صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۷ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۲۳:۰۹
کد خبر: 15819
گزارشگر: 213
۱۶۷۱
۱۶
۱۳۴
۱۲۲
یادداشت

ضرورت کنترل فرهنگ سازمانی مناسب با مدل های موجود

ضرورت کنترل فرهنگ سازمانی مناسب با مدل های موجود
مهم ترین مسائل سازمان ها در عصر حاضر پرداختن و کنترل فرهنگ سازمانی مناسب با مدل سازمانی موجود است.

به گزارش آسیانیوز، محمدعلی آقامحمدی، دانشپذیر رشته دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه مدیریت تهران: یکی از مهم ترین مسائل سازمانها در عصر حاضر پرداختن و کنترل فرهنگ سازمانی مناسب با مدل سازمانی موجود می باشد. همیشه انتخاب الگوی صحیح در بکار گیری از روش های متناظر با ساختار سازمان یکی از مراحل مهم در تدوین استرانژی های مختلف در سازمان است .

در اینجا با استفاده از دو نظریه به انتخاب صحیح مدل فرهنگ سازمانی خواهیم رسید تا نتایج بهتری بدست آوریم.

درمقایسه ی دو مدل سازمانی از منظر فرهنگ سازمانی و رشد سازمانی و با درنظر گرفتن مدل ، از دو نظریه پرداز بزرگ ، یعنی ادگار شاین و و لری گرینر به نتایج جالبی بر می خوریم و خواهیم دید رابطه ی این دو نظریه قابل توجه است . برای فعالان حوزه مدیریت نیاز ی به معرفی آقایان لری گرینر و ادگار شاین نیست ولیکن بهتراست بدانیم که ؛

 ادگار شاین کیست ؟

ادگار شاین Edgar Henry Schein (March 5, 1928 – January 26, 2023) از جمله دانشمندان کلاسیک مدیریت و یکی از بزرگترین نظریه پردازان معاصر در زمینه‌ی فرهنگ سازمانی و رفتار سازمانی است و نام او در ردیف بزرگانی مانند گرت هافستد، ادوارد هال و کریس آرجیریس قرار می‌گیرد.

ادگار شاین را بیشتر به خاطر ارائه‌ی یکی از شناخته‌شده‌ترین مدل‌های فرهنگ سازمانی می‌شناسند.

مدل های فرهنگ سازمانی


لری گرینر کیست ؟

در سوی دیگر نظریه Larry E. Greiner (زاده ۶ دسامبر ۱۹۳۳ -) یک اقتصاددان آمریکایی، استاد سابق مدیریت و سازمان‌ها در دانشکده بازرگانی USC Marshall دانشگاه کالیفرنیایجنوبی است ، که نظریه رشد سازمانی آن مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

مدل های فرهنگ سازمانی



نظریه فرهنگ سازمانی ادگار شاین و نظریه لری گرینر دو الگوی نظری مختلف هستند که به طور جداگانه درک رفتار سازمانی را توضیح می‌دهند. با این حال، می‌توان با تلفیق این دو الگو به یکدیگر، به توصیف خصوصیات سازمان‌هایی که در حال رشد هستند، پرداخت.

نظریه فرهنگ سازمانی ادگار شاین بر این باور است که فرهنگ سازمانی برای تعیین رفتار اعضای سازمان بسیار مهم است. این نظریه بر این اساس است که فرهنگ سازمانی به عنوان یک سیستم از ارزش‌ها، باورها و رفتارهای مشترکی که در سازمان وجود دارد، عملکرد سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در سازمان‌هایی که در حال رشد هستند، فرهنگ سازمانی باید به گونه‌ای تنظیم شود که به افزایش موفقیت و رشد سازمان کمک کند. بنابراین، بخشی از کاربرد نظریه فرهنگ سازمانی در رشد سازمان، تأثیرگذاری فرهنگ سازمانی بر ارتقای عملکرد سازمانی است.


در طرف دیگر، نظریه لری گرینر بر پایه تئوری‌های ساختاری استوار است و تأکید دارد که ساختارهای سازمانی بهینه برای دستیابی به اهداف سازمان بسیار حائز اهمیت هستند. در سازمان‌هایی که در حال رشد هستند، ساختار سازمانی باید به گونه‌ای تنظیم شود که باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد سازمان شود.

با توجه به این دو نظریه، می‌توان به این نتیجه رسید که در سازمان‌هایی که در حال رشد هستند، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی به گونه‌ای باید تنظیم شوند که در کنار هم، به افزایش عملکرد سازمانی کمک کنند. بهبود فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری و بهبود عملکرد سازمان در بازار کمک کند و این امر می‌تواند به رشد پایدار سازمان کمک کند و از طرفی از رشد تک بعدی سازمانها پرهیز نماید .

در نظریه فرهنگ سازمانی ادگار شاین، رشد شرکت‌ها به دو صورت متفاوت توضیح داده شده است. اولین رویکرد بر اساس نظریه اجتماعی-فرهنگی است و بر این اساس رشد شرکت‌ها به شکل یک فرایند اجتماعی درنظر گرفته می‌شود. این رویکرد بر پایه تأثیرات فرهنگی شرکت بر رفتار و عملکرد آن تمرکز دارد. به عبارت دیگر، این نظریه می‌گوید که رفتار و عملکرد شرکت در نهایت نتیجه تأثیرات فرهنگی آن است.

در رابطه با نظریه لری گرینر، رشد شرکت‌ها به عنوان یک فرایند ساختاری درنظر گرفته می‌شود. با توجه به این نظریه، رشد شرکت‌ها به عنوان یک فرایندی خطی مدلسازی می‌شود که بر اساس آن، شرکت‌ها به صورت هموار و پیوسته در حال رشد هستند. این نظریه چارچوبی برای توصیف رفتار سازمانی فراهم می‌کند و با توجه به آن، می‌توان به عواملی مانند تکنولوژی، بازار، ساختار سازمانی و محیط رقابتی توجه کرد.

اگرچه دو نظریه مذکور به صورت مختلفی به رشد شرکت‌ها نگاه می‌کنند، اما هر دوی آن‌ها اهمیت فرهنگ سازمانی را در رشد و توسعه شرکت‌ها تأکید می‌کنند. به این ترتیب، می‌توان گفت که فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل مؤثر در رشد و توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/b6e
اخبار مرتبط
بسیاری دوست دارند که ادامه تحصیل خود را در یک محیط بین‌المللی پیش ببرند. از همین رو این افراد کشورهای مختلفی را برای مهاجرت تحصیلی بررسی می‌کنند که هر کدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. با این حال می‌توان به این نکته پی برد که کانادا در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است. سطح علمی بالای دانشگاه‌های این کشور باعث شده است تا دانشجویان بتوانند یک تجربه ناب و جذاب را در این کشور پشت سر بگذارند. مسلما اگر شما هم برنامه‌ درستی داشته باشید می‌توانید تحصیل خود را در کانادا آغاز نمایید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
امیرسام جعفرنیا
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
5
0
6

با سلام خدمت جناب دکتر عزیز چندین بار مطالعه کردم تا درک بهتری از موضوع داشته باشم مقاله بسیار خوب و کاربردی میباشد، و شاید باز به این نتیجه می‌رسیم که مبنا و پایه ی هر چیزی یه درستی فرهنگ است ، حتی می‌توان از آن در مجموعه یا چارت های کوچکتر و نیز حتی در بازار استفاده نمود . با سپاس از شما شاد و تندرست باشید

علیرضا
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
5
0
7

با سلام و تشکر از آسیا نیوز و نویسنده مقاله بسیار کاربردی و جالبی است زیرا از دو نظریه مدیریتی مختلف بهرگیریه بسیار مفیدی گرفته شده است

سیروس نوری زاده
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
0
0
6

بسیار مقاله عالی و اموزنده و در کل حقیقت مطلب را بیان نمودند .

اخلاقی
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
5
0
6

فرهنگ سازمانی عامل مؤثر در رشد شرکت‌ ها است.

saeed lotfi
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
0
0
6

عالی بود

محمدعلی آقامحمدی
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
5
0
6

خواهشمنداست درصورت داشتن هرگونه سئوال مراتب اعلام تا بررسی و نتیجه اعلام شود .

محمد شیرازکی
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
0
0
2

بسیار عالی بود

مجتبی سلگی
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
5
0
2

بسیار کابردی و پرکتیکال بود

آزاده بندک
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
5
0
2

مقاله ی بسیار کاربردی و مفید در راستای ارتقاء و رشد سازمانی می باشد. با تشکر از جناب آقای دکتر

محمد
۱۴۰۲/۰۵/۰۸
5
0
2

با توجه به به جمع دونظریه مهم ،خروجی جالبی داشته است


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید