صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۱
کد خبر: 16306
گزارشگر: 213
۳۲۲
۰
۰
۳
گفت و گوی اختصاصی با حسین راغفر؛ اقتصاددان

صورت‌حساب با میادین نفتی

صورت‌حساب با میادین نفتی
حسین راغفر؛ اقتصاددان گفت: اعطای مجوز به صندوق توسعه ملی برای بهره‌برداری از میادین نفتی، نشان‌دهنده سردرگمی مراجع تصمیم‌گیری است.

به گزارش آسیانیوز، اردیبهشت‌ماه بود که معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بدهی دولت به صندوق توسعه ملی، چیزی در حدود 74 میلیارد دلار است.

این رقم نجومی به‌خوبی نشان می‌دهد که در طی سال‌های اخیر، چگونه صندوقی که پشتوانه‌ای برای توسعه بوده است، صرف هزینه‌های عمومی دولت شده است. در تازه‌ترین خبر در این زمینه اعلام شده است که برای بازپرداخت این بدهی کلان، صندوق توسعه ملی به‌طور مستقیم می‌تواند به بهره‌برداری از میادین نفتی اقدام کند و به این شکل دولت صورتحساب خود بپردازد.

در این راستا محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق درباره صدور مجوز به صندوق توسعه ملی برای عقد قراردادهای نفتی با هدف پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق گفت: «کمیسیون تصویب کرد که دولت در راستای برای پرداخت بدهی‌هایش به صندوق توسعه ملی میادین جدید و فعلی بدهد که این در واقع اعطای حقبهره‌برداری از میادین است. این کار هم با استفاده از توان بخش خصوصی انجام می شود.»

به گفته وی «در حال حاضر صندوق توسعه ملی در خیلی از پروژه‌ها تأمین مالی می‌کند، بدین شکل که بخش خصوصی قراردادی با صندوق بسته و بعد از تأمین مالی کار انجام می‌شود، در همین راستا کمیسیون در مصوبه خود حق بهره‌بردای از میادین را به صندوق اعطا کرده و صندوق می‌تواند با شرکت‌های تابعه وزارت نفت یا با شرکت‌های خصوصی، استخراج، اکتشاف، بهره‌برداری، فروش و صادرات را انجام دهد. صندوق از منابع حاصله، ۸۰ درصد از محل سهم دولت را برمی‌دارد تا زمانی که طلب و هزینه‌اش با سود موردنظر صندوق برگردد.»

 

در تبیین و بررسی ابعاد این موضوع، حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با آسیا
گفت: «چند سال است که فروش نفت را توسط افراد و سازمان‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی
و... امکان‌پذیر کرده‌اند و متأسفانه فسادهای بزرگی هم رقم خورده است.

وی افزود: چون به هرحال فروش نفت یک مسئله تخصصی است و معلوم نیست نقش وزارت نفت در این میان چه خواهد بود. درباره اعطای مجوز به صندوق توسعه هم بایستی گفت، اصولا نه در اساسنامه و نه در شرح وظایف آن،
چنین چیزی وجود دارد، چه این‌که تخصص این کار را هم ندارند. قرار است بخشی از سهم فروش نفت در اختیار این صندوق قرار گیرد، آن هم به‌صورت ارزی و به‌واسطه صندوق از بخش خصوصی هم برای تولید و واردات فناوری و تکنولوژی‌های موردنیاز استفاده شود. هیچ‌کدام این‌ها در این چندساله اتفاق نیفتاده است. عملا این شیوه فروش نفت به‌خاطر فسادهایی که می‌تواند در آن رخ دهد، خودش داستان پرمسئله‌ای شده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد این مسئله، نشان‌دهنده نوعی سردرگمی در نظام تصمیم‌گیری است و نشان می‌دهد تا چه حد در تأمین نیازهای
جامعه دچار مشکل هستند.»

وی در ادامه عنوان کرد: «نکته جالب‌توجه این‌جاست که برای تأمین منابع موردنیاز جامعه علاوه بر این‌که فروش نفت را به نهادهای مختلف واگذار کردند، به افراد هم این امتیاز را داده‌اند. باید دید این افراد چه کسانی هستند؟ بدیهی است آدم‌های معمولی نیستند و این امتیازها به کسانی که در نهادهای قدرت هستند، اعطا می‌شود. درواقع کسانی که چنین قوانینی را تصویب می‌کنند، در خیلی از موارد منتفع هستند. علاوه بر وجود سردرگمی در تصمیم‌گیری‌های اساسی برای تأمین نیازهای مالی بخش عمومی، مسئله اصلی، منافع افرادی است که در فرآیند توزیع منابع منتفع هستند. به
هرحال تمام این‌ها را باید تغذیه فساد در کشور تلقی کرد.»/

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/by1
اخبار مرتبط
رسانه معروف آمریکایی نوشت تخلیه نفتکشی که مدت‌هاست مظنون به حمل نفت خام توقیف شده ایران است روز شنبه ۲۸ مرداد در نزدیکی تگزاس آغاز شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با هیاتی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده درخواست خود برای تهدید نظامی ایران را تکرار کرد.
یکی از کالاهای موردنظر دولت برای عرضه در بورس کالا، خودرو است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید