صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۹
کد خبر: 15596
گزارشگر: 213
۷۹۷
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

تجارت با عربستان و جهش اقتصاد ایران؟

تجارت با عربستان و جهش اقتصاد ایران؟
گسترش روابط تجاری ایران و عربستان می تواند به تسهیل نقل و انتقالات پولی و مالی ایران کمک کند و به تسهیل تجارت با دیگر کشورهای منطقه منجر شود.

به گزارش آسیانیوز، دکتر مهدی کریمی تفرشی: عربستان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و یکی از مهمترین اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس است که به‌دلیل شرایط آب و هوایی خشک و نامناسب از بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی در منطقه غرب آسیا بوده و از ضریب امنیت غذایی پایینی نیز برخوردار است.

دولت این کشور از دهه 1970 میلادی به منظور توسعه بخش کشاورزی خود، سیاست افزایش سطح دانش فنی و کشاورزی و توسعه شبکه‌های آبیاری و گسترش تأسیسات ذخیره‌سازی را پیش گرفته است، اما همواره در تولید محصولات استراتژیکی مثل گندم و خودکفایی در تولید این محصولات ضعف داشته است.

سیاست این کشور استفاده از ظرفیت‌های بنادر خود جهت صادر کردن محصولات کشورهایی مانند روسیه و اوکراین به دیگر کشورها بوده است. عربستان به‌سرعت در حال صنعتی‌سازی است و یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در جهان را در طول یک سال اخیر تجربه کرده و حتی از هند پیشی گرفته است.

تولید ناخالص داخلی عربستان در یک سال منتهی به سه‌ماهه دوم سال 2022 میلادی ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است.

عربستان یکی از مهمترین رقبای اقتصادی ایران در منطقه محسوب می‌شود و ممکن است در آینده‌ای نزدیک به بازاری مهم در همسایگی ایران بدل شود. بنابراین بسیار مهم است که ایران استراتژی‌های اقتصادی این کشور و به‌ویژه مبنای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و سند چشم‌انداز 2030 را که در سال 2016 در این کشور تنظیم شده، بشناسد.

مبنای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی عربستان کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای غیرنفتی و گسترش مشارکت بخش خصوصی است. همچنین این کشور در راستای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تلاش می‌کند.

ایران در زمینه های پتروشیمی، دارویی، معدنی و نیز فولادی ظرفیت های صادراتی خوبی دارد که می تواند زمینه ساز همکاریهای تجاری بین دو کشور باشد.

-------------

بیشتر بخوانید

«قاچاق» محصولات مشابه خارجی؛ «ظلم» به تولید ایرانی!

-------------------------------------------------

 

بعلاوه با توجه به استراتژی کشور عربستان در راستای بالابردن سطح دانش و فناوری، ایران می تواند در راستای همکاریهای دانش بنیان و ارسال فناوری و دانش فنی و مهندسی به این کشور از فرصت های تجاری خوبی بهره مند شود.

ضمن اینکه بدلیل شرایط ضعیف آب و هوایی عربستان برای کشاورزی، ایران می تواند در ایجاد زیرساخت های کشاورزی و آبیاری و ارسال دانش کشاورزی به این کشور سهیم باشد و نیز بازار این کشور را شناسایی و محصولاتی را که این کشور در تولید آنها ضعف دارد به آن صادر کند.

ناگفته نماند که گسترش روابط تجاری ایران و عربستان می تواند به تسهیل نقل و انتقالات پولی و مالی ایران هم کمک  و نیز تجارت با دیگر کشورهای منطقه را نیز تسهیل کند.

-------------

بیشتر بخوانید: 

نبود نقدینگی و رکود حاکم؛ مشکل اصلی صنعت شیرینی و شکلات ایران

------------------------------

بررسی ها نشان می دهد که ظرفیت تراز تجاری عربستان حدودا 300 میلیارد دلار است که پیش بینی می شود ایران بتواند درر سال های آینده حداقل 2 تا 3 میلیارد دلار از این ظرفیت را تصاحب کند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/b0f
اخبار مرتبط
خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد منابع طبیعی و میدان گازی الدوره (آرش) متعلق به کویت و عربستان سعودی است.
ستاد عملیات حج ۱۴۰۲ اعلام کرد: تعداد زائران ایرانی فوت شده در مکه و مدینه افزایش یافت.
در حالی که خبر رسیده بود که محل نشست خبری وزاری خارجه دو کشور در ساختمان وزارت خارجه در تهران ناگهانی تغییر کرده است، سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید