صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۴ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۴
کد خبر: 16030
گزارشگر: 2
۹۶۰
۰
۰
۱
هوای مطبوع

مکان‌های مناسب برای جایگذاری دریچه ­های تهویه هوا

مکان‌های مناسب برای جایگذاری دریچه ­های تهویه هوا
هوای مطبوع یکی از مهمترین ویژگی، محیطی سالم و پاک است که همیشه دغدغه­ انسان­ها بوده است. پس زمانی که در یک میحط بسته به سر می­بریم، باید هوای با کیفیت در جریان باشد و امکان توزیع هوای تازه به داخل محیط و خارج کردن هوای بی­ کیفیت از محیط فراهم باشد. در گذشته از روش طبیعی یعنی باز کردن درها و پنجره­ ها تهویه هوا انجام می­شد؛ اما با پیشرفت علم از وسیله‌های مجهز برای تهویه هوا استفاده می­ شود.

امروزه یک دستگاه تهویه مطبوع باید بتواند هم دمای هوا را متعادل کرده و هم رطوبت را تنظبم کند. هنگام انتخاب دستگاه تهویه هوا در ساختمان و نصب آن، توجه به محل و فضای موجود برای نصب دستگاه است.توجه داشتن به شرایط محیطی ساختمان نظیر دما و وزش باد و غیره، مواردی خواهندبود که باید بر اساس آنها دستگاه مطلوب را انتخاب نمایید. پس هنگام استفاده از سیستم تهویه مناسب باید در ابتدا به تجهیزات کمکی سیستم توجه کنید تا دستگاه به بهترین نحوه عمل کند. تجهیزات کمکی شامل این موارد هستند:

لوله فلکسی، باکس­های پلنیوم و کلاهک‌های مناسب

نصب دریچه در زمین

نصب دریچه هوا نزدیک به کف برای گرمایش مناسب است، اما برای سرمایش مناسب نخواهدبود، مگر اینکه زاویه لبه‌ها طوری تنظیم گردد که هوا به سمت بالا دمیده شود تا مزاحم ساکنین نشود. از نصب دریچه در نزدیکی زمین خودداری کنید و به یاد داشته باشید که نصب دریچه تهویه کنار پنجره نسبت به همه مکان های نصب برتری دارد زیرا به خصوص در فصل زمستان از ورود باد در پایین پنجره جلوگیری می‌کند. در این حالت، هوا باید با زاویه ۲۰-۱۵ درجه از موقعیت عمودی به اتاق جریان یابد.

نصب دریچه در سقف

تجربه نشان داده است که استفاده از دریچه های سقفی راحت تر از دریچه های دیواری است. سقف به تعدادی مربع تقسیم شده و در مرکز هر مربع یک دریچه سقفی قرار داده شده است. اگر محل قرارگیری دریچه های ورودی هوا بر اساس اصول تعیین شود، مشکلات توزیع هوا به حداقل می‌رسد.

انواع لوله فلکسی

لوله فلکسی در واقع همان لوله خرطومی یا کانال فلکسی بوده که استفاده آن برای انتقال دادن جریان هوا و یا به عنوان محافظی برای سیم و کابل کشی‌ها است.

  • لوله‌ فلکسی ساده پلیمری
  • لوله‌ فلکسی ساده کومبی
  • لوله ‌فلکسی ساده برزنتی
  • لوله‌ فلکسی ساده آلومینیومی یا فویلی
  • لوله‌ فلکسی ساده با پلیمر PVC
  • لوله ‌فلکسی هوا یا عایق پشم شیشه
  • لوله‌ فلکسی هوا با عایق الاستومری
  • لوله‌ فلکسی هوا با عایق پلی اتیلن
  • لوله فلکسی هوا با عایق پلی اورتان
  • لوله فلکسی هوا با عایق پلی استر و پلی استر فشرده
  • لوله فلکسی هوا فنر استخوانی
  • لوله فلکسی هوا PUضد سایش
  • لوله فلکسی هوا ی دما بالا (نسوز)
  • کانال فلکسیبل هوا برزنتی معدنی

با توجه به نیاز و سلیقه خود می­توانید از بین انواع مختلف یکی را انتخاب کنید.

انواع باکس­های پلنیوم مورد نیاز برای جاهای مختلف

پلنیوم باکس از جدید ترین تجهیزات در صنعت تهویه هوا است که با ساختار خاص خود موجب گردش جریان هوا به‌صورت مطبوع شده و چون در درون ساختمان تعبیه می­شود جنبه تزیینی دارد یک عنصر زینتی است. متریال اصلی بدنه پلنیوم باکس گالوانیزه و آلومینیوم است که بر اساس نیاز و سفارش مشتری به قطر ۰/۵ میلی‌متر ساخته خواهد شد. طول، عرض و ارتفاع پلنیوم باکس به‌همراه اندازه دریچه‌ها در این قطعه از سیستم هوارسانی متغیر بوده و در صورت نیاز می‌توان از آن در طراحی محیط داخلی ساختمان نیز کمک گرفت.

کلاهک دودکش

کلاهک­­های مناسب برای دودکش کدام است؟

کلاهک‌های دودکش در قسمت بیرونی ساختمان تعبیه می­شود و شکل ظاهری آن بر نمای بصری بنا اثرگذار خواهد بود. کلاهک‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام با دیگری تفاوت‌هایی دارد

کلاهک اچ گرد

قدیمی ترین انواع کلاهک دودکش می‌توان به کلاهک دودکش اچ گرد اشاره کرد که از ورود جریان باد و طوفان به داخل دودکش جلوگیری می­کند. این مدل از کلاهک‌ها به خاطر کاهش مصرف انرژی محبوبیت بالایی دارند.

کلاهک اچ چهارگوش یا مربع

جنس این گروه نیز از ورق گالوانیزه یا استیل است و بر روی بام‌های مسطح یا شیب دار نیز نصب می‌شود.

کلاهک دودکش با طرح پره­ای

کلاهک دودکش با طرح پره­ای پرکاربردترین نوع دودکش است که دارای چندین پره با شکل Z انگلیسی می‌باشد. این لبه‌ها در این کلاهک به صورتی قرار گرفته‌اند که از ورود عوامل محیطی به داخل خانه جلوگیری کنند. ارتفاعی که بهتر است این کلاهک نصب شود در حدود ۳۰ سانتی متر است، اما بسته به محدودیت فضایی یا ضرورت می‌توانید آن را تغییر دهید، فقط مطمئن شوید که دود داخل خانه را به خوبی خارج می‌کند و هوا محبوس نمی شود.

سخن پایانی

انتخاب مکان مناسب برای دستگاه تهویه هوا و دریچه­های آن یکی از مهمترین بخش­های تاسیسات ساختمان است که باید هوشمندانه و با رعایت کامل نکات ایمنی انجام شود تا تمام نقاط ساختمان به هوا تازه دسترسی داشته باشند بهترین مجموعه فعال در زمینه دستگاه تهویه هوا و تجهیزات همراه آن، سایت تهویه سان است که با مراجعه به این سایت از دستگاه­ها و تجهیزات کمکی دیدن فرمایید.

https://www.asianews.ir/u/bc4
اخبار مرتبط
امروزه برای تنظیم هوا در محیط‌های مختلف از دریچه‌های خاصی استفاده می‌کنند که به آن‌ها دریچه‌های سقفی می‌گویند. این دریچه‌ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند، به همین علت می‌توان برای محیط‌های مختلف از جمله منازل مسکونی، بیمارستان‌ها و غیره مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید