صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۲
کد خبر: 15475
گزارشگر: 213
۷۹۲
۰
۰
۱
همراه با دیدگاه رسانه های جهانی

ایران عضو رسمی شانگهای شد/آیا ایران و روسیه از تحریم ها محفوظ می مانند؟!

ایران عضو رسمی شانگهای شد/آیا ایران و روسیه از تحریم ها محفوظ می مانند؟!
رسانه‌های بین‌المللی تلاش جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در پیمان شانگهای را در جهت کاهش انزوای جهانی ایران بیان کرده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، ایران روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه به‌عنوان عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه انتخاب شد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، رئیس دوره‌ای این پیمان دسته‌جمعی، با استقبال از این امر اعلام کرد که ایران رسماً به‌عنوان نهمین عضو این سازمان انتخاب شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، نیز با استقبال از عضویت ایران گفت: «وظیفهٔ ماست که به ایران کمک کنیم در تمام زمینه‌ها در سازمان همکاری‌های شانگهای فعال باشد».

رسانه‌های بین‌المللی تلاش چندین ساله جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این پیمان را در راستای کاهش انزوای بین‌المللی عنوان کرده‌اند؛ اگرچه هنوز معلوم نیست عضویت در شانگهای چه تأثیر مهمی بر این موضوع خواهد داشت.

ایران سالهاست که برای عضویت در این نهادِ عمدتاً امنیتی که با مشارکت چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه همراه با هند و پاکستان برای جلوگیری از نفوذ غرب و ناتو در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شده است، تلاش می‌کند.

ایران شهریور پارسال نهایتاً با حمایت روسیه و چین، از امضای اسناد تعهدات تهران در سازمان همکاری شانگهای خبر داد.

 ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در اجلاس شانگهای که به‌صورت آنلاین برگزار شد، گفت این پیمان می‌تواند افق‌های جدیدی از «همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز» را بنا نهد.

او اظهار امیدواری کرد که عضویت ایران در سازمان «خاص و تأثیرگذار» شانگهای، بستر تأمین امنیت جمعی، رهنمون شدن به سوی توسعه پایدار، گسترش پیوندها و ارتباطات، تقویت وحدت، احترام به حق حاکمیت کشورها و هم افزایی برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی را فراهم کند.

آقای رئیسی در ادامه گفت ایران بر این باور است که شانگهای، سازمانی «در حال رشد با شاخص‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه و جایگاه ممتاز است و مزایای این عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار» خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا نیز از قول «کارشناسان» نوشت ایران با پیوستن رسمی به این سازمان به نقطه کلیدی در تقاطع طرح‌های «ابتکار کمربند و جاده» و شمال-جنوب تبدیل می‌شود.

این در حالی است که چین طی سال‌های گذشته مسیر آسیای میانه، قفقاز و ترکیه را برای ترانزیت کالاها در قالب طرح «ابتکار کمربند و جاده» انتخاب کرده و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیز در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انجام داده است.

در مورد مسیر شمال-جنوب نیز ایران هنوز خطوط آهن چابهار-زاهدان، همچنین رشت-آستارا را برای تبدیل به کشور ترانزیت در مسیر خلیج فارس-روسیه تکمیل نکرده است.

به هر ترتیب، مودی نیز در جریان اعلام خبر پیوستن ایران به پیمان شانگهای، اعلام کرد ورود اعضای جدید نشان از اهمیت این گروه دارد.

 در نشست روز سه‌شنبه اعضای این سازمان، امنیت منطقه‌ای، اقتصادی، امنیت غذایی، تغییرات زیست محیطی و وضعیت افغانستان در دستور کار مذاکرات قرار دارد.

گفته می شود ایران طی یک سال گذشته با ارسال پهپاد به روسیه، نقشی چشمگیر در هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین داشته است.

چین نیز تنها مشتری نفتی ایران و بزرگترین صادرکننده کالا به این کشور است؛ اگرچه به خاطر تحریم‌های بین‌المللی نفت ایران را از طریق واسطه‌ها و با تخفیف‌های گسترده خریداری می‌کند.

شی جی پینگ رئیس‌جمهوری چین نیز در سخنرانی روز سه‌شنبه خود از ایران، روسیه و دیگر کشورهای عضو شانگهای خواست «همبستگی خود را حفظ کرده و مقابل تحریم‌ها ایستادگی کنند».

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز با اعلام «ایستادگی قاطعانه مقابل فشارها و تخریبات» اعلام کرد از حمایت اعضای شانگهای از کشورش تشکر می‌کند.

او همچنین در پی شورش اخیر نیروهای مزدور نظامی واگنر، مدعی «اتحاد و ثبات» در کشورش شد./

https://www.asianews.ir/u/ax5
اخبار مرتبط
ورود و خروج سرمایه، مدیریت و دانش فنی مانند جریان خون و حیات در کالبد اقتصاد است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت بدهی ایران به عراق فقط به شخص ثالث قابل پرداخت است و مستقیماً به ایران منتقل نمی‌شود.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در بسته یازدهم تحریم‌ها علیه روسیه چهار شرکت دیگر ایرانی هم تحریم شدند.
بازار ارز در ایران در روزهای اخیر روند کاهشی را در پیش گرفت ولی بررسی آینده قیمت دلار دیدگاهی تحلیلی را ارائه می دهد.
گروه شانگهای 5 در 26 آوریل 1996 با امضاء پیمان تعمیق اعتماد نظامی در مناطق مرزی در شهر شانگهای کشور چین شکل گرفت، این گروه به منظور همکاری های چند جانبه اقتصادی، امنیتی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان تشکیل شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید