صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۸
کد خبر: 16179
گزارشگر: 2
۱۹۸۲
۰
۰
۳
آپشن‌های متعدد خودرو

جلوگیری از تصادف با ۳ آپشن هوشمند خودرو

جلوگیری از تصادف با ۳ آپشن هوشمند خودرو
خودروسازان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌‌اند با فراهم کردن امکانات رفاهی و بالا بردن شرایط ایمنی خودرو، احتمال بروز تصادفات جاده‌ای را کاهش دهند؛ در این راستا، آپشن‌های متعددی را طراحی و تولید کرده‌اند. ترمز abs، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه‌کور، ۳ مورد از این آپشن‌ها هستند. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی این ۳ آپشن بپردازیم و مزایا و معایب هرکدام را بررسی نماییم.

اولین آپشن: ترمز ABS خودرو

ترمز ABS خودرو

یکی از مواردی که منجر به بروز تصادفات جاده‌ای می‌شود، قفل شدن چرخ‌های ماشین هنگام رانندگی در جاده‌‌های لغزنده و یا مواقعیست که راننده ناگهان ترمز می‌گیرد. وقتی‌که چرخ‌ها قفل می‌شوند، بیشتر روی سطح جاده کشیده می‌شوند و همین باعث می‌شود ترمز دیرتر از حد معمول اعمال شود که در برخی از مواقع، منحرف شدن خودرو از مسیر اصلی و بروز تصادف را به‌دنبال دارد. برای حل این مشکل، خودروسازان آپشنی را به نام ترمز ABS طراحی کرده‌اند.
ترمز ABS از سنسورهای سرعت چرخ، واحد کنترل الکترونیکی (ECU)، سوپاپ‌های کنترل و پمپ تشکیل شده است. نحوه‌ی کار آن بدین صورت است که با استفاده از سنسورهای سرعت چرخ، سرعت هر چرخ را به‌طور مداوم کنترل می‌کند. اگر یکی از چرخ‌ها در حال قفل شدن باشد، ABS به‌طور خودکار فشار ترمز را از روی آن چرخ کاهش می‌دهد. سپس بلافاصله فشار را زیاد می‌کند تا دوباره کاهش شتاب و دَوَران در آن چرخ اتفاق بیفتد. این فرآیند به‌سرعت تکرار می‌شود تا زمانی‌که خودرو متوقف شود.
ترمزهای ABS انواع مختلفی دارند که بر اساس تعداد کانال‌ها و سنسور‌ها در ۳ مدل دسته‌بندی می‌شوند:

  1. ABS چهار کاناله با چهار سنسور: در این مدل ترمز ضد قفل، برای هر چهار چرخ، یک سنسور سرعت و یک سوپاپ مجزا وجود دارد.
  2. ABS سه کاناله با سه سنسور: در این مدل، هر کدام از چرخ‌‌های جلو، یک سنسور سرعت و یک سوپاپ مجزا دارند، اما چرخ‌های عقب از یک سنسور سرعت و یک سوپاپ مشترک استفاده می‌کنند.
  3. ABS تک کاناله با یک سنسور: از یک کانال و سوپاپ در اکسل عقب استفاده می‌کند و از طریق آن‌ها به کنترل و تنظیم سرعت چرخ‌های عقب می‌پردازد.

دومین آپشن: رادار نقطه کور

رادار نقطه کور

یکی از مشکلاتی که در اغلب خودروها وجود دارد، دید محدود راننده به اطراف ماشین است و این محدودیت در خیلی از مواقع، مثل پارک کردن خودرو، تغییر لاین در خیابان و... می‌تواند دردسرساز و یا حتی خطرآفرین باشد. به‌عنوان مثال، برای تغییر لاین در خیابان مجبورید که سر خود را کمی بچرخانید تا به نقاط کور کنار ماشین، دید داشته باشید؛ این یعنی برای چند ثانیه نگاهتان از جاده‌ی مقابلتان برداشته می‌شود و اینکار احتمال بروز تصادف را بالا می‌برد.
رادار نقطه کور (BSM)، دقیقا برای این طراحی شده است که شما به نقاط کور ماشین خود دید داشته باشید و دیگر نیاز به چرخاندن سرتان نباشد. این سیستم، شامل مجموعه‌ای از حسگرهاست که بر روی آینه‌های جانبی یا سپر عقب نصب می‌شوند. اگر حسگرها وجود انسان، وسایل نقلیه یا اشیای ثابت را تشخیص دهند، از طریق یک هشدار بصری که عموما با یک علامت زرد رنگ روی آینه‌بغل فعال می‌شود، به شما هشدار می‌دهند. البته در بعضی از سیستم‌ها این هشدار به‌صورت صوتی یا لرزش فرمان خودرو نیز خود را نشان می‌دهد.
از جمله مزایای این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش تسلط روی رانندگی
  • جلوگیری از وقوع تصادف
  • کاهش وابستگی به آینه‌ها
  • کاهش حواس پرتی
  • کاهش استرس رانندگان تازه‌کار
  • قابل ادغام با سایر سیستم‌های پیشرفته‌ی دستیار راننده (ADAS)

و اما این سیستم محدودیت‌هایی را نیز دارد که به شرح زیر است:

  • این سیستم، بیشتر در بزرگراه‌ها و جاده‌ها کاربرد دارد و با کاهش سرعت خودرو، کیفیت عملکرد آن کم می‌شود.
  • در زمان پارک کردن خودرو کاربردی ندارد و نمی‌توانید روی کمک آن حساب باز کنید. آپشنی که برای این‌کار به کمک شما می‌آید، دوربین ۳۶۰ درجه است که در ادامه‌ی این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.
  • اگر سنسورها کثیف یا با گل‌و‌لای، برف و… پوشیده شوند، عملکرد سیستم با مشکل مواجه می‌شود و ممکن است که آلارم‌های غیر واقعی و کاذب بدهد.
  • درصورتی‌که سنسورهای این سیستم خراب شوند، تعمیر آن‌ها هزینه‌بر خواهد بود.

سومین آپشن: دوربین ۳۶۰ درجه خودرو

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، یکی از چالش‌هایی که رانندگان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، مسئله‌ی نقاط کور و دید بسیار محدود راننده نسبت به زوایای پشت و جوانب ماشین است که این مشکل در مواقعی مثل تغییر لاین خودرو و پارک کردن ماشین در نقاط با فضای محدود، بیشتر حس می‌شود؛ زیرا در اکثر مواقع، بروز حوادث مختلفی را به‌دنبال دارد.
دوربین ۳۶۰ درجه خودرو ، یکی از آپشن‌هاییست که به‌منظور پاسخ‌گویی به این چالش، طراحی و تولید شده است. این دوربین برای از بین بردن نقاط کور و بهبود دید کلی، به‌ویژه در فضاهای محدود برای پارک کردن و مناطق شلوغ طراحی شده است و برای این‌منظور یک دید ۳۶۰ درجه را نسبت به محیط پیرامون خودرو ایجاد می‌کند.

اجزای این سیستم به شرح زیر است:

  • ۴ تا ۶ دوربین با لنزهای زاویه باز که در اطراف خودرو نصب می‌شوند و از همه‌ی زوایای اطراف خودرو، تصویربرداری می‌کنند.
  • حسگرهایی که به ارزیابی فاصله‌ی اجسام تا خودرو می‌پردازند.
  • نرم‌افزار پردازش تصویر که با دریافت تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها و چسباندن آن‌ها به‌یکدیگر، یک نمای منسجم از اطراف خودرو را فراهم می‌کند.
  • مانیتور که تصاویر پردازش شده را نمایش می‌دهد.

هنگامی که راننده دنده عقب می‌گیرد یا سیستم را به‌صورت دستی فعال می‌کند، صفحه نمایش داخل خودرو نمای ترکیبی از اطراف ماشین را نشان می‌دهد و به راننده کمک می‌کند بدون برخورد با موانع اطراف خود، به‌راحتی ماشین را پارک کند.
از جمله مزایایی که این دوربین در اختیار رانندگان و مالکین خودرو قرار می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمای ۳۶۰ درجه‌ی این دوربین، تمامی نقاط کور اطراف خودرو را پوشش می‌دهد.
  • احتمال بروز تصادف را کاهش می‌دهد.
  • باوجود این آپشن، پارک خودرو در فضاهای محدود، راحت‌تر خواهد بود.
  • هنگام عبور از فضاها و کوچه‌های باریک، به راننده کمک می‌کند که بدون برخورد با دیوار و موانع، عبور کند.
  • سنسورهای دوربین ۳۶۰ درجه، قابلیت تشخیص عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسوارانی که در مجاورت وسیله‌ی نقلیه هستند را دارند. بنابراین می‌تواند خطر برخورد با آن‌ها را کاهش ‌دهد.
  • یکی دیگر از قابلیت‌هایی که این دوربین دارد، ضبط تصاویر پیرامون خودرو، هنگام پارک و خاموش بودن آن است؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه برخورد با خودرو، می‌توان با استفاده از این تصاویر ضبط شده، عامل تصادف را تشخیص داد.

سخن آخر

خودروسازان امروزی با ارائه‌ی آپشن‌های هوشمند متعددی سعی در افزایش ایمنی خودروها دارند. در این مقاله به بررسی سه مورد از مهم‌ترین این آپشن‌ها شامل، ترمز ABS، رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ درجه پرداختیم. هر کدام از این سیستم‌ها با رفع یک نقطه ضعف خاص، تجربه‌ی رانندگی ایمن‌تر و راحت‌تری را برای رانندگان فراهم می‌کنند. البته، درست است که با کمک گرفتن از این سیستم‌ها می‌توان تا حد زیادی از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد، اما هیچ‌کدام از این سیستم‌ها به تنهایی نمی‌توانند تمامی خطرات احتمالی رانندگی را برطرف کنند و همچنان نیاز است که رانندگان قوانین رانندگی را رعایت کرده و با دقت کافی رانندگی کنند.
اگر علاوه‌بر ایمنی خودرو، امنیت ماشین نیز به یکی از دغدغه‌های‌ شما تبدیل شده است، ردیاب خودرو ایگل یکی از آپشن‌های کاربردی است که امنیت خودرو را در برابر سرقت بالا می‌برد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی این محصول می‌توانید به وبسایت ایگل مراجعه نمایید یا با شماره‌ی زیر تماس بگیرید:

وب‌سایت ایگل: https://tragle.shop/
شماره تماس: ۰۳۱۳۳۳۸۹۸۵۲

https://www.asianews.ir/u/bg9
اخبار مرتبط
به کمک این وسیله می توانید از موقعیت و وضعیت خودرو تان در هر لحظه و هر مکان آگاه شوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید