صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۶
کد خبر: 16352
گزارشگر: 464
۹۸۲
۰
۰
۱
پیچیده‌ترین شخصیت‌ تاریخ معاصر

جاسوسی که از صحرای سینا آمد!

جاسوسی که از صحرای سینا آمد!
اشرف مروان، بی‌تردید یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر است. فردی که گفته شد در مقطعی حساس در دهه هفتاد میلادی، به‌عنوان جاسوس اسرائیل، اطلاعات مهمی را به این کشور داده است.

آسیانیوز- هرچند در گذشته مطالب بسیاری درباره همکاری مروان با اسم رمز «فرشته» با موساد مطرح شده بود، با این‌همه در تازه‌ترین خبر، با گذشت قریب به ۵۰ سال از جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسراییل، موساد با انتشار اسناد محرمانه، تایید کرد اشرف مروان یک روز قبل از شروع جنگ، اسراییل را از تاریخ حمله آگاه کرده است.

اشرف مروان که داماد جمال عبدالناصر بود، نفوذ بسیاری در محافل سیاسی مصر در آن مقطع داشت، با این‌همه همچنان برخی معتقدند او جاسوسی دوجانبه بوده است. مرگ مشکوک این ابرجاسوس، پیچیدگی‌هایی که درباره او وجود دارد، بیشتر کرده است. ژوئن ۲۰۰۷ بود که از بالکن خانه گران‌قیمت خود در لندن سقوط کرد و کشته شد.

نشریه اورشلیم پست نوشت: «دیوید بارنیا، مدیر فعلی موساد به همراه چند مقام ارشد و رؤسای سابق این سرویس اطلاعاتی مراسمی را در روز پنجشنبه با هدف رونمایی از کتابی تحت عنوان «یک روز که بتوان موضوع را فاش کرد» برگزار کرد، کتابی که در آن از اسناد اطلاعاتی این سرویس جاسوسی درباره قبل، هنگام و بعد از جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسراییل رونمایی شده است.»

به ادعای اورشلیم پست، عنوان این کتاب بر گرفته از جمله‌ای است که زمانی گلدا مایر، نخست‌وزیر اسبق اسراییل به زوی زمیر، رئیس وقت موساد گفت. گفتنی است مجموعه‌ای از اسناد، خلاصه گزارش‌ها، تصاویر و دیگر اوراق مربوط به این سرویس جاسوسی در این کتاب فاش شده‌اند. این کتاب همچنین ابعادی از جاسوسی‌ اشرف مروان، داماد جمال عبدالناصر که همچنین مشاور انور سادات، رئیس‌جمهور دیگر مصر نیز بوده، برای اسراییل فاش می‌کند.

طبق این کتاب، زمیر در یادداشت‌هایی به تاریخ اکتبر ۱۹۷۱ نوشته است، طبق اطلاعاتی که اشرف مروان، جاسوس ارشد موساد ملقب به «فرشته» افشا کرد، اطلاعات مربوط به استراتژی انور سادات را در اختیار مایر قرار داد و مایر در پاسخ به او گفت: «روزی که بتوان موضوع را فاش کرد، تو و تیمت جایزه دریافت می‌کنید.»

در گزارش اورشلیم پست آمده است: «این کتاب اطلاعات جدیدی از پروتکل‌های مذاکراتی که سادات با مقامات روسی در سال ۱۹۷۱ در مسکو داشت رونمایی کرده است. این پروتکل‌ها قصد انور سادات برای بازپس‌گیری تمامیت صحرای سینا، چه از طریق مذاکرات دیپلماتیک و چه از طریق تقابل نظامی را نشان می‌دهد. اسناد موساد نشان می‌دهد، اشرف مروان، تا آن زمان یک به روزرسانی حساس و منحصر به فرد را منتقل کرد که نشان داد، مصری‌ها می‌خواهند حتی بدون تسلیحات که تا آن زمان به عنوان یک پیش‌شرط برای جنگ تلقی می‌شد، وارد جنگ شوند.»

این نشریه در ادامه گزارش خود درباره اسناد فاش‌شده موساد نوشته است: «در شب بین چهارم و پنجم اکتبر، مدیر پرونده اشرف مروان به مقر موساد اطلاع می‌دهد، مروان برای یک جلسه فوری با او با هدف ارائه اطلاعات بسیار مهم درباره مواد شیمیایی تحت اختیارش درخواست کرده است. مواد شیمیایی کد رمز بین موساد و مروان برای اشاره به هشدار درباره وقوع جنگ است. در عرض چند ساعت زمیر برای دیدار با مروان با پروازی به لندن رفته است. در این کتاب، متن کامل گفت‌وگوی بین آن‌ها ارائه شده و طبق این متن در پایان این جلسه نتیجه گیری شد: به احتمال ۹۹ درصد جنگ، فردا شنبه و همزمان هم از سمت مصر و هم از سمت سوریه شروع خواهد شد.»

https://www.asianews.ir/u/c4j
اخبار مرتبط
«لحظات هفده‌گانه بهاران» اثر یولیان سمیونوف یکی از کتاب های مهم ژانر جاسوسی و درباره جاسوس روسیه به تازگی منتشر شده است که بخش های بسیاری از آن روایت گر پیام‌های درونی انسانی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید