صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۶ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۸
کد خبر: 15927
گزارشگر: 213
۱۲۶۲
۰
۰
۲
استخدام جدید شهرداری تهران

وظایف «حجاب‌بان» های مستقر در مترو چیست؟

وظایف «حجاب‌بان» های مستقر در مترو چیست؟
شهرداری پایتخت ۴۰۰ نیرو را به عنوان «حجاب‌بان» برای استقرار در مترو استخدام کرده است.
به گزارش آسیانیوز، بر اساس گزارش‌ها، ماموریت نیروهای «حجاب‌بان» در متروی تهران، تذکر لسانی، ممانعت از ورود به واگن‌های مترو و تحویل زنانی که تن به حجاب نمی‌دهند به نیروهای انتظامی است.

پیش از این ویدئوهای متعددی از برخورد با بی حجابی زنان در ایستگاه‌های مترو منتشر شده است که حاکی از استقرار چند لایه نیروها است.

در برخی اخبار آمده که در لایهٔ اول تعدادی از زنان محجبه به زنان بدون روسری تذکر می‌دهند، در لایه دوم تعدادی از نیروهای لباس‌شخصی مرد خطاب به زنان تاکید می‌کنند که بدون رعایت حجاب به آن‌ها اجازه ورود به ایستگاه را نمی‌دهند و در لایهٔ سوم، نیروهای «یگان حفاظت» شهرداری با یونیفورم از ورود زنان بدون حجاب به ایستگاه مترو ممانعت می‌کنند.

روزنامه اینترنتی فراز درباره واحد جدید «حجاب‌بان» در شهرداری تهران، از قول یک منبع مطلع نوشت که این نیروها به عنوان «حجاب‌بان» توسط یگان حفاظت شهرداری تهران گزینش شده‌اند و کلاس‌های آموزشی مرتبط را گذرانده‌اند و به زودی در ایستگاه‌های متروی تهران وارد عمل خواهند شد.

بنابراین این گزارش، نیروهای «حجاب‌بان» توسط شرکت «حامیان شهر شهرداری تهران» استخدام شده‌اند و مزایای «سختی کار» نیز به آنها پرداخت خواهد شد.

شرکت پیمانکاری «حامیان شهر شهرداری تهران»، شرکتی است که سابقه جذب و استخدام نیروهای یگان حفاظت شهرداری تهران را نیز دارد.

پیش از این در اردیبهشت ماه سال جاری تصاویری از نصب «پرده میان واگن‌های زنان و مردان» در مترو تهران منتشر شده بود و مدیرعامل مترو آن زمان اعلام کرد که نصب این پرده‌ها در تمامی قطارها و واگن‌ها انجام خواهد شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز روز یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در شورای شهر پایتخت گفت که شهرداری در مورد حجاب با تشکیل «یگان حفاظت» و استفاده از «گروه‌های جهادی» اقدام به «کار ایجابی سنگین» در ۷۰ ایستگاه مترو کرده است.

وی در توضیح این تشکیل این یگان گفت: «گروه‌های جهادی آمدند، دوستان ما آمدند و یگان حفاظت را تشکیل دادیم که مصوبه‌اش از سال ۱۳۹۶ اجرا نشده بود، اما ما آن را تشکیل دادیم.»

 شهردار تهران همچنین درباره برخورد با زنانی که از حجاب سر باز می‌زنند، گفت که «مطابق قوانین کشور در این رابطه پیش می‌رویم، در قدم نخست اطلاع‌رسانی انجام می‌دهیم، بعد به بی‌حجابان‌ تذکر می‌دهیم و در گام سوم از ورود آن‌ها به ایستگاه‌های مترو ممانعت می‌کنیم.»

علاوه بر این، اعضای «شورای حجاب و عفاف» شرکت شهر سالم، وابسته به شهرداری تهران، نیز در جلسه روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه خود تشکیل «ستادهای عفاف و حجاب» در درمانگاه‌های شهرداری را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، اعضای «ستادهای عفاف و حجاب درمانگاه‌ها» نیز ملزم شده‌اند تا بیماران و همراهان‌شان را درباره حجاب مورد «امر به معروف و نهی از منکر» قرار دهند.

اقدامات شهرداری تهران برای اعمال حجاب در حالی انجام می‌شود که در برخی موارد عدم انجام وظایف قانونی شهرداری علاوه بر نارضایتی در میان ساکنان پایتخت، به آسیب‌های جانی به مردم منجر شده است.

یکی از تازه‌ترین این موارد «قطع دست یک کودک ۹ ساله» در پل عابر پیاده مکانیزه محله تختی در منطقه ۱۶ تهران است که واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت.

شهرداری تهران در پاسخی که به این واکنش‌ها منتشر کرد، با تاکید بر اینکه «کودک ۹ ساله حادثه دیده از اتباع[ خارجی]» است گفت: «حادثه پله برقی به‌وجود آمده در پل عابر مکانیزه تختی، بر اثر بی‌احتیاطی کودک و والدین آن به دلیل نشستن کودک بر روی پله برقی و بی‌توجهی به علائم هشدار دهنده بوده است.»

اطلاعیه شهرداری تهران همچنین در واکنش به قطع دست این کودک ۹ ساله، عنوان کرد: «در صورتی که سیستم ایمنی خاموشی پله برقی به موقع فعال نمی‌شد، ممکن بود حادثه دلخراش‌تری پیش آید.»

این در حالی است که علی آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، به دلیل تکرار سوانح در پله‌برقی‌های مترو و پل‌های عابر تهران، پیشنهاد «جمع‌آوری تمام پله‌های برقی‌ پایتخت» را مطرح کرده است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: «پیشنهاد دادم که در قالب دو فوریت نسبت به جمع کردن کل پله برقی‌ها اقدام کنیم که این مصیبت از سر مردم باز شود.»

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، همچنین با بیان اینکه «عمر بهینه پله برقی در فضای باز به نصف کاهش پیدا می‌کند» گفت که پله برقی‌های تهران «قطعات یدکی ندارند و وقتی پله برقی خراب می‌شود قطعات آن را سرهم بندی می‌کنند./
https://www.asianews.ir/u/b9c
اخبار مرتبط
براساس لایحه عفاف و حجاب، در صورتی که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مسافر بی‌حجاب سوار کنند به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.
گمان طراحان لایحه عفاف و حجاب بر این است که با اجرای آن، زنان و دختران ایرانی، حجاب شان را رعایت خواهند کرد؛ ولی چه افرادی براساس این طرح محاکمه و یا جریمه خواهند شد؟
برای کارمندان خانم یکی از بخش‌های دیجی کالا به دلیل بی حجابی پرونده قضایی تشکیل شده است.
پیام تشکر سردار رادان از ماموران پلیس بیانگر آغاز مقابله با طرح مقابله با بی حجابی و استقرار نیروهای پلیس در سراسر کشور به این منظور است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید