئول اجراهای  آثار راه یافته به جشنواره را در بافت تاریخی که مصادف با ایام ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اعلام کرد .

عابدی با بیان اینکه یزد در سال گذشته  میزبانی پنج رویداد کشوری تئاتر را بر عهده داشته  گفت: امسال نیز رویدادهای مختلفی در این حوزه به میزبانی استان برگزار خواهد شد و از صدور ۲۸ مجوز نمایش در استان طی سه ماهه اول امسال خبر داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش دیگری از سخنان خود  به فرسوده بودن سالن های نمایش استان پرداخت و وضعیت کنونی سالنهای نمایش استان را فرسوده و نامناسب خواند و اعتبارات تخصیص یافته در این زمینه را ناکافی دانست .

وی در ادامه افزود : بسیاری از سالنهای نمایش استان نیازمند بازسازی و استانداردسازی هستند، ابراز امیدواری کرد که با مطالبه جدی اهالی رسانه و با توجه به وضعیت نامطلوب اعتباری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بخش خصوصی و مسئولان ارشد استان در این باره حمایت و همکاری لازم را داشته باشند.

عابدی از آقایان «هوشنگ توکلی»، «محمد لارتی» و «حیدر نیک آیین» بعنوان داوران این دوره از جشنواره نام برد و اضافه کرد : برای این دوره از جشنواره، برنامه‌های جنبی از جمله نشست علمی پیرامون «اثر قدسی در هنر ایران» با حضور اساتید هنر و دانشگاه در روز چهارشنبه و نیزبرگزاری سه کارگاه آموزشی برای هنرمندان با موضوعات «ایده پردازی و اجرا»، «کنجکاوی اجرا» و «سفر نمایش» تعریف شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از میزبان اولین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی موقعیت محور در کشور در سال آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد :  اجراهای خیابانی در موقعیتهای مختلف بافت جهانی شهر یزد و با اعلام به هنرمندان متناسب با این موقعیتها برگزار شود.

«احمد ندافی» مسئول انجمن نمایش استان نیز با اشاره به اینکه برای اولین بار تئاتر خیابانی را براساس موقعیتهای موجود در بافت تاریخی یزد شاهد خواهیم بود و امیدواریم از این طریق شاهد معرفی هر چه بهتر یزد جهانی به جهانیان باشیم از اهتمام  مسئولین استان در سالهای اخیر پیرامون برگزاری تئاترهای خیابانی

تشکر نمود .

 وی به اهمیت میزبانی اماکن و بافتهای جهانی در برگزاری ورزش‌ها و نمایشهای خیابانی پرداخت و ابراز امیدواری کرد که کشورهای جهان اسلام نیز سال آینده پای کار این همایش بیایند و شاهد برگزاری بین المللی این رویداد در استان یزد باشیم.

به گفته ندافی : تئاترهای خیابانی برخلاف تئاترهای سالنی که عمدتاً مخاطب آن نخبگان هستند، حضور هنرمندان در بین عامه مردم را رقم می‌زند که به دنبال این سیاست، اکنون شاهد رونق سالنهای نمایش استان نیز هستیم.

مسئول انجمن نمایش استان یزد  با بیان اینکه : استان یزد در زمینه تئاتر خیابانی حرف برای گفتن دارد ؛ تعداد گروه‌های تئاتر دارای پروانه را ۳۵ گروه عنوان کرد و از برگزاری نشست های علمی و برپایی سه کارگاه آموزشی  به عنوان برنامه جنبی این جشنواره خبر داد.

گفتنی اینکه درپایان از پوستر این رویداد رونمایی شد .

سید محمد جواد عرفانفر

 

یزد ؛ میزبان نخستین رویداد هنری مباهله  با عنوان جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه ، احسان عابدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

https://www.asianews.ir/u/az0
اخبار مرتبط
یزد - در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان اشکذر که اول تیر سال جاری در فرمانداری برگزار شد نماد نخل عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین به عنوان نشانه های فرهنگی شهرستان معرفی شد
یزد - این دیدار که در اداره امور مالیاتی استان با حضور احسان عابدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حسین دشتی معاون فرهنگ و رسانه ای،مجتبی طیب معاون توسعه مدیریت اداره کل صورت گرفت، عابدی ضمن تبریک انتصاب سرپرست جدید امور مالیاتی استان یزد گفت: همکاری و هم افزایی دستگاه های دولتی بویژه امور مالیاتی و فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند تاثیر بسزایی در تعالی و توسعه فرهنگ استان داشته باشد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید