صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۷
کد خبر: 15868
گزارشگر: 306
۴۰۴
۰
۰
۳
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد مطرح کرد

اجرای خاص ترین پروژه آبی کشور در یزد

اجرای خاص ترین پروژه آبی کشور در یزد
یزد - مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد گفت : تأمین منابع آبی پایدار یکی از دغدغه‌هایی است که استان کویری یزد را همواره درگیر خود کرده و مسئولان در تلاشند که قطره قطره آب را مدیریت کنند تا بخشی از این کمبودها جبران شود. به همین دلیل پروژه خط سبز آبرسان به عنوان خاص ترین پروژه آبی در استان یزد در حال اجرا است ​

آسیانیوز / یزد ؛ « محمد مهدی جوادیان زاده  » تصریح داشت : افت کیفیت آب شرب استان یزد در روزهای پرمصرف سال به ویژه فصل تابستان نشان می‌دهد که آب انتقالی سهم کمی در تأمین آب شرب مردم دارد و چطور می‌توان انتظار داشت که این آب در بخش صنعت هم مصرف شود در حالی که مردم تشنه هستند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد گفت : مسئولان به دنبال راهکارهایی برای حل معضل کم آبی و بهبود کیفیت آب شرب هستند و تلاش می‌کنند که مصارفی که به هر صورت امکان استفاده از آب غیرمتعارف یا آب تصفیه شده را دارند، از مصرف شرب خارج شود و آب مورد استفاده آنها به بخش شرب و بهداشت اختصاص یابد.

وی افزود : یکی از اقدامات دولت در این زمینه بازچرخانی آب پساب و تصفیه آن به منظور تأمین آب مورد نیاز صنایع است. از این رو اجرای خط سبز آبرسانی در استان کلید خورد، هر چند کمبود منابع مالی روند اجرا را طولانی کرد اما این خط در حال حاضر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دنبال می‌شود و امید است با بهره برداری در آینده نزدیک، بخشی از نیاز آبی استان را جابه‌جا کرده و بهبود ببخشد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد از بهره برداری از خاص‌ترین پروژه آبی کشور در یزد با عنوان خط سبز آبرسانی تا سه ماه آینده خبر داد و افزود: در این طرح پساب تصفیه شده در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفته و آب دریافتی آنها در اختیار شبکه شرب و بهداشت قرار می‌گیرد.

محمدمهدی جوادیان زاده اظهار داشت: خوشبختانه با اجرایی شدن شبکه فاضلاب در استان ۳۰ درصد پساب شهر یزد جمع آوری می‌شود و با کمک مجموع پروژه‌هایی که برای استفاده از پساب تعریف شده، مدیریت مصرف صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مجموعه این اقدامات در پروژه خط سبز آبرسان انجام می‌شوند که طول خط آن ۲۲ کیلومتر است و در انتهای آن مخزن ۲ هزار متر مکعبی قرار دارد.

جوادیان زاده با بیان اینکه موقعیت این مخزن به شکلی است که نیاز به پمپاژ ندارد و آب به شکل ثقلی جریان پیدا می‌کند، بیان کرد: صنایع بزرگ استان در فاز اول و در فاز دوم شهرک‌های صنعتی استان که در این منطقه واقع شدند با پروژه خط سبز آبرسان مشروب می‌شوند.

جوادیان زاده افزود: به این ترتیب نیروگاه، شرکت فولاد آلیاژی، شهرک صنعتی یزد و در آینده شهرک صنعتی حاجی آباد، شهرک صنعتی جهان آباد و شهرک فولاد نیز می‌توانند از این زیرساخت و خط مهم استفاده کنند.

وی بیان کرد: در حوزه پساب بحث بازچرخانی را دنبال کردیم که بعد از دو مرحله تصفیه بازچرخانی می‌شود در دشت چرخاب که عملیاتی شده و در حال بهره برداری است.

جوادیان زاده اضافه کرد: پروژه بعدی تبدیل انشعاب شهرداری به خط انتقال پساب که در مراحل نهایی است. تاکنون ۴۸ انشعاب آب شهرداری در فضاهای سبز جمع آوری شده و پساب جایگزین شده است.

وی ادامه داد: همچنین انتقال آب به مهدی آباد که خواسته مردم شاهدیه بوده نیز در حال انجام است و نزدیک به ۱۰۰ لیتر پساب با ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال با سه ایستگاه پمپاژ به بزرگترین مجموعه معادن خاورمیانه انتقال داده می‌شود و دیگر از آب منطقه استفاده نمی‌شود.

تلاش برای باز تخصیص آب

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد عنوان کرد: این طرح که در کشور منحصر به فرد است می‌تواند در بحث بازتخصیص حرکت خوبی باشد و امیدواریم با توجه به تزریق مالی صورت گرفته تا سه ماه آینده به مرحله بهره برداری برسد.

وی گفت: با عملیاتی شدن این طرح به چهار شهرک صنعتی بزرگ استان آبی غیر متعارف داده و آبی که در شرب و بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد را خواهیم گرفت بدون اینکه در اقتصاد، اشتغال و صنعت وقفه‌ای ایجاد شود.

کسری مخازن آب در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد درباره وضعیت مخازن آب استان نیز گفت: با توجه به بارش‌هایی که بالاتر از حد نرمال بود در نگاه اول وضعیت خوب است اما نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و منابع آب شرب بسیار محدود است که بالا بودن دما نیز مصرف آب خانگی را افزایش داده است.

او با اشاره به لزوم صرفه جویی در بخش خانگی عنوان کرد: مردم می‌توانند با نصب سایبان بر کولرها و یا نصب پرلاتور روی شیر آب حدود ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند تا بخشی از شهر دچار افت فشار آب نشوند.

پروژه‌های آبرسانی استان یزد

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد در مورد پروژه‌های آبی استان گفت: به طور کلی ۱۸ طرح آبی در استان داریم که حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه را به خود اختصاص داده‌اند.

جوادیان زاده از جمله این پروژه‌ها به ساخت مخزن ۵۰ هزار شحنه، مخزن ۲۰ هزار تصفیه خانه، سد هرات، خطوط انتقالی چرخاب و … اشاره کرد و عنوان کرد: این پروژه‌ها در مراحل پایانی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از مهمترین پروژه‌های پیش رو می‌توان به پروژه خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد اشاره کرد، همچنین مخازن سفیدکوه و زین آباد که هم می‌توانند تأمین کننده آب نهضت ملی باشند هم آب شرب مناطق فقیری همچون تفت و مهریز را تأمین کنند، بازسازی و افزایش ظرفیت خط انتقال آب به مهریز و تفت، خط انتقال زاینده رود به اردکان که نیاز به بازسازی دارد و مخزن ۵۰ هزاری جدیدی که در شحنه ساخته می‌شود.

این تلاش‌ها نشان می‌دهد که یزدی‌های سختکوش که روزگاری آب را از دل زمین بیرون کشیده و زندگی و آبادانی را در بیابان به جریان انداختند، به زمین تشنه‌ای رسیده‌اند که رمقی برای برداشت ندارد اما با این حال نهایت تلاش را برای بهره برداری از آب موجود دارند و امید است که با نگاه ویژه به این دیار کویری، منابع آبی پایداری برای استان فراهم شود تا زندگی از کویر رخت برنبندد.

سید محمد جواد عرفانفر

اجرای خاص ترین پروژه آبی کشور در یزد ، محمدمهدی جوادیان زاده مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد

https://www.asianews.ir/u/b7q
اخبار مرتبط
یزد - مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: به منظور پیشگیری از خسارت های ناشی از سیلاب های احتمالی با پیگیری های انجام شده مسیر رودخانه یزد در محدوده بلوار دانشجو بازگشایی شد
یزد - مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گفت: شهر یزد به دلیل عملکرد شاخص های مثبت در زمینه مدیریت مصرف آب می تواند به عنوان شهر دوست دار آب در کشور معرفی شود
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید