صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۷
کد خبر: 15565
گزارشگر: 2
۷۱۵
۰
۰
۱
برج خنک کننده

فروش کولینگ تاور

فروش کولینگ تاور
فروش کولینگ تاور

فروش برج خنک کننده یا کولینگ تاور تابعی وابسته به پارامترهای بسیار زیادی است که مهمترین آن را شاید بتوان کیفیت تجهیزات و قطعات مورد استفاده در تولید برج خنک کن نامید. البته جنس بدنه نیز تأثیر قابل توجهی بر تعیین نهایی قیمت برج خنک کن دارد. بعنوان مثال غالباَ:

  • سیستم های گالوانیزه‌ای با هزینه ارزانتر،
  • برجهای بتنی با هزینه میان‌ رده‌ای
  • و برجهای فایبرگلاس بعنوان کارآمدترین و گرانترین نوع سیستم‌های خنکساز،

شناخته میشوند. البته عوامل تاثیر گذار دیگری نیز در بالا و پایین بودن قیمت برج خنک کننده دخیل هستند. مواردی نظیر: کیفیت الکتروموتور، کیفیت پکینگ ها، جنس بدنه، مکعبی یا گرد بودن دستگاه، قالبی بودن یا نبودن پنلهای مورد استفاده در تولید بدنه برجهای فایبرگلاس. همچنین پارامترهایی نظیر: جنس قطره گیرها و چکه گیرها، چدنی یا فولادی بودن اسپرینکلر، ظرفیت برج که میتواند در دامنه ۲۰ تا ۳۰۰۰ تن بروت تغییر کند، مونتاژ یا دمونتاژ بودن کولینگ که به اندازه قالبهای تولید کننده و همزمان ظرفیت دستگاه وابسته می باشد و… نیز بر هزینه کولینگ تاورها تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی دارند.

 

برج خنک کننده چیست؟

 

برج خنک کننده که با نام کولینگ تاور هم شناخته می‌شود وسیله‌ای است که گرمای ایجاد شده در ماشین‌های صنعتی را از آب در حال جریان دریافت می‌کند و آن را از طریق تبخیر وارد اتمسفر می‌کند تا آب خنک برای بار دیگر وارد سیستم شود. در این وسیله مقداری از آب در اثر حرارت، از مایع به بخار تبدیل و وارد اتمسفر می‌شود، در نتیجه دمای میزان باقی مانده از آب کاهش پیدا می‌کند. این فرایند که با نام سرمایش تبخیری شناخته می‌شود کارکرد اصلی از فروش کولینگ تاور است.

برج های کولینگ تاور در پتروشیمی، صنعت نفت، صنایع دارویی، غذایی و صنایع ذوب فلزات، ریخته‌گری، تولید شیشه، تولید سرامیک و کاشی، تولید مواد غذایی و کاغذ، صنایع لاستیک و پلاستیک و هر جایی که به آب سرد نیاز است با ظرفیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

قیمت برج خنک کننده چقدر است؟

 

یکی از سوالات متداول متقاضیان قیمت کولینگ تاور خرید آن است. بهتر است بدانید قیمت برج خنک کننده مثل تمام دستگاه‌های صنعتی دیگر ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. کولینگ تاور فایبرگلاس قیمت مناسب و تحت تاثیر ظرفیت کولینگ تاور، جنس بدنه و سازه برج خنک کننده، الکتروموتور و پروانه برج خنک کننده دارد. همچنین برای استفاده از کولینگ تاور لازم است هزینه‌های جانبی استفاده از آن مانند لوله‌کشی و تامین آب را هم در نظر داشته باشید.

برج خنک کننده

ظرفیت برج خنک کننده چقدر است؟

 

برای مشخص کردن ظرفیت برج خنک کننده گالوانیزه، فایبرگلاس، بتنی یا چوبی، لازم است کسی که می‌خواهد این کار را انجام دهد، علم و آگاهی کافی برای طراحی، تعیین ظرفیت و محاسبه را داشته باشد؛ تجربه هم نقش مهمی در تعیین ظرفیت دقیق برج خنک کننده دارد.
بهتر است بدانید ظرفیت برج خنک کننده با تن تبرید مشخص می‌شود. یک تن تبرید به معنای گرمای لازم برای تبدیل یک تن یا ۹۰۷ کیلوگرم یخ صفر درجه به آب صفر درجه در مدت زمان ۲۴ ساعت است. به طور مثال وقتی بیان می‌شود که یک کولینگ تاور فایبرگلاس ظرفیت ۱۰۰۰ تن دارد، یعنی قدرت خنک کردن آن ۳۵۰ کیلو وات است.
تعیین ظرفیت برج خنک کننده به عوامل زیر بستگی دارد.

  • ابعاد برج خنک کننده
  • میزان دبی اب و جریان هوا در برج خنک کننده
  • میزان پکینگ
  • ارتفاع ریزش
  • محل نصب برج خنک کننده

بنابراین کولینگ تاور خرید آسان اما دقیقی دارد که لازم است خریدار و فروشنده کولینگ تاور به دمای ورود، دمای خروج، حداکثر دمای مرطوب محیط و دبی آب در حال گردش میزان ظرفیت برج خنک کننده دقت کنند. متخصصان برای تعیین ظرفیت برج خنک کننده می‌توانند این پارامترها را روی نرم افزارهای مخصوص اجرا کنند. همچنین لازم است برای نصب برج خنک کننده، به مخروطی یا مکعبی بودن آن هم توجه شود. توصیه می‌شود در صورتی که فضای کافی برای نصب سیستم مخروطی موجود باشد، بهتر است از سیستم مخروطی به جای مکعبی استفاده شود. البته قیمت سیستم مکعبی به دلیل بدنه قوی‌تر و ارتفاع بالاتر بیشتر از سیستم مخروطی است. هر چقدر اختلاف دمای ورودی و خروجی به برج خنک کننده بیشتر باشد، میزان ظرفیت برج خنک کننده افزایش پیدا می‌کند. همچنین افزایش رطوبت بر افزایش میزان ظرفیت تاثیرگذار است.

 

دو اشتباه در طراحی و انتخاب کولینگ تاور

 

شرکتهای سازنده برج خنک کننده باید دقت لازم را داشته باشند تا دو اشتباه زیر را مرتکب نشود.

  1. ظرفیت آب در گردش برج خنک کننده با ظرفیت برودتی، یکسان در نظر گرفته نشود. یعنی برج کننده که ۱۰۰۰ تن آب را در ساعت خنک می‌کند به معنای ظرفیت برج خنک کننده ۱۰۰۰ تن تبرید نیست.
  2. ظرفیت برج خنک کننده نباید با ظرفیت چیلر کولینگ تاور یکسان در نظر گرفته شود. زیرا لازم است کولینگ تاور توان فرسایشی بیشتری نسبت به چیلر داشته باشد.

 

عملکرد برج خنک کننده چگونه است؟

 

پیش از اینکه با ظرفیت برج خنک کننده آشنا شویم، باید درباره عملکرد آن بدانیم. با توجه به اینکه دردستگاه‌های صنعتی حرارت بالایی به شکل آب داغ تولید می‌شود باید تمهیداتی برای خنک کردن آن در نظر گرفته شود. به همین منظور آب داغ از کولینگ تاور عبور می‌کند و در معرض هوای خشک و خنک قرار می‌گیرد تا گرمای آن دفع شود. در برج خنک کننده، آب گرم به وسیله نازل به قطره‌های ریزی تبدیل می‌شود و روی پکینگ پاشیده می‌شود تا سطح تماس را افزایش دهد و از این طریق میزان تبخیر را بالا ببرد. فن که بالای برج خنک کننده قرار دارد می‌تواند هوا را از قسمت پایین دستگاه به قسمت بالای آن هدایت کند تا گرما و آب تبخیر شده را وارد اتمسفر کند. آب خنک شده بارها وارد این فرایند می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نهایت سرد می‌شود. آبی که در این فرایند برج خنک کننده دمای خود را از دست می‌دهد، مقداری از جرم را هم از دست می‌دهد تا به صورت تبخیر از دستگاه خارج شود. آب خنک شده در دستگاه جمع می‌شود و به سمت سیستم مکش هدایت می‌شود. با توضیحاتی که ارائه کردیم مشخص می‌شود برج خنک کننده به دلیل تبخیر مداوم، مصرف آب بالایی دارد و لازم است در مناطق خشک با استفاده از خنک کن مداربسته، هیبریدی با خنک کن خشک میزان مصرف آب را کاهش داد.

 

جمع بندی

 

برج خنک کننده دستگاهی است که در تمام صنایعی که به آب سرد نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه گرما را از آب می‌گیرد و آن را به اتمسفر انتقال می‌دهد تا آب خنک را مجددا وارد سیستم کند. این مطلب راهنمای کاملی درباره عملکرد و ظرفیت برج خنک کننده است. امیدواریم این اطلاعات در تعیین دستگاه مورد نیاز به شما کمک کند.

https://www.asianews.ir/u/azn
اخبار مرتبط
از مهمترین چالش ها در صنعت تهویه مطبوع و سیستم های سرمایش، انتخاب چیلر جذبی یا چیلر تراکمی است. بر همگان واضح است که هر دو نوع دستگاه خنک کننده، دارای مزایای و معایب بی شماری هستند و براساس ویژگی های پروژه می توان به این نتیجه رسید که کدامیک از این دستگاه ها، اولویت بیشتری در انتخاب نهایی را دارا است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید