صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۴
کد خبر: 16201
گزارشگر: 213
۴۷۹
۰
۰
۱
نامه مهم بانک مرکزی به بانک‌های عامل نهضت ملی

این افراد نمی توانند وام ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن بگیرند

این افراد نمی توانند وام ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن بگیرند
وام با سقف ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن به همه متقاضیان تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش آسیانیوز، نامه بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌های عامل نهضت ملی مسکن بیانگر جزئیات جدیدی در خصوص وام این پروژه است.

بر این اساس سقف 550 میلیون تومانی این وام به همه متقاضیان تعلق نمی‌گیرد. اما مشمولان دریافت سقف وام نهضت ملی مسکن چه کسانی هستند؟

نخستین‌بار نیمه دوم اردیبهشت‌ماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی از احتمال افزایش 50 درصدی وام ساخت در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

خبری که مدتی بعد بانک مرکزی به آن جامه عمل پوشاند و روابط عمومی این نهاد اعلام کرد سقف فردی وام نهضت ملی مسکن تا 550 میلیون تومان افزایش یافته است؛ این مبلغ که پیش از این در مناطق و شهرهای مختلف مبلغ متفاوتی داشت از آن پس در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان تعیین شد. اما حالا با استناد به نامه‌ بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌های عامل نهضت ملی مسکن جزئیات جدیدی از این طرح مشخص شده است.

بانک مرکزی در این نامه تاکید کرده است تنها پروژه‌های حمایتی، مشمول افزایش سقف تسهیلات این طرح می‌شوند؛ به این معنا که پروژه‌های خودمالک شهری و روستایی مشمول افزایش سقف و کاهش نرخ سود تسهیلات مذکور نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز،در روش خودمالکی، مالکان زمین‌ها برای ساخت‌ و ساز- چه به صورت انبوه و چه عادی- در زمین متعلق به خود، از وام نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنند.

بی‌توجهی دولت به دهک‌های پایین جامعه
جامعه هدف طرح‌های حمایتی مسکن در تمام دنیا قشر متوسط و ضعیف جامعه است؛ کسانی که برای تامین سرمایه لازم برای خرید مسکنی حداقلی برای خانواده ناتوانند و مجبور هستند تا انتهای عمر در مسکن‌ اجاره‌ای سکونت کنند که تورم هر روز آنها را گران‌تر از روز پیش می‌کند.


حالا بر اساس این اطلاعیه بانک مرکزی، افرادی که در طرح خودمالکی ثبت نام کرده‌اند مشمول افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن نمی‌شوند، اما چه تعداد از آنها قادر هستند بدون کمک‌های دولتی و سقف و وام 550 میلیون تومانی خانه‌های خود را تکمیل کنند؟

 اکنون تعداد زیادی از مردم حتی توان پرداخت آورده اولیه نهضت ملی مسکن و اقساط ماهانه وام را نیز ندارند و شکایت‌های آنها در این خصوص نیز گواهی بر این امر است.


کارگر چگونه آورده مورد نیاز را تامین کند؟
همان‌طور که گفته شد برخی از مردم گلایه‌های جدی در این زمینه دارند؛ از ناکارآمدی طرح‌های حمایتی گرفته تا چالش در ارائه مدارک لازم برای ثبت‌نام؛ به ویژه فرم ج. این فرم نشان می‌دهد که متقاضیان و افراد تحت تکفل آنها در بازه‌های زمانی مشخص شده، خانه یا زمین نخریده یا وام خرید مسکن دریافت نکرده‌اند.

– «کارگر چطور میتونه اون مبلغ آورده رو داشته باشه در صورتی که تمام مدت مستاجر بوده و فقط میتونه سالی یه مبلغ کم به پول پیش و اجاره خونه اضافه کنه .با این گرونی مگه چه درامدی داریم که هم پول پیش و هم کرایه بدیم .هم پس انداز کتیم به نهضت ملی مسکن بدیم ؟ من که به شخصه نمیتونم فقط سال اول ثبت نام کردم دیدم از پس هزینه هاش بر نمیام دیگه بیخیالش شدم. کاش برای امثال ما که واقعا توان همچین پرداختی نداریم یه فکری میکردین.»

– «یه فکر درست و حسابی بکنین که از ریشه مشکل مسکن مردم حل بشه. کسی که نداره کارگره فقط بزور خرج شکم و کرایه خونه وهزار مشکل دیگه را در میاره، واقعا نمیتونه این پولا که میگین بده. بعد دولت چه انتظاری داره میگه بچه دار بشین اگه پول یکی از این اختلاسا فقط یکیشا دولت یکبار هزینه مسکن مردم میکرد مشکل مسکن که هیچ مشکل پیری جمعیتم خودبخود کلا حل میشد.»

 «دایی من مسکن ملی دوتا قسطش پرداخت کرده سن ۶۰ سال مستاجره الان دیگه نداره قسط پرداخت کنه بیکار هس ازاین خونه به اون خونه ونگرانی و اجاره خانه بالا.»

این در حالی است که دولت سیزدهم دغدغه اصلی خود را تامین برای دهک‌های پایین جامعه می‌داند و ابراهیم رئیسی نیز در این خصوص گفته است: تأمین مسکن برای مردم از اولویت‌های مهم دولت است.

رئیسی با تأیید اقدامات صورت‌گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تأکید کرد.

طرح نهضت ملی مسکن دو سال پیش و در آغاز به کار دولت سیزدهم از سوی کابینه رئیسی عنوان شد. آنها تعهد کردند برای مستاجران سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازند، اما تا امروز حتی یک واحد نیز به مردم تحویل داده نشده است!

https://www.asianews.ir/u/bgv
اخبار مرتبط
مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حالی که بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به خانواده‌های بالای سه فرزند اهدا شده است، اعطای ۷۰ هزار قطعه زمین به خانوارها نیز در دستور کار قرار گرفت.
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک مسکن، افزایش سقف‌تسهیلات ساخت و خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را برای اجرا ابلاغ کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید