صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۰
کد خبر: 16103
گزارشگر: 213
۳۸۷
۰
۰
۰
آخرین وضعیت بازار سهام در روزهای پایانی مرداد

پایان بورس ۲۹ مرداد/بازار سرمایه در سراشیبی

پایان بورس ۲۹ مرداد/بازار سرمایه در سراشیبی
بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد.

به گزارش آسیانیوز، بررسی معاملات امروز نشان می‌دهد، بازار سرمایه همچنان در تب و تاب تصمیمات فوری و عجولانه است. به طوری که شایعه تغییر دامنه نوسان نیز بلاتکلیفی را به بازار سرمایه تزریق کرده است. اگرچه امروز این موضوع تکذیب شد اما باید توجه داشت که هر تصمیمی تبعاتی دارد.

این روزها بورس ایران در بلاتکلیفی محض قرار دارد و حتی کارشناسان بازار سرمایه نیز شرایط کنونی را برای سرمایه‌گذاری گمراه‌کننده می‌دانند. برای مثال کاهش نرخ جهانی اوره تاثیری متفاوت روی سهام اوره‌سازان بورسی در بازار امروز گذاشته است.

با توجه به حساسیت بیشتر سودآوری شیراز و خراسان به قیمت جهانی اوره، طبیعتا قیمت این دو سهم باید کاهش بیشتری را نسبت به دو سهم شپدیس و کرماشا داشته باشند. اما بازار امروز اوره‌سازان اینچنین نبود؛ به طوری که شپدیس و کرماشا در بورس امروز نوسان منفی بیشتری نسبت به دو اوره‌ساز دیگر داشتند.

در طرف خودرویی‌ها اما ماجرا منطقی‌تر بود. چرا که در روز گذشته در مجمع سالیانه ایران‌خودرو بار دیگر موضوع ورود خودرو به بورس و در نتیجه حذف قیمت‌گذاری دستوری مطرح شد. همین امر بهانه‌ای بود تا سهام خودروسازان ایرانی تا حدودی با رنج مثبت در بازار مواجه شوند.

در حال‌ حاضر تصمیمات عجولانه، از قبیل کاهش دامنه نوسان مهم‌ترین تاثیر را در بلاتکلیفی بورس دارد. تصمیماتی که تنها برای آزمون و خطا هستند و گویی علت حال کنونی بازار را هیچکس نمی‌داند. همین امر سبب شد تا اهالی بورس در منفعل‌ترین حالت ممکن قرار گیرد و کسی سمت سرما‍‌یه‌گذاری در بورس نیاید. به طوری که در روز جاری، ارزش معاملات خرد به کمترین میزان خود از 26 بهمن 1401 رسید.
 
معاملات بورس امروز به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، در جهت روز گذشته حرکت کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت سه هزار و 479 واحدی که معادل 0.18 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 954 هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش 0.51 درصدی به سطح 673 هزار و 585 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 6 میلیارد و 500 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 674 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 366 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات خرد
در جریان معاملات امروز سه سهم وبملت، خودرو و خگستر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شستا و وبملت به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

دبالک با افزایش 6.94 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، نطرین نیز با افت 6.95 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد./

https://www.asianews.ir/u/be6
اخبار مرتبط
عرضه اولیه با نماد فن افزار از سوی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریا فردا، دوشنبه ۱۶ مرداد در فرابورس ارائه می شود.
یکی از کالاهای موردنظر دولت برای عرضه در بورس کالا، خودرو است.
زمان عرضه اولیه سهام شرکت توسعه فن افزار توسن در نماد معاملاتی فن‌افزار تغییر کرد.
عرضه اولیه با نماد فن افزار از سوی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریا فردا؛ ۱۱ مرداد در فرابورس ارائه می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید