صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۸
کد خبر: 15668
گزارشگر: 2
۹۵۵
۰
۰
۲
دستکش ایمنی

معرفی انواع دستکش کار + کاربرد و ویژگی‌ها

معرفی انواع دستکش کار + کاربرد و ویژگی‌ها
در این مقاله انواع دستکش ایمنی از نظر کاربرد و ویژگی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

دستکش کار به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزار‌ها برای حفظ ایمنی در حین انجام کار‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال دستکش کف دوبل به دلیل ضخامت زیادی در قسمت کفی، می‌تواند ارتعاشات و لرزش‌ها را به خوبی به خود جلب کند. از سوی دیگر قیمت دستکش کار هم بر اساس نوع آن تعیین می‌شود؛ برای مثال قیمت دستکش جوشکاری ساق بلند در مقایسه با نمونه‌های ساق کوتاه بیشتر است. بنابراین در زمان خرید باید به خوبی با نوع ویژگی‌های هر دستکش آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

انواع دستکش ایمنی از نظر کاربرد

 

دستکش‌های ایمنی کار دارای کاربرد‌های مختلفی هستند و هریک از آن‌ها بر این اساس، ویژگی‌ها و قیمت متفاوتی دارند. اما باید بدانید که در هر صورت قیمت عمده دستکش کارگری در مقایسه با نمونه‌های خرد آن کمتر است؛ در نتیجه توصیه می‌شود که برای صرفه جویی در هزینه‌ها، خرید خود را به صورت عمده انجام دهید. در ادامه به معرفی انواع دستکش ایمنی از نظر کاربرد پرداخته‌ایم:

  1. دستکش قصابی


    رایجترین نوع دستکش ایمنی کار که می‌تواند از دستان شما در برابر بریده یا سوراخ شدن حفاظت کند، دستکش قصابی نام دارد. این مدل دستکش معمولا دارای بافت‌ها یا زنجیر‌های فلزی از جنس فولاد ضدزنگ است که در برابر برش چاقو یا ساطور بسیار مقاوم هستند و حتی در صورت وارد شدن ضربه ناگهانی هم می‌توانند تا حد زیادی مانع از قطع شدن انگشتان شوند. قیمت دستکش قصابی بر اساس میزان فلز به کار رفته در بافت دستکش، نوع مچ بند و اندازه ساق دستکش تعیین می‌شود.
  2. دستکش جوشکاری


    از دیگر انواع دستکش ایمنی می‌توان به دستکش جوشکاری اشاره کرد که معمولا از چرم ساخته شده و در برابر حرارت مستقیم، داغی فلزات و پاشش جرقه‌ها بسیار مقاوم است. این مدل دستکش بسته به نوع جوشکاری، ویژگی‌های متفاوتی دارد. برای مثال دستکش جوشکاری آرگون در مقایسه با جوشکاری‌های TIG و MIG مقاومت کمتری در برابر پاشش جرقه دارد؛ اما در مقابل در برابر حرارت مستقیم بسیار ایمن است.
  3. دستکش ایمنی ساختمانی


    یک نمونه دیگر از انواع دستکش ایمنی که به صورت عمومی‌ هم کاربرد دارد، دستکش ایمنی ساختمانی است. این مدل از دستکش‌ها معمولا کفی و پشتی تقویت شده ای دارند و در برابر سایش، لرزش و ارتعاش ایمنی زیادی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این در زمان بلند کردن اجسام سنگین یا کشیدن طناب، از پوست نازک دست محافظت کرده و مانع از آسیب دیدن آن خواهند شد.
  4. دستکش ایمنی عایق برق

    دستکش عایق برقبرای افرادی که با برق فشار قوی کار می‌کنند، پوشیدن دستکش ایمنی عایق برق بسیار ضروری است؛ زیرا این نمونه از انواع دستکش ایمنی می‌تواند مانع از انتقال برق به بدن و آسیب دیدگی در حین کار شود. بسته به ولتاژی که با آن کار می‌کنید، نوع عایق‌ها و ضخامت دستکش باید متفاوت بوده و از هیچ قسمت فلزی در آن استفاده نشود.
  5. دستکش ایمنی باغبانی


    به طور معمول در زمان باغبانی، خار یا شاخه گیا‌هان و درختان یا سمی‌ که برای از بین بردن آفت‌ها استفاده شده است، می‌توانند دست شما را دچار آسیب کنند. در این حالت شما نیاز به خرید دستکش ایمنی باغبانی دارید که در اثر برخورد با قیچی، بیل یا گیا‌هان، پاره و ساییده نشود و اجازه نفوذ مواد شیمیایی را به دستان شما ندهد. علاوه بر این، دستکش ایمنی باغبانی می‌تواند دارای چنگک باشد که شما بتوانید با استفاده از آن خاک را کنار زده و گیا‌هان را بکارید.

 

انواع دستکش ایمنی از نظر ویژگی‌ها

 

بر اساس ویژگی‌های انواع دستکش ایمنی، می‌توان آن‌ها را در شرایط خاصی مورداستفاده قرار داد؛ به همین دلیل است که این خصوصیات معیار مهمی‌ در طبقه بندی انواع دستکش کار هستند. مهمترین انواع دستکش کارگری از این منظر عبارتند از:

دستکش ایمنی ضد برش

  1. دستکش ایمنی ضد برش


    دستکش ایمنی ضد برش شباهت زیادی به دستکش قصابی دارد؛ اما ممکن است بافت نبر آن از پلیمر‌های مخصوص ساخته شده باشد و لزوما فلز در ساختار آن به کار نرفته است. بر اساس میزان مقاومت این مدل دستکش در برابر پاره شدن، این مدل دستکش می‌تواند به عنوان دستکش ضد برش چاقو، اره، دستگاه‌های برش نجاری و سی ان سی مورداستفاده قرار بگیرد. همچنین در زمان جابجایی ورق‌های فلزی یا شیشه ای هم می‌توانید از آن استفاده کنید.
  2. دستکش کار ضد حرارت


    دستکش‌های کار ضد حرارت معمولا از انواع چرم مصنوعی یا طبیعی ساخته می‌شود؛ زیرا چرم مانع از نفوذ حرارت به دستان شده و می‌تواند در زمان کار با تنور یا کوره، حرارت مستقیم را دفع کند. همچنین برخی از مدل‌های دستکش کار ضد حرارت از فلز آلومینیوم ساخته می‌شوند که بیشتر در آتش نشانی کاربرد دارند و می‌توانند به خوبی حرارت به وجود آمده را بازتاب دهند.
  3. دستکش ایمنی ضد مواد شیمیایی


    یکی دیگر از انواع دستکش ایمنی از نظر ویژگی‌ها، ضد مواد شیمی‌ایی است که می‌تواند در زمان کار با حلال‌ها، مواد شیمیایی، اسید‌ها و باز‌ها استفاده شود. این مدل از دستکش‌ها بیشتر در کارگاه‌های جواهرسازی، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارند و معمولا ضخامت زیادی نخواهند داشت؛
    دستکش ضد آبدر نتیجه شما می‌توانید به راحتی دستان و انگشتان خود را تکان داده و کار‌های ظریف را انجام دهید. با این حال پلیمر‌هایی در ساختار آن‌ها استفاده شده که به خوبی در برابر نفوذ مواد مضر مقاومت خواهند کرد.
  4. دستکش ایمنی ضد ضربه


    برای نجار‌ها، صافکار‌ها و آهنگر‌هایی که با پتک‌های سنگین یا چکش‌ها سر و کار دارند، استفاده از دستکش ایمنی ضد ضربه بسیار اهمیت دارد. این نمونه از انواع دستکش ایمنی دارای قسمت‌های تقویت شده در نوک انگشتان و کف دست شما است که ضربه‌های سهمگین را به خوبی دفع کرده و مانع از له شدن یا شکستن انگشتان می‌شود.
  5. دستکش ایمنی ضد ارتعاش


    به طور معمول افرادی که با دستگاه‌های دارای ارتعاش زیاد کار می‌کنند، اهمیت استفاده از دستکش ایمنی را نادیده می‌گیرند؛ زیرا این تصور برای آن‌ها به وجود آمده که لرزش و ارتعاش دستگاه آسیبی برای آن‌ها ندارد. اما باید بدانید که این ارتعاش و لرزش می‌تواند در درازمدت بر روی اعصاب دست شما تاثیر منفی گذاشته و باعث لرزیدن دست یا بی حس شدن آن شود. به همین دلیل باید از دستکش ایمنی ضد ارتعاش استفاده کنید که بخش زیادی از این امواج را به خود جذب می‌کند.
  6. دستکش ضد آب


    از دیگر انواع دستکش ایمنی می‌توان به دستکش ضد آب اشاره کرد که دارای یک بافت پلیمری مخصوص از جنس لاتکس یا پلی استر است و مانع از نفوذ رطوبت به داخل می‌شود. این نوع از دستکش‌ها برای صنایع آب و فاضلاب، پتروشیمی‌ یا نفت بسیار کاربرد دارند و مانع از نفود آب‌های سمی‌ به پوست دستان شما می‌شوند.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله انواع دستکش ایمنی از نظر کاربرد و ویژگی‌ها را به شما معرفی کردیم. در ساختار این دستکش‌ها معمولا از مواد مختلفی مانند انواع پلیمر‌ها، چرم، نخ و مواد شیمیایی مانند وینیل و لاتکس استفاده می‌شود که سطح حفاظتی آن‌ها را تعیین می‌کنند. شما باید در زمان خرید این محصولات حتما به سراغ گزینه‌هایی بروید که بر اساس اصول استاندارد ساخته شده اند و ایمنی سطح بالایی را ارائه می‌دهند. در نتیجه حتما باید خریدتان را از فروشگاه‌ها یا تولیدکننده‌های معتبر انجام دهید که بهترین گزینه‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهند.

https://www.asianews.ir/u/b2d
اخبار مرتبط
این راهنما همه چیز در مورد حمل پیانو است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید