صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۷
کد خبر: 16337
گزارشگر: 464
۴۶۰
۰
۰
۲
سازمان ملی استاندارد منتشر کرد

دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده

دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده
سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل واردات خودرو‌های کارکرده و فهرست نشان‌های تجاری مجاز را که می‌توانند وارد شوند منتشر کرد.

آسیانیوز- سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو‌های دست دوم را با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرد که هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسائل نقلیه دست دوم وارداتی بر اساس الزام‌ها و ضوابط فنی است.

طبق بند ۶ این دستورالعمل، وسائل نقلیه دست دوم وارداتی باید شروط شش‌گانه‌ای را داشته باشد. بر اساس این دستورالعمل متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای دریافت تأییدیه به سازمان ارائه کند و سازمان می‌تواند رأساً یا از طریق شرکت‌های بازرسی برای بازرسی فیزیکی از وسائل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست دوم وارداتی اقدام کند.

درصورتی که وسیله نقلیه دست دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری‌ بوده، به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب انجام شود.

در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه‌شده در خدمات پس از فروش انجام شود، باید قطعات تعویضی دارای استاندارد‌ها و الزامات تعیین شده باشد. مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستم‌های اصلی وسیله نقلیه دست دوم وارداتی، درج شده بر روی بدنه خودرو یا پلاک‌های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد. از جمله موارد مهمی که پیش از واردات خودرو‌های کارکرده تاکید شده است، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1. برای واردات خودرو‌های کارکرده، باید مبلغی به عنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود، این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.

2. برای واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو نیز خریداری شود.

3. برای واردات خودروی دست دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید.

طبق این دستورالعمل نشان‌های تجاری شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ برای واردات مجاز است.

https://www.asianews.ir/u/c2d
اخبار مرتبط
در حالی که واردات خودرو از ابتدای انقلاب تاکنون موضوعی چالش‌برانگیز بوده، پس از گذشت چندین ماه رفت‌و‌آمد، لایحه واردات خودروهای کارکرده به تصویب مجلس رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید