صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۹ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۴
کد خبر: 15838
گزارشگر: 2
۱۶۶۴
۰
۰
۲
دانشگاه‌ بدون کنکور!

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی | پزشکی | داروسازی و پرستاری

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی | پزشکی | داروسازی و پرستاری
در این مطلب ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی ، پزشکی ، داروسازی و پرستاری را به صورت کامل و جداگانه برای هر کدام توضیح داده ایم. نحوه ثبت نام بدون کنکور رشته های پزشکی و پیراپزشکی و همچنین شرایط لازم برای ثبت نام در این رشته ها چه در داخل و چه در خارج از کشور بصورت کامل قرار داده شده است.

در ابتدا رشته های بدون کنکور پیراپزشکی و سپس پزشکی بدون کنکور و در ادامه داروسازی بدون کنکور و در آخر پرستاری بدون کنکور توضیح داده شده است که بر حسب علاقه می توانید مطالب مربوط به اون رشته رو مطالعه نمایید پس لطفا با ادامه مقاله همراه ما باشید.

پیراپزشکی بدون کنکور

اخیراً، برای بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی، قبول شدن در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی به چالش‌هایی مهم تبدیل شده است. به همین دلیل، بعضی از آن‌ها به سمت رشته‌های پیراپزشکی می‌روند تا امیدوار باشند فرصت بهتری برای قبولی در دانشگاه‌های مربوطه پیدا کنند. با این حال، آسان بودن قبولی در رشته‌های پیراپزشکی نیز از قلم افتاده است و به منظور قبول شدن، داوطلبان باید به صورت روزانه تلاش و مطالعه‌های بسیاری انجام دهند و شرایط پذیرش در رشته دلخواه خود را به‌دست آورند.

بیشتر بخوانید: راهنمای پیراپزشکی بدون کنکور با مشاوره تحصیلی سامانه ندای مشاور moshaverin.org

گرچه بسیاری از افراد با تلاش بیشتر، نتوانسته‌اند نتیجه دلخواه خود را در آزمون سراسری تجربی کسب کنند و در رشته‌های پیراپزشکی قبول شوند. این افراد حالا به دنبال راهی هستند تا بدون شرکت در کنکور، وارد رشته‌های پیراپزشکی شوند.
در این راستا، سازمان سنجش در برخی سال‌ها تصمیم گرفته است برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود، به‌ویژه در مناطق محروم، برخی از رشته‌های پیراپزشکی را برای مقاطع کاردانی، دانشجوها را بدون کنکور پذیرفته کند. این افراد به‌ازای تعهد خدمت در بازه زمانی معین، می‌توانند خدمت کنند و در محل قبولی خود فعالیت نمایند.
در ادامه مقاله، ما قصد داریم با راهنمایی بیشتر، داوطلبان را در مورد ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور آگاه سازیم. این شامل توضیحات درباره رشته‌های بدون آزمون پیراپزشکی، نحوه ثبت نام و دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور می‌شود.

شرایط ثبت نام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

بسیاری از داوطلبان به دنبال امکان ثبت نام بدون کنکور در رشته‌های پیراپزشکی هستند. این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا در سال‌های گذشته، پذیرش در این رشته‌ها از طریق آزمون کنکور انجام می‌شد و داوطلبان می‌توانستند با شرکت در این امتحان، وارد رشته‌های مورد نظر خود شوند.
اما باید توجه داشت که با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سال جاری، سازمان سنجش تصمیم گرفته است در برخی مناطق محروم، داوطلبانی که واجد شرایط برای رشته‌های پیراپزشکی هستند، را به صورت بدون آزمون پذیرفته کند. وزارت بهداشت نیز در این راستا، تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی را بررسی می‌کند تا نیروهای مورد نیاز برای مناطق محروم را تعیین کند و تعداد رشته‌ها و داوطلبان مورد نیاز برای هر محل را اعلام کند. این اطلاعات در دفترچه انتخاب رشته کنکور منتشر می‌شود و داوطلبان می‌توانند از این راه با اطلاع از رشته‌های مورد نظر خود با دانشگاه‌ها تماس بگیرند.
در ورود به این رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی، داوطلبان باید شرایط مشخصی را دارا باشند تا بتوانند رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. به‌عنوان مثال، فرد باید حتماً داوطلب بومی منطقه مورد نظر باشد و تمام دوران آخر دبیرستان را در همان منطقه تحصیل کرده باشد. این رشته‌ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی منتشر می‌شود و همه داوطلبان بومی می‌توانند در آن‌ها ثبت نام کنند و پس از مصاحبه، قبول شوند.
علاوه بر این، باید دانست که این رشته‌ها تنها در مقطع کاردانی ارائه می‌شوند و داوطلبان تعهد می‌دهند که سه برابر مدت زمان تحصیل خود را برای وزارت بهداشت کار کنند. به عبارت دیگر، اگر مدت کاردانی یک فرد ۲ سال باشد، باید تعهد کند که به مدت ۶ سال به خدمت وزارت بهداشت بپردازد، البته همه حقوق و مزایا به همراه بیمه به او تعلق خواهد گرفت.
شرط دیگری که برای ثبت نام در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور اعلام شده، حداقل معدل مورد نیاز است و همچنین سن‌ها در نظر گرفته می‌شود که حداقل سن ۱۸ و حداکثر سن ۲۵ سال می‌باشد. البته برای آقایان، به دلیل داشتن کارت پایان خدمت، به مدت خدمت سربازی، یعنی ۲ سال، سن آن‌ها افزوده خواهد شد. همچنین، کسانی که در حال حاضر دانشجو هستند یا مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم دارند، حق ثبت نام در این رشته‌ها را نخواهند داشت.

لیست رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور، به شرطی که سازمان سنجش تصمیم بگیرد دانشجو در این رشته‌ها پذیرفته شود، در دفترچه انتخاب رشته کنکور منتشر می‌شوند. این امکان به داوطلبان می‌دهد که در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته‌های بدون آزمون پیراپزشکی را در فرم انتخاب رشته خود انتخاب کنند. افرادی که در کنکور ثبت نام نکرده‌اند نیز می‌توانند به خاطر ماهیت بدون کنکور این رشته‌ها، از بین رشته‌های ارائه شده بدون آزمون پیراپزشکی، کد رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی شامل موارد زیر هستند:

  • کاردانی اتاق عمل
  • کاردانی بهداشت حرفه‌ای
  • کاردانی بهداشت عمومی – بهداشت خانواده
  • کاردانی بهداشت عمومی – مبارزه با بیماری‌ها
  • کاردانی بهداشت محیط
  • کاردانی تکنسین سلامت دهان
  • کاردانی تکنولوژی رادیولوژی دهان، فک و صورت
  • کاردانی علوم آزمایشگاهی
  • کاردانی مامایی
  • کاردانی هوشبری

در سال جاری، رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور توسط سازمان سنجش اعلام شده‌اند و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش، از رشته‌های کاردانی بهداشت عمومی – بهداشت خانواده، کاردانی بهداشت عمومی – مبارزه با بیماری‌ها، کاردانی مامایی، کاردانی اتاق عمل، و کاردانی هوشبری مطلع شوند و کد رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند.
این اطلاعات به دانشجویان در تصمیم‌گیری و ثبت نام در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور کمک می‌کند. امیدواریم که این فرصت، به داوطلبان امکان یادگیری و تخصص در زمینه‌های پیراپزشکی را فراهم سازد.

نحوه ثبت نام رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور

در این راهنما، نحوه ثبت نام در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور را با جزئیات توضیح می‌دهیم. داوطلبانی که تمایل به ثبت نام در این رشته‌ها بدون کنکور را دارند، می‌توانند به محض انتشار اطلاعات رشته‌های مرتبط توسط وزارت بهداشت در دفترچه انتخاب رشته کنکور، با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آشنایی با شرایط ذکر شده، بر اساس سوابق تحصیلی خود ثبت نام کنند. اما ممکن است برای آنها پرسشی پیش آید که چگونه می‌توانند در این رشته‌ها ثبت نام کنند و نحوه پذیرش پیراپزشکی بدون کنکور چگونه است.
برای ثبت نام در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور، داوطلبان دو دسته‌ای هستند: یک دسته از افراد در کنکور سراسری ثبت نام کرده‌اند و حالا می‌توانند علاوه بر انتخاب رشته‌های محل با آزمون، رشته‌های مرتبط با پیراپزشکی که صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انتخاب می‌شوند را هم انتخاب کنند. یک سری دیگر از افراد نیز در کنکور سراسری ثبت نام کرده‌اند، اما مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند. این افراد می‌توانند فرم انتخاب رشته را تنها با وارد کردن رشته‌های مرتبط با پیراپزشکی، در صورت وجود شرایط، پر کنند. در ادامه، جزئیات بیشتری را در مورد نحوه ثبت نام بدون کنکور در رشته‌های پیراپزشکی ارائه خواهیم داد.

راهنمای نحوه ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور

برای ثبت نام بدون کنکور در رشته‌های پیراپزشکی، داوطلبان باید وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org شده و بخش "سراسری" و یا لینک "انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری" را انتخاب کنند.
در این بخش، نکته‌های ضروری برای انتخاب رشته‌های آزمون سراسری آمده است که داوطلبان باید با دقت مطالعه کرده و پس از آن روی دکمه "تایید و ادامه" کلیک کنند. سپس برای ورود به سامانه انتخاب رشته کنکور سراسری، داوطلبان می‌توانند از سه روش طبق تصویر زیر اطلاعات خود را وارد کنند.
در این صفحه، اطلاعات سوابق تحصیلی مثل معدل کتبی دیپلم، عنوان دیپلم، کد سوابق تحصیلی دیپلم، عنوان رشته تحصیلی پیش دانشگاهی و کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی داوطلب ثبت می‌شود. داوطلبان می‌توانند در صورت نیاز سوابق را تغییر داده و در نهایت روی گزینه "تایید و ادامه" کلیک کنند.
در صفحه بعد، فرم اینترنتی انتخاب رشته کنکور را مشاهده خواهید کرد که داوطلبان می‌توانند در این قسمت، ۱۵۰ کد رشته مرتبط را به ترتیب اولویت وارد و بعد از آن گزینه "تایید" را بزنند.
همانطور که ذکر شد، رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور نیمه‌متمرکز هستند و داوطلبان می‌توانند ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور را انجام دهند، اگر دیپلم سه‌ساله نظام جدید یا مدرک پیش دانشگاهی رشته تجربی با معدل بالای ۱۵ را داشته باشند. پس از ثبت نام، سازمان سنجش معدل داوطلبان را بررسی می‌کند و ۳ برابر ظرفیت هر رشته از بهترین معدل‌ها را به مصاحبه دعوت می‌کند.
در مصاحبه ثبت نام رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی، سوالاتی در مورد رشته قبول شده داوطلب و بازارکاری این رشته مطرح می‌شود تا ببینند اطلاعات فرد متقاضی در چه سطحی قرار دارد. همچنین، سلامت جسمی و روحی هر یک از داوطلبان نیز بررسی می‌شود. در آخر هم متقاضیان باید به یک سری سوالات مثل سوالات آزمون استخدامی پاسخ دهند. اما به طور کلی، رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور به‌طور محدود ارائه می‌شوند و امکان دارد در برخی سال‌ها کلاً پذیرشی نداشته باشند و هدف اصلی آن‌ها، پذیرش از مناطق محروم است.

داروسازی بدون کنکور

اکثر افراد داوطلب که در آزمون کنکور علوم تجربی شرکت می‌کنند و نتوانسته‌اند در رشته‌های پرطرفدار مانند داروسازی قبول شوند، به دلیل افزایش تقاضا برای ورود به این رشته‌ها، مشکلات مربوط به کنکور، و سایر دلایل، به دنبال راه‌های ورود بدون کنکور به این رشته‌ها هستند. تحصیل در خارج از کشور اصلی‌ترین گزینه برای این گروه از داوطلبان به حساب می‌آید.

بیش تر بخوانید: راهنمای داروسازی بدون کنکور سامانه ندای مشاور

داروسازی بدون کنکور

در داخل کشور، با وجود نگرانی‌ها و چالش‌های مرتبط با ورود به رشته‌های گروه پیراپزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی خارج از کشور برای تمامی رشته‌ها بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند.
افراد علاقمند به این رشته‌ها اگر مدرک زبان با اعتبار و شرایط خاص دانشگاه مورد نظر و توانایی مالی برای هزینه‌های زندگی و شهریه را داشته باشند، می‌توانند به دنبال قبولی در رشته دلخواه خود اقدام کنند.
با توجه به تغییرات روزانه نرخ ارز در کشورهای مختلف، میزان هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه‌ها در هر کشور متغیر است و نمی‌توان به دقت میزان هزینه‌های مورد نیاز در طول تحصیل افراد داوطلب را پیش‌بینی کرد.
برای افرادی که قصد بازگشت به ایران را دارند و در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند، توصیه می‌شود حتماً لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت را بررسی کنند.
در حالتی که بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی خارج از کشور، تأیید وزارت بهداشت ایران را ندارند، مدرک فارغ التحصیلان از این دانشگاه‌ها ارزش علمی نخواهد داشت و آنها قادر به فعالیت در کشور با این مدرک دریافت شده نخواهند بود.

پزشکی بدون کنکور

در زمان‌های گذشته، بسیاری از متقاضیان رویای قبولی در رشته پزشکی را در ذهن خود داشته‌اند و تلاش می‌کنند تا به این رویای بزرگ خود برسند. اما ممکن است داوطلبان به دلیل علل مختلفی چندین بار در کنکور سراسری شرکت کنند، اما به دلایلی نتوانند رتبه و تراز لازم برای پذیرفته شدن در رشته پزشکی را کسب کنند. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان به دنبال راهی هستند تا بتوانند بدون شرکت در آزمون کنکور، در رشته پزشکی پذیرفته شوند.

بیش تر بخوانید: راهنمای پزشکی بدون کنکور سامانه ندای مشاور

پزشکی بدون کنکور

اما آیا این امکان واقعی است؟ آیا می‌توان بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری، در رشته پزشکی ثبت نام کرد؟ اگر این امکان وجود دارد، چگونه باید برای ثبت نام خود اقدام کرد؟ برای اطلاعات بیشتر به همراه ما باشید تا این موضوع را به طور دقیق بررسی کنیم.
همچنین، در ادامه این مقاله، راه‌های ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری و آزاد را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس اگر شما هم جزو این متقاضیان پزشکی بدون کنکور هستید، با ما همراه باشید تا از راه‌های مختلف برای ورود به رشته پزشکی آگاه شوید.

راه‌های ثبت نام در رشته پزشکی بدون کنکور

گفته می‌شود که آیا ممکن است رشته‌ای که تعداد زیادی طرفدار دارد و بسیاری از افراد برای ورود به آن تلاش می‌کنند، به راحتی بدون کنکور ارائه شود؟ در واقع واقعیت این است که دو راه برای ورود به رشته پزشکی بدون کنکور وجود دارد، اما برای دستیابی به آن‌ها باید مسیر صحیح را بشناسید و به طور جدی برنامه‌ریزی کنید.
ورود بدون کنکور به رشته پزشکی به یک اندازه سخت‌تر از رشته‌های دیگر است که فقط یک ثبت‌نام اولیه دارند. یکی از راه‌هایی که برای ورود بدون کنکور به رشته پزشکی وجود دارد، ورود از طریق آزمون لیسانس به پزشکی است. این آزمون توسط دانشگاه تهران برگزار می‌شود. دانشگاه تهران سالی یک بار، معمولاً در دی ماه، لینک ثبت‌نام را برای داوطلبان باز می‌کند و افرادی که شرایط ثبت‌نام را دارند، می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند.
آزمون لیسانس به پزشکی دارای دو مرحله است. ابتدا طبق منابعی که خود دانشگاه تهران مشخص کرده، در آزمون تستی شرکت می‌کنید و اگر حد نصاب لازم را آورده باشید، به مصاحبه دعوت می‌شوید. در مصاحبه نیز دستتان آزاد است. برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی، باید یک مدرک لیسانس یا همان کارشناسی داشته باشید.
اما فقط کارشناسی رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فنی می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند که معدل کارشناسی آنها بالای ۱۶ باشد. علاوه بر این، افراد باید دیپلم تجربی یا ریاضی با معدل بالای ۱۸ هم داشته باشند. یکی از شرایط آزمون لیسانس به پزشکی نیز شرط سنی است، به این معنی که فقط افرادی می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند که سن آن‌ها حداکثر 25 سال باشد. البته اگر جزو افرادی باشید که لیسانس شما دارای طرح اجباری است، مدت طرح به مدت زمان سن شما اضافه می‌شود.
می‌دانید، برای شرکت در این آزمون باید مدرک زبانی که خود دانشگاه تهران مشخص کرده را داشته باشید و می‌توانید طی دوره‌های تحصیل کارشناسی خود به مدرک زبان خود اهتمام بیشتری بدهید. همچنین آقایان برای شرکت در این آزمون باید کارت معافیت یا پایان خدمت را داشته باشند. این موارد شرایط اصلی برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی است.
پس دیدید که راه‌های میانبری هم برای شرکت بدون کنکور پزشکی وجود دارد. می‌توانید با قبولی در یک رشته کارشناسی، تمام تلاش خود را برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی به کار گیرید و با استفاده از مطالعه منابع آزمون لیسانس به پزشکی، قبول شوید. اما از آنجایی که این آزمون توسط دانشگاه تهران برگزار می‌شود و مصاحبه دارد، مسلماً مصاحبه در خود دانشگاه تهران توسط اساتید آن دانشگاه انجام می‌شود. بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا لیسانستان را در یک رشته در همان دانشگاه تهران بخوانید، چرا که این‌طوری مصاحبه شما راحت‌تر خواهد بود و اساتید به شما آشنا خواهند بود.
اما راه دیگری هم برای پزشکی بدون کنکور وجود دارد و آن راه تحصیل پزشکی بدون کنکور در خارج از کشور است. کشورهای بسیاری وجود دارند که رشته پزشکی را بدون کنکور ارائه می‌دهند و می‌توانید برای ادامه تحصیل در آن کشورها اقدام کنید. احتمالاً پیش خودتان می‌گویید که هزینه تحصیل در خارج از کشور خیلی زیاد است. از بابت هزینه‌ها شاید جالب باشد که بدانید که در بعضی از کشورها هزینه تحصیل کاملاً با هزینه تحصیل در پردیس‌های خودگردان و یا دانشگاه‌های آزاد ایران برابری می‌کند. حتی در بعضی از کشورها می‌توانید با رزومه تحصیلی قویتان تحصیل رایگان داشته باشید. اما برای تحصیل در خارج از کشور به دانش و مدرک زبان نیز احتیاج دارید. البته خیلی از کشورها هم هستند که خودشان قبل از شروع سال تحصیلی برای دانشجوها دوره‌های زبان می‌گذارند.

پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد

احتمال دارد برخی از متقاضیان پس از شرکت در کنکور سراسری، رتبه و تراز لازم برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه‌های سراسری را نداشته باشند. به همین دلیل، به آنها پیشنهاد می‌شود در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، کد رشته‌های پزشکی مربوط به دانشگاه آزاد را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند تا ببینند آیا می‌توانند در رشته پزشکی دانشگاه آزاد قبول شوند و به رویای بزرگ خود دست یابند.
با این حال، ممکن است این داوطلبان نیز در رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد قبول نشوند. بنابراین این افراد می‌توانند از طریق ثبت نام پزشکی بدون آزمون در دانشگاه آزاد در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهند. متقاضیان پزشکی دانشگاه آزاد می‌توانند از همان دو روشی که برای کنکور سراسری در این مقاله توضیح داده شده است، یعنی بدون کنکور، در رشته پزشکی قبول شوند.
به این صورت که داوطلبان دانشگاه آزاد، با وجود قصد ثبت نام پزشکی بدون آزمون، می‌توانند از دو روش آزمون لیسانس به پزشکی و یا تحصیل در خارج از کشور استفاده کنند و به صورت بدون کنکور در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند.

پرستاری بدون کنکور

با توجه به تکمیل نشدن بازار کار در رشته‌های پیراپزشکی، داوطلبان زیادی برای تحصیل در این رشته‌ها ترغیب می‌شوند و تمام تلاش خود را برای قبولی در رشته‌های پیراپزشکی به کار می‌گیرند. از میان لیست رشته‌های پیراپزشکی، رشته پرستاری یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین رشته‌ها بوده و متقاضیان بسیاری برای قبولی در این رشته برنامه‌ریزی مناسبی برای مطالعه کلیه منابع درسی و کمک‌آموزشی طراحی می‌کنند.

بیش تر بخوانید: راهنمای پرستاری بدون کنکور سامانه ندای مشاور

پرستاری بدون کنکور

اما با توجه به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت پایینی برای پذیرش داوطلبان در این رشته دارند، خیلی از متقاضیان کنکور تجربی به فکر این هستند که شرایطی را برای تحصیل در رشته پرستاری به صورت بدون آزمون پیدا کنند. با این حال آیا روشی برای تحصیل بدون کنکور در رشته پرستاری وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در مورد ثبت‌نام پرستاری بدون کنکور و شرایط ثبت‌نام بدون آزمون در رشته پرستاری ارائه دهیم.
شاید جالب باشد که بدانید، اولین بار در سال ۱۳۹۴ وزارت بهداشت امکان ثبت‌نام برخی از رشته‌های پیراپزشکی را بدون کنکور برای افرادی که متقاضی آن رشته‌ها بودند فراهم کرد. این اتفاق در سال ۱۳۹۴ افتاد زیرا وزارت بهداشت کمبود نیروهای انسانی، به ویژه در مناطق محروم و در رشته‌های پیراپزشکی مثل بهداشت حرفه‌ای، اتاق عمل، بهداشت محیط، تکنولوژی رادیولوژی و دهان و... داشت. به همین دلیل، وزارت بهداشت در دفترچه سازمان سنجش رشته‌های پیراپزشکی را بدون کنکور قرار داد.
در این حال، برای پذیرش شدن در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور، شرایط خاصی وجود داشت. مثلاً افراد بر اساس معدل و سوابق تحصیلی خودشان می‌توانستند در بعضی از دانشگاه‌های خاص پذیرفته شوند. با این حال، کمتر دانشگاه‌های برتر کشور افراد را به عنوان دانشجوی بدون کنکور پذیرفته و معمولاً تنها دانشگاه‌های خاص این امکان را فراهم می‌کردند.
مهم‌ترین شرط برای پذیرش در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور یا رشته‌های دیگر پیراپزشکی در سال ۱۳۹۴ این بود که افراد بتوانند و بخواهند در مناطق محروم خدمت کنند. به عبارت دیگر، ثبت‌نام پیراپزشکی بدون آزمون در سال ۱۳۹۴ زیاد آسان نبود.
از زمان اتفاق افتادن این رویداد، تاکنون در لیست رشته‌های پیراپزشکی، رشته پرستاری بدون کنکور یا به عبارتی رشته‌های پیراپزشکی بدون آزمون به چشم نخورده‌اند و این رشته‌ها به صورت بدون آزمون ارائه نشده‌اند. با این حال، احتمال وجود رشته پرستاری بدون کنکور در سال‌های آتی با توجه به نیاز وزارت بهداشت وجود دارد.

شرایط ثبت نام پرستاری بدون کنکور

حال حاضر، داوطلبانی که متقاضی رشته پرستاری بدون کنکور هستند و می‌خواهند در صورت ارائه این رشته در لیست رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور شانس قبولی را امتحان کنند، باید شرایط خاصی را داشته باشند. در واقع، پذیرش پیراپزشکی بدون آزمون بر اساس معدل داوطلبان است، بدین ترتیب هر کسی که معدل بالاتری نسبت به دیگران داشته باشد، احتمال قبولی بیشتری هم نسبت به بقیه دارد.
همچنین، افرادی که بعد از ارائه پرونده تحصیلی خودشان در این رشته قبول می‌شوند، باید برای مصاحبه به مراکز خاصی مراجعه کنند. در مصاحبه نیز یک سری سوالات از افراد پرسیده می‌شود و اگر فرد واجد شرایط باشد، می‌تواند به دانشگاه وارد شده و رشته دلخواه خود را انتخاب کند.
البته شرایط ثبت‌نام بدون آزمون رشته پرستاری دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، افراد باید حتماً دارای سن ۱۸ تا ۲۳ سال باشند، یعنی اگر فردی سنش بالای ۲۳ سال باشد، نمی‌تواند به صورت بدون کنکور وارد این رشته‌ها شود. یکی دیگر از شرایط این است که افراد حتماً بومی منطقه‌ای باشند که دانشگاه آن‌ها در آنجا قرار دارد، و افراد باید گواهی سلامت خود را (عدم نقص عضو فرد) برای پذیرش بدون کنکور در این رشته‌ها ارائه کنند.
البته هر سال ممکن است که این شرایط دچار تغییراتی شوند و لیست رشته‌های ارائه شده با توجه به نیاز وزارت بهداشت تو دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری تغییر کند و حتی رشته پرستاری بدون کنکور نیز ارائه شود. البته به محض اینکه تغییری در این نوع پذیرش ایجاد شود، حتماً این مقاله به روز رسانی خواهد شد.
در سال ۱۴۰۲ نیز پذیرش پیراپزشکی بدون کنکور توسط وزارت بهداشت مجدداً اعلام شد و داوطلبان واجد شرایط توانستند تا در مقطع کاردانی متناسب با نیروهای مورد نیاز مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق محروم، ثبت‌نام خود را انجام دهند تا بتوانند بعد از قبولی در مصاحبه در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند.

شرایط ثبت‌نام پرستاری بدون کنکور در خارج از کشور

بسیاری از دانش‌آموزانی که توان مالی مربوط به شهریه‌های دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، به فکر پذیرش پرستاری در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌افتند. خوشبختانه، امکان تحصیل در رشته پرستاری بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف خارج از کشور وجود دارد. با این حال، برای تحصیل در خارج از کشور نیز شرایط خاصی وجود دارد.
مثلاً آقایانی که قصد خروج از کشور را دارند باید معافیت تحصیلی دریافت کنند؛ اما متأسفانه امکان ادامه تحصیل برای آقایانی که در داخل کشور ایران مقیم هستند و برای تحصیل در رشته کارشناسی پرستاری قصد خروج از کشور را دارند، فعلاً مهیا نیست.
در هر صورت، افرادی که قصد تحصیل در رشته پرستاری بدون کنکور را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور دارند، باید رزومه خود را به آدرس آن دانشگاه ارسال کنند و منتظر جواب دانشگاه باشند. تقریباً برای وارد شدن به هیچ یک از دانشگاه‌های خارج از کشور نیازی به دادن کنکور نیست و شما می‌توانید بر حسب شرایطی که خود دانشگاه برای شما تعیین می‌کند بدون کنکور سراسری در رشته پرستاری تحصیل کنید.
البته تحصیل کردن در رشته پرستاری بدون داشتن بورسیه هزینه‌های خاص خودش را دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی باید ببینید که می‌توانید از پس هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاه برآیید یا نه.
بعضی از دانش‌آموزان سوال می‌کنند که برای تحصیل در رشته پرستاری بدون آزمون در خارج از کشور باید به کدام از کشورها بروند یا کدام دانشگاه‌ها این امکان را به دانشجوهای ایرانی می‌دهند؟
دانشگاه‌های مختلفی برای تحصیل در رشته پرستاری وجود دارند. برای مثال شما می‌توانید با ارسال رزومه خودتان به یکی از دانشگاه‌های کانادا در یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور قبول شوید و بدون هیچ آزمونی در رشته پرستاری درس بخوانید.
این نکته را در نظر داشته باشید که دانشگاه‌های خارج از کشور به دلیل اینکه علاقه‌مند به جذب دانشجوهای باهوش ایرانی هستند، معمولاً دانشجوها را برای رشته پرستاری پذیرش می‌کنند؛ چرا که این اتفاق برای خودشان سودمند است و باعث می‌شود که نیروی کار آن‌ها در آینده افزایش پیدا کند و در آینده با هیچ بحرانی در رابطه با نیروهای کار در رشته پیراپزشکی مواجه نشوند.
از اون طرف هم رشته پرستاری یکی از رشته‌های سخت است و همه افراد به این رشته علاقه ندارند؛ بنابراین دانشگاه‌های خارج از کشور حتماً آن دسته از افرادی که علاقه‌مند هستند و استعداد و رزومه خوبی دارند را برای رشته پرستاری بدون کنکور پذیرش می‌کنند.

در انتها در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره تحصیلی برای ثبت نام بدون کنکور رشته های پزشکی و پیراپزشکی می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی و همچنین مقالات و نرم افزار های رایگان سامانه ندای مشاور به نشانی اینترنتی moshaverin.org استفاده نمایید. برای تماس با مشاوران مجرب سامانه ندای مشاور از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن پیش شماره با شماره 9099071375 تماس بگیرید.

https://www.asianews.ir/u/b6x
اخبار مرتبط
موسسه فرهنگی آموزشی دژاوو / موسسه غیر تجاری خرد دنیای انگاره
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید