صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۴
کد خبر: 15632
گزارشگر: 213
۹۴۶
۰
۰
۱
بالا گرفتن اختلاف بر سر جزایر سه گانه

اولتیماتوم قالیباف به روسیه/حمایت ایران از روسیه «تکیه بر باد» است/ «نامرد» بهترین نشان روس ها است!

اولتیماتوم قالیباف به روسیه/حمایت ایران از روسیه «تکیه بر باد» است/ «نامرد» بهترین نشان روس ها است!
به دنبال واکنش‌ها به بیانیه روزهای اخیر روسیه و شش کشور حوزه خلیج فارس در خصوص ارجاع اختلاف تهران و ابوظبی بر سر مالکیت سه جزیره به دیوان لاهه، رئیس مجلس و برخی رسانه ها به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش آسیانیوز، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه ۲۵ تیر با تأکید بر این که دربارهٔ «تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مماشات نمی‌کنیم» از دولت روسیه خواست تا آنچه «برنامه ژئوپلتیکی غرب برای بی‌ثبات‌سازی خلیج فارس» نامید، کمک نکند.

در ادامه واکنش‌ها به بیانیه روزهای اخیر روسیه و شش کشور حوزه خلیج فارس در خصوص ارجاع اختلاف تهران و ابوظبی بر سر مالکیت سه جزیره مورد اختلاف بین امارات متحده عربی با ایران به دیوان بین‌المللی لاهه، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و برخی مسئولان در رسانه ها به آن واکنش نشان دادند.

 
روزنامه «جمهوری اسلامی» در تهران نیز روز شنبه ۲۴ تیر نوشت که حمایت ایران از روسیه «تکیه بر باد» است و «روس‌ها نامرد تمام تاریخ» در قبال ایران بوده‌اند.

یادداشت «جمهوری اسلامی» افزود «جز این هم نمی‌شود انتظار داشت از "بی‌خدا مردمی" که جز منافع خود به هیچ چیز فکر نمی‌کنند- حتی هم‌پیمانی که برای ایستادن در کنارشان هزینه‌های بسیار داده است».

 بیانیه مشترک روسیه و امیرنشین‌ها در روز ۱۹ تیر در پایان نشست وزیران خارجه کشورهای خلیج فارس در مسکو، واکنش‌های زیادی را در ایران در روزهای گذشته در پی داشت اما ظاهرا واکنش «جمهوری اسلامی» تندترین موضع‌‌گیری یک رسانه در ایران در این باره است.

در یادداشت این روزنامه همچنین آمده است در حالی که «ایرانیان خردمند جای دندان‌های روسی را در (معاهده‌نامه‌های) گلستان و ترکمانچای بردست داشتند و این بار دندان‌های نسل تزار را می‌شمردند، تنها جماعت روسفیل‌های وطنی بودند که شانه به موی بور روس‌ها می‌کشیدند، و حال، آن‌ها باید سر به جیب تفکر فرو برند که به باد تکیه داشتند».

«جمهوری اسلامی» افزود٬ روس‌ها «حق مسلم تسلط ما را بر سرزمین‌مان نادیده گرفته»...و «واقعا نامرد تمام، بهترین نشانی است که می‌شود بر سینه این‌ها زد».

 روزنامه «جمهوری اسلامی» روسیه را به ارتکاب «جنایت جنگی» در اوکراین متهم کرد.

این یادداشت افزود: «این نامردها هستند که کارشان از جنگ به جنایت جنگی رسیده است».

همچنین علی‌اکبر ولایتی در مقاله‌ای نوشته بود که روس‌ها در صدور بیانیه مشترک با امیرنشین‌ها «سادگی کردند».

اما روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: «نسبت دادن سادگی به (سرگئی) لاوروف که ۲۰ سال است وزیر امور خارجه است و تمامی مواضع ایران را در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند، بسیار دور از واقعیت است- آن‌هم از کسی که خودش سال‌ها وزیر خارجه ایران بوده و از ماهیت روس‌ها باخبر است».

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا «همراهی روسیه با ادعاهای واهی اتحادیه کشورهای خلیج فارس در بیانیه اخیر» را «بی‌احترامی به تمامیت ارضی کشور» دانست و گفت که این اقدام «ثابت کرد کشور روسیه به لحاظ تاریخی هرگز با منافع ملی مردم ایران همراهی نداشته است.»

از سویی ایرنا، در پی دیدار روز شنبه میان کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، مدعی شد که «روسیه موضع خود را در باره جزایر سه‌گانه ایرانی اصلاح کرد».

«ایرنا» افزود که آقای بوگدانف «بر مواضع ثابت کشورش در قبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست همراه با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تأکید کرد».

این ادعا در حالی است که روسیه در این باره هنوز بیانیه‌ای نداده است.

وزارت خارجه ایران روز ۲۰ تیر سفیر روسیه در تهران را احضار کرد تا به مسکو در ارتباط با بیانیه مشترک با امیرنشین‌ها در مورد سه جزیره اعتراض کند.

اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در توئیتی در این باره بدون اشاره به نام روسیه نوشت «بر سر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم».

موضع مسکو در ارتباط با جزایر سه‌گانه در شرایطی صادر شد که سران کشورهای عضو ناتو در روزهای گذشته از جمهوری اسلامی ایران  به‌دلیل «تجهیز روسیه به جنگ‌افزار و پهپاد» که در جنگ اوکراین به کار می‌رود، شدیدا انتقاد کردند./

https://www.asianews.ir/u/b1e
اخبار مرتبط
روسیه پس از چین در قبال مالکیت جزایر سه‌گانه ایران، از موضع امارات متحده عربی دفاع کرده است.
رسانه‌های بین‌المللی تلاش جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در پیمان شانگهای را در جهت کاهش انزوای جهانی ایران بیان کرده‌اند.
گزارش روزنامه انگلیسی دیل میل نوشت یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر تقریبا از هفته گذشته رویت نشده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید