صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۴ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۲
کد خبر: 15890
گزارشگر: 2
۷۰۷
۰
۰
۲
تصفیه هوا

در مورد فیلتر هپا چه می دانید؟

در مورد فیلتر هپا چه می دانید؟
فیلترهای هپا یکی از تجهیزات بسیار مهم در دستگاه های تصفیه هوا هستند که توانایی جذب آلاینده های بسیار ریز را دارند. از این فیلترها به دلیل کارایی بالا در ساخت انواع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می شود. اکیاس فیلتر، یکی از معتبرترین مراجع ساخت و ارائه انواع فیلترها با کیفیت عالی و قیمت مناسب است. شما عزیزان می توانید فیلترهای هپا را در اندازه دلخواه خود به متخصصان ما سفارش دهید.

آشنایی با فیلتر هپا

واژه هپا از کلمه انگلیسی High Efficiency Particulate Air به معنی فیلتر تصفیه ذرات هوا با کارایی بالا گرفته شده است. این فیلتر قابلیت جذب ذرات معلق موجود در هوا به اندازه 0.3 میکرون را دارد. فیلترهای هپا، توانایی چین خوردگی و تا شدن را دارند؛ بنابراین حجم بیشتری از آن ها در یک مساحت معین جا می شود. فیلتر هپا از الیاف های فایبرگلاس، پوشال، حصیر، پنبه و موادی از این قبیل ساخته می شود.

انواع فیلتر هپا

فیلترهای هپا در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که هر کدام بر اساس توانایی خود در جذب ذرات هوا، در یکی از کلاس های ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ تقسیم بندی می شوند. جدول زیر، انواع کلاس های فیلترهای هپا را نشان می دهد:

نوع فیلتر          

 

درصد جذب

H 10

85%

H 11

95%

H 12

99.5%

H 13

99.95%

H 14

99.995%

دستگاه تصفیه هوا

مشخصات فیلتر هپا

برای درک بهتر عملکرد فیلترهای هپا، آن ها را مانند تورهایی با منافذ بسیار ریز در نظر بگیرید که ذرات بسیار کوچک، قادر به عبور از آن نیستند. حال اگر یک لایه از این فیلتر را در دستگاه های تصفیه هوا قرار دهیم، میزان هوای تصفیه شده بسیار ناچیز است. علاوه بر این، منافذ موجود در این لایه، به سرعت مسدود شده و کارایی دستگاه هوا ساز کاهش می یابد.
فیلترهای هپا نیز دقیقا همانند این لایه توری عمل می کنند. آن ها قابلیت حذف ذراتی به اندازه ۰/۳ میکرون را دارند و از استانداردهای بین المللی برخوردار هستند. با استفاده از قابلیت تاخوردگی این فیلترها، می توان مساحتی به اندازه 40 متر مربع را در دستگاه های تصفیه هوا جای داد.

کاربردهای فیلتر هپا

استفاده از این تجهیز، تنها منحصر به دستگاه های تصفیه هوا نیست؛ بلکه صنایع گوناگونی برای عملکرد خود از فیلتر HEPA بهره می گیرند.

مواد غذایی

استفاده از فیلتر HEPA در صنایع تولید کننده مواد غذایی یکی از مهم ترین کاربردهای این تجهیز است. تولید و بسته بندی مواد غذایی باید در محیطی کاملا تمیز و عاری از آلودگی انجام شود.

هسته ای

حفاظت از تاسیسات هسته ای از دیگر کاربردهای مهم فیلترهای هپا است. این امر با جلوگیری از ورود آلاینده های سمی و مواد رادیواکتیو به فضای داخلی نیروگاه های هسته ای انجام می شود.

هواپیمایی

بسته بودن فضای هواپیما می تواند سبب انتشار ذرات بیماری زا شود؛ بنابراین استفاده از فیلتر HEPA در کابینت داخلی هواپیما ضروری است.

داروسازی

صنعت داروسازی، یکی از حساس ترین صنایع است. تولید دارو باید در شرایطی کاملا استرلیزه انجام شود. استفاده از فیلتر HEPA می تواند، کمک بزرگی برای تصفیه هوا در این صنعت باشد.

اهمیت استفاده از فیلترها

فیلترهای هپا، هوا را با کیفیت بسیار بالایی تصفیه می کنند و برای از بین بردن آلودگی ها و ذرات معلق مناسب هستند. علاوه بر این، انواع باکتری ها و ویروس ها را نابود می کنند. فیلترهای هپا با حذف گازهای آلاینده، تاثیر زیادی در سلامت افراد دارد.
استفاده از فیلتر HEPA در سیستم ‌های تهویه مطبوع صنعتی و خودروها، سبب بهبود کیفیت و سلامت هوای داخلی آن ها می‌شود.

جذب آلاینده ها

نحوه جذب آلاینده ها با استفاده از فیلتر هپا

فیلترهای HEPA برای جذب آلاینده ها از 3 مکانیزم مختلف کمک می گیرند. به کارگیری این ۳ مکانیزیم در کنار هم سبب می شود تا برخی از فیلترهای هپا قدرت جذب ۹۹ درصدی داشته باشند. در ادامه به بررسی این ۳ مکانیزم می پردازیم:

انتشار و پراکنده کردن

در این روش، آلاینده های بسیار کوچک، پس از برخوردهای پی در پی با مولکول های هوا، از مسیر خود منحرف شده و سرعت حرکت آن ها کاهش می یابد؛ به این ترتیب به راحتی در دام فیلترهای HEPA می افتند.

متراکم کردن

آلاینده ها و ذراتی که اندازه آن ها بیش از یک میکرون است، به راحتی توسط فیلترهای هپا جذب می شوند. در این روش، جریان هوا با تغییر مسیر خود از قسمت های دیگر فیلتر عبور می کند.

مسدود کردن

زمانی که ذرات بسیار ریز به همراه جریان هوا، وارد فیلتر می شوند، در کناره های آن گیر کرده و نمی توانند وارد فضای داخلی شوند.

قطعات فیلتر هپا

فیلترهای هپا از چند لایه مختلف از جنس های شیشه، پوشال، حصیر و موادی مانند این ها، تشکیل شده است. اولین لایه، ذرات بزرگ تر از ۵۰ میکرون را جذب می کند. لایه بعدی با جذب ذرات ریز تا ۰.۳ میکرون، سبب پاکسازی هوا از ذرات گرد و غبار، ویروس ها و آلودگی ها می شود. لایه آخر نیز با حذف بو و گازهای آلاینده هوا، به بهبود کیفیت هوای داخلی کمک می کند.

زمان مناسب برای تعویض فیلتر هپا

فیلترهای HEPA قابل شست و شو نیستند و نیاز به تعویض دارند. معمولا زمان تعویض فیلترها هر ۶ ماه یک بار است، اما این زمان در کاربردها و دستگاه های مختلف، قابل تغییر است. به صورت چشمی نیز می توان، زمان تعویض فیلترها را تشخیص داد.

نتیجه گیری

فیلترهای هپا، یکی از پرکاربردترین فیلترها برای استفاده در دستگاه های مختلف است. این فیلترها در صنایع گوناگونی مانند صنعت غذا و دارو، صنایع هسته ای و... کاربرد دارند. این فیلترها مانع از ورود ذراتی به قطر ۰/۳ میکرون به محیط می شوند و از این طریق در پاکسازی هوا، نقش مهمی دارند.
مجموعه اکیاس فیلتر با بهره گیری از دانش و فناوری روز دنیا، تولید کننده انواع فیلترهای تصفیه هوا از جمله فیلترهای هوا است. شما عزیزان می توانید، برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید فیلتر هپای مورد نیاز خود، به وب سایت اکیاس فیلتر مراجعه نمایید.

https://www.asianews.ir/u/b8c
اخبار مرتبط
کولرهای گازی، سیستم‌های تهویه هوا هستند که در مکان‌های مختلف به عنوان دستگاه سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خرید انواع سیستم‌های تهویه، مرکز خرید معتبری را انتخاب نمایید تا کیفیت و اصالت سیستم‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهند را تضمین کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید