صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۷
کد خبر: 16088
گزارشگر: 2
۱۹۴۰
۰
۰
۲
تقویت مو

شامپو بدون سولفات برای چی خوبه؟

شامپو بدون سولفات برای چی خوبه؟
مدتیست افراد زیادی از مزایا و نتایج شگفت انگیز شامپو بدون سولفات برای دیگران صحبت می کنند! شاید به شماهم توصیه شده شامپو های قدیمی را دور بریزید، اما باید بگوییم این شامپو بیشتر برای افرادی که موهایشان را به تازگی رنگ یا کراتین کرده اند مناسب است تا رنگدانه های جدید و مواد کراتین مدت بیشتری روی مو ها باقی بمانند.‌ در ادامه این مطلب با به سوالات شما در این مورد پاسخ می دهیم.

از کجا بفهمیم شامپو بدون سولفات است

سولفات یک ترکیب ارزان و کاربردی در شامپو هاست که نه تنها در ایران، بلکه به طور گسترده در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. تا به حال تحقیقات در ارتباط با این ماده شیمیایی، مضرات جدی آن برای پوست و مو را به اثبات نرسانده اما٬ متخصصین توصیه می کنند پس از رنگ و دکلره کردن موها یا اضافه شدن ترکیبات کراتین روی تار مو، از شامپو های فاقد سولفات استفاده کنید؛ چراکه سولفات، رنگدانه های جدید یا کراتین را در مدت زمان کوتاه تری از بین می برد.
بعضی از شرکت های تولید کننده(به خصوص شرکت های بین المللی) از علائم اختصاری SLS FREE و ALS FREE روی شامپو های بدون سولفات استفاده می کنند. اما برای تولیدات داخلی پیشنهاد می کنیم حتما قبل از خرید، لیست ترکیبات به کار رفته که در پشت محصول آمده را چک کرده و با اطمینان خرید کنید. سومین مورد، یعنی عدم کف کردن شامپو های فیری سولفات است که پس از استفاده مشخص می شود.
سدیم لورث سولفات، سدیم لوریل اتر سولفات، آمونیاک لورث سولفات، از جمله نام های تجاری سولفات هستند که حضور هریک از آنها در ترکیبات، باید شما را از خرید شامپو منصرف کند.

شامپو بدون سولفات ایرانی بهتره یا خارجی

شامپو خارجی

پاسخ این سوال تا حد زیادی سلیقه ای است! اگر توانایی خرید محصولات خارجی را دارید و می خواهید احتمال آسیب را بسیار کم کنید، قطعا لیست ترکیبات موئثر شامپو های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی طولانی تر از شامپو های ایرانی خواهد بود! اما اگر چندان هم وسواس ندارید و فقط برای مدتی قصد استفاده از شامپو های بدوم سولفات را دارید، برند های داخلی با کیفیت زیادی در بازار هستند که نه تنها سولفات، بلکه ممکن است از مواد مضری ماننده سیلیکون، پارابن، نمک و... هم در فرایند تولیداتشان استفاده نکرده باشند.
برند های استم سل، درمالیف، ایروکس و... شامپو بدون سولفات ایرانی تولید می کنند که با توجه به قیمت و کارایی، مقرون به صرفه هستند.

آیا شامپو بدون سولفات باعث ریزش مو می شود؟

جواب این سوال کاملا به نوع مو ها و مدت زمان مصرف شامپو دارد. شامپو های فاقد سولفات بسیار ملایم تر بوده و ممکن است به خوبی تمام آلودگی ها را از کف سر و ریشه ها پاک نکنند. در این صورت، با استفاده مداوم و پس از گذشت چند ماه( به خصوص اگر موهای چربی دارید) چربی و آلودگی هایی که روی هم تلنبار شده اند، با آسیب زدن به ریشه و بستن منافذ، باعث ریزش مو خواهند شد. مصرف یک دوره شامپو بدون سولفات، شست و شوی کامل موها و اطمینان از نبود مواد شوینده کف سر، احتمال ریزش مو را کاهش می دهد.
برای جلوگیری از ریزش مو، بهتر است از مکمل های تقویت کننده(با مشورت پزشک) و البته ماسک مو یا روغن تراپی بهره ببرید. ویتامین و مواد معدنی لازم برای بدن، به رشد و تقویت موها کمک کرده و ماسک مو یا روغن های درمانی، آب را به لایه های داخلی تار مو می رسانند.
از طرفی، احتمال ریزش مو در افرادی که موهای چرب دارند بیشتر است. سبوم کف سر باعث تعدیل PH پوست شده و مزایای زیادی دارند؛ اما تولید بیش از حد آن به چرخه رشد مو آسیب زده و با بستن منافذ و عدم دریافت اکسیژن و مواد لازم توسط ریشه ها، شرایط تضعیف ریشه فراهم می شود. در این زمان ما به شما استفاده از بهترین شامپو‌ برای موهای چرب را توصیه می کنیم.

مزایای شامپو بدون سولفات

جلوگیری از ریزش مو

شامپو های بدون سولفات به دلایل زیادی در بین مردم محبوب هستند. نه فقط در ایران، بلکه در تمام دنیا محصولاتی که با فرمولاسیون های جدید آمده اند تا قواعد بازی را تغییر دهند، توجه مردم و به خصوص افرادی که برای خود و محیط اطرافشان ارزش قائل هستند را جلب می کنند. اگر سال هاست از شامپو های عادی بر پایه سولفات استفاده می کنید، بد نیست به دلایل زیر به سراغ شامپو های بدون سولفات بروید:

  • با حفظ سبوم طبیعی سر، از پوست کف سر در برابر خشکی بیش از حد و شوره محافظت می کنند.
  • به موهای آسیب دیده در درمان و افزایش حالت پذیری آن کمک می کنند‌.
  • شامپو بدون سولفات، فاقد مواد شیمیایی سخت بوده و به طبیعت آسیب نمی زند.

عوارض شامپو بدون سولفات

تا به حال عوارض مشخصی برای شامپو های بدون سولفات ذکر نشده. مهم ترین عارضه پس از مصرف بیش از حد این شامپو ریزش مو است که با کوتاه کردن دوره مصرف تا حدود زیادی رفع خواهد شد. پیشنهاد می کنیم اگر به تازگی موها را رنگ یا کراتین نکرده اید و شامپو بدون سولفات توسط پزشک به شما پیشنهاد نشده، از خرید آن صرف نظر کنید. از طرفی، اگر شامپو به خوبی از روی موها پاک نشود، چربی و آلودگی ها تشدید شده و همین امر باعث افزایش دفعات حمام در طول هفته و در نتیجه ریزش مو خواهد شد.
سعی کنید پس از حمام از یک پارچه نخی برای خشک کردن موهایتان کمک بگیرید و بلافاصله پس از حمام در حالی که تار موها همچنان خیس و پر آب است، سشوار را روشن نکنید. قرار گرفتن طولانی مدت ساقه و ریشه مو در معرض باد گرم، احتمال ریزش مو را افزایش می دهد.
از دیگر راه های جلوگیری از ریزش مو، استفاده از شامپو تقویت کننده مو پس از پایان مصرف شامپو‌ فاقد سولفات می باشد. این شامپو ها حاوی کافئین، ویتامین A و E، عصاره رزماری، مریم گلی و... هستند و در افزایش زخامت تارها و رشد بیشتر مو تاثیر گذارند.

نحوه استفاده از شامپو بدون سولفات

طبق مراحل زیر پیش بروید تا بهترین نتیجه حاصل شود:

  1. موهایتان را کاملا خیس کنید. نبود سولفات، پخش کردن شامپو روی موی خشک را سخت تر از شامپو های عادی خواهد کرد.
  2. مقدار مناسبی از شامپو را کف دست ها ریخته و به آرامی روی ریشه و کف سر ماساژ دهید. استفاده حجم زیادی از این شامپو ها احتمال ایجا کف را بیشتر نکرده و فقط زمان و هزینه بیشتری صرف می کنید!
  3. چند دقیقه مایع را روی سر نگه دارید تا پاکسازی به خوبی انجام شود و سپس به بهترین شکل موها را آب کشی کنید.‌ دلیل تاکید ما این است که شاید ندیدن کف روی سر، شما را دچار خطای ذهنی کرده و تصور کنید موها تمیز شده اند!
https://www.asianews.ir/u/bdr
اخبار مرتبط
برای آشنایی بیشتر با اهمیت کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده ها این مقاله را مطالعه کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید