صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۹
کد خبر: 15680
گزارشگر: 213
۴۱۳
۰
۰
۱
مقایسه قیمت پروتئین در ایران با ۱۱۳ کشور دنیا

قیمت گوشت در ایران گران تر از کشورهای فقیر!

قیمت گوشت در ایران گران تر از کشورهای فقیر!
قیمت گوشت برای ایرانی‌ها چند برابر بیشتر از فقیرترین کشورهای جهان مانند مغولستان، رواندا و تانزانیاست.
به گزارش آسیانیوز، روزنامه جام‌جم با اشاره به گرانی گوشت قرمز در ایران نوشت که قیمت گوشت برای ایرانی‌ها چند برابر بیشتر از فقیرترین کشورهای جهان مانند مغولستان، رواندا و تانزانیاست. روزنامه هم‌میهن نیز در گزارشی، «کاهش شدید فرزندآوری» را از تبعات فقیر شدن طبقه متوسط در ایران دانست.

روزنامه جام‌جم، روز چهارشنبه ۲۸ تیر با اشاره به ادامه‌دار بودن گرانی مواد خوراکی در ایران نوشت: «قیمت دام زنده گوسفندی به کیلویی ۱۸۷ هزار تومان رسیده است. قیمت گوشت شقه هم در میدان میوه و تره‌بار بهمن تهران به ۳۵۰ تا ۴۰۰ و در سایر بازارهای کشور به بیشتر از ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.»

این گزارش با بررسی شاخص قیمت گوشت در جهان تاکید کرد که مردم ایران هر کیلوگرم گوشت را چند برابر گران‌تر از فقیرترین کشورهای جهان می‌خرند، به‌طوری‌ که ایرانی‌ها ۲/۳ برابر بیشتر از مغولستانی‌ها و ۲/۲ برابر از رواندایی‌ها و تانزانیایی‌ها برای خرید یک واحد گوشت هزینه می‌کنند.

از سوی دیگر، مردم ۱۱۳ کشور در دسترسی به گوشت توانمندتر از ایرانی‌ها هستند و قیمت گوشت فقط در ۵۳ کشور جهان از ایران بیشتر است.

گرانی روز به روز مواد خوراکی از جمله گوشت در بازارهای ایران در حالی‌ است که روز سه‌شنبه ۲۷ تیر، پس از یک سال بلاتکلیفی سرانجام دستور ویژه قضایی برای ترخیص «محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد بزریلی» در گمرک بندر رجایی بندرعباس صادر شد.

این بلاتکلیفی یک ساله در حالی‌ است که به گفته جام‌جم، نیاز به واردات ۱۰ میلیارد دلار نهاده دامی و قیمت‌گذاری آن با نرخ دلار آزاد به جای عرضه با نرخ تسعیر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، کسری دام در سطح شهرستان‌ها، هزینه‌های ذبح و کشتار، خشکسالی و ...، از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت دام است.

تسعیر در معاملات بین کشورها زمانی به کار می‌رود که دو واحد پولی بخواهد به یکدیگر تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، قیمت گوشت قرمز در عرض ۱۰ سال، «به‌طور میانگین» افزایشی ۱۵ برابری داشته اما این کالا در سال جاری جهش گرانی «بی‌سابقه‌ای» را تجربه کرد و در عرض چهار ماه از آغاز سال ۱۴۰۲ قیمت‌ها بیش از ۱/۲ برابر شده است.

روزنامه هم‌میهن نیز روز چهارشنبه در گزارشی به بررسی آمارهای رسمی ارائه شده درباره گسترش فقر در ایران پرداخت و با تاکید بر اینکه «لاپوشانی فقر، بدتر از فقیر کردن مردم است» به تبعات فقیر شدن «طبقه متوسط» اشاره کرد.

هم‌میهن نوشت: «فقر در جامعه سنتی که مردم از پیش فقیر بوده‌اند و اکنون هم هستند یک معنا و یک آثار دارد، در حالی‌ که فقر در جامعه‌ای چون ایران که اغلب مردم پیش از این از فقر بیرون آمده و رفاه نسبی را تجربه کرده‌اند و اکنون دوباره وارد فقر می‌شوند، به‌کلی متفاوت است.»

بر اساس این گزارش، طبقه متوسط ایران در مقاطعی تا ۶۰ درصد جامعه را تشکیل داده است و همه آنان کلیه ویژگی‌های این طبقه از حیث سبک زندگی، ویژگی‌های تحصیلی، فرهنگی و ارتباطی را کسب کرده‌اند اما اکنون بخش مهمی از این گروه اجتماعی به لحاظ اقتصادی دچار فقر شده‌اند و در عین حال، همان سبک زندگی و ویژگی‌های طبقه متوسط را دارند.

به گفته این روزنامه، فقیر شدن طبقه متوسط «عوارض مهمی» ایجاد کرده که از جمله آن، «کاهش شدید فرزندآوری» است.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس از گسترش فقر در دو سال اخیر خبر داد و اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر بودند و با توجه به تورم سال قبل و ماه‌های ابتدایی امسال، احتمالا بر جمعیت زیر خط فقر افزوده شده است.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین ۱۱ میلیون نفر در دهه ۹۰ به تعداد فقرای ایران افزوده شده است.

گسترش فقر بر «سوءتغذیه» ایرانی‌ها نیز اثرگذار بوده به‌طوری‌ که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نیز به تازگی گزارش داده است ۴۱ درصد از ایرانیان در سال ۲۰۲۱ با ناامنی غذایی شدید یا متوسط مواجه بوده‌اند./
https://www.asianews.ir/u/b2q
اخبار مرتبط
افزایش مالیات‌ها در حوزه‌هایی چون کارتخوان‌ها، ملک، خودرو، انتقال پول، قبوض عوارض شهرداری و غیره، طی روزهای اخیر بازخوردهای منفی در فضای عمومی کشور داشته است.
افزایش بیش از حد تورم سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها برای تامین معیشت دچار مشکل شوند و به تازگی خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.
براساس گزارش ها مصرف کم خوراکی‌‌های ضروری انسان برای اغلب مستاجرها که مجبور به «تامین هزینه اجاره مسکن» هستند، به مرحله حاد رسیده و کالری دریافتی آنها پایین‌تر از حداقل مورد نیاز روزانه است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید