صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۷
کد خبر: 16361
گزارشگر: 2
۱۱۲۳۰
۱
۱
۵
معضل خشک شدن درخت

نجات درخت گردو در حال خشک شدن

نجات درخت گردو در حال خشک شدن
از مشکلات اصلی کشاورزان می‌توان به خشک شدن درخت گردو اشاره کرد، باغدارانی که می‌خواهند درختان خود را از معضل خشک شدن نجات دهند ابتدا باید منشا این مشکل را بررسی کرده سپس اقدامات لازم را سلام برای درمان و پیشگیری از این بیماری انجام دهند، از این رو توصیه می‌شود کشاورزان حتماً از مشاوران نهالستان یا مهندسین کشاورزی کمک بگیرند تا مراحل نجات گردو را کاملاً علمی و تخصصی انجام دهند.

علت اصلی خشک شدن درخت گردو و راهکار درمان آن چیست؟

راهکارهای علمی و تخصصی برای پیشگیری و درمان خشکی درخت گردو

درختان گردو وقتی ۸۰ الی ۹۰ سال از سن آنها می‌گذرد شروع به خشک شدن می‌کنند، این یک فرایند طبیعی برای یک درخت گردو است، ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد چند علت اصلی خشک شدن درخت گردو جوان و میانسال را برای شما بیان کرده و راهکارهایی که به درمان این درخت کمک می‌کند را ارائه دهیم:
مهمترین دلایل خشک شدن درخت گردو عبارتند از:

  • برای رشد و بقاء درختان گردو نیاز به آبیاری مناسب و منظم دارند، کم آبی می‌تواند باعث خشک شدن ریشه‌ها و عدم تأمین آب کافی برای گیاه شود، قبل از خرید نهال گردو حتماً نیاز آبی نهال را بررسی کنید. آبیاری مناسب و منظم استفاده از تجهیزات آبیاری نوین به سلامت درختان کمک می‌کند.
  • برای رشد مناسب، درختان گردو نیازمند آب و هوایی و شرایط خاکی خاص هستند، دمای بسیار گرم یا سرما، رطوبت زیاد یا کم، نور به میزان کافی یا ناکافی و وجود خاک‌هایی با بافت و جرم خاص می‌تواند به خشک شدن درخت گردو بیانجامد.
  • حفظ تراز دما، رطوبت، نور و وجود خاک مناسب برای درختان گردو اهمیت دارد، اگر در منطقه‌ای با شرایط نامناسب هستید، می‌توانید خرید نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده را اولویت قرار دهید.
  • سوء تغذیه و کمبود یا فقدان عناصر غذایی ضروری برای درختان گردو می‌تواند باعث خشک شدن آنها شود، عناصری مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و دیگر مواد غذایی مورد نیاز برای کاهش خشکی درختان گردو هستند.
  • کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال توصیه می‌کند خاک باغ را حتماً آنالیز کرده و مطمئن شوید که درختان گردو از عناصر غذایی لازم برخوردار هستند، ممکن است نیاز به مصرف کودهای آلی یا شیمیایی داشته باشد تا عملکرد و رشد آنها بهبود یافته و از خشکی جلوگیری شود.
  • خشک شدن درختان گردو ممکن است ناشی از حمله آفات و بیماری‌ها باشد.
  • ناسازگار بودن گونه درخت گردو با اکوسیستم منطقه، انتخاب گونه‌هایی از درختان گردو که با شرایط محیطی منطقه‌تان سازگارتر هستند، می‌تواند به پیشگیری از خشک شدن درختان کمک کند.

شناسایی و درمان صحیح این مشکلات می‌تواند خشکی را کاهش دهد.

علائم اولیه خشک شدن درخت گردو چیست؟

گاهی خشک شدن درخت گردو به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و باغدار در همان مراحل اولیه آن را تشخیص داده و به راحتی درخت بیمار را درمان می‌کند، گاها باغدار بعد از یک یا دو ماه متوجه خشک شدن یکباره درخت گردو می‌شود، برخی از علائم خشک شدن درخت گردو و اندازه‌ای نامحسوس است که کشاورز متوجه آنها نشده و جدی نمی‌گیرد، همین امر باعث از بین رفتن ریشه یا تنه درخت گردو می‌شود.

علت خشک شدن درخت

چون هیچ گونه مواد مغذی از سمت خاک جذب قسمت‌های فوقانی درخت گردو نمی‌شود اولین تاثیر منفی آن بر روی برگ‌ها ظاهر شده و فرایند فتوسنتز را با اختلال روبرو می‌کند، درختی که از سمت ریشه‌ها هیچگونه مواد مغذی و رطوبتی جذب نکند و سمت برگ‌ها فرایند فتوسنتز انجام ندهد مطمئناً ۱ تا ۲ ماه بیشتر عمر نخواهد کرد به این نوع فرایند بیماری یا مرگ خاموش درخت گردو می‌گویند، مهندسین نهالستان به هنگام فروش نهال گردوی علائم اولیه خشک شدن درخت گردو را توضیح می‌دهند :

  1. ریزش برگ‌ها: وقتی درخت گردو خشک می‌شود، ابتدا برگ‌های آن زرد شده و سپس شروع به ریزش می‌کنند.
  2. کاهش رشد: درخت گردو پس از خشک شدن، به طور قابل توجهی رشد نکرده، جوانه زنی و تولید شاخه‌های جدید آن بسیار کم می‌شوند.
  3. خشکی طوقه و تنه درخت گردو: قسمت‌های شاخه‌ها، گذرگاه‌های بین شاخه و تمام اندام‌های درخت گردو (شاخه‌ها، تنه، میوه و غیره) از ناحیه ریشه به طور ناگهانی خشک می‌شوند.
  4. ریزش میوه کال و نارس: اگر درخت گردو خشک شود، میوه‌های گردو قبل از رسیدن و پخته شدن از شاخه جدا می‌شوند.
  5. ریشه‌های ضعیف: ریشه‌های درخت گردو خشک شده ضعیف شده و قادر به تأمین آب و مواد مغذی لازم برای درخت نیستند، ریشه ضعیف درختان خشک شده به رنگ سفید یا قهوه‌ای سوخته هستند، باغداران با خرید نهال گردو ژنوتیف و اصلاح شده تا حدی می‌توانند این مشکل را برطرف سازند چون ریشه زایی این درختان بسیار قوی است.

نهال گردو

کلام آخر

شناختن بیماری خشک شدن درخت گردو کمک زیادی به کشاورز می‌کند تا قبل از از بین رفتن درخت گردو اقدامات لازم را برای مراقبت و نگهداری از باغات گردو انجام دهد، باغداران برای کسب اطلاعات علمی و تخصصی در این زمینه همچنین آشنایی با انواع نهال سازگار با منطقه خود و قیمت نهال گردو می‌توانند به سایت تخصصی برتر نهال مراجعه کنند.

تماس با پالیز نهال: 09144501003
تماس با برتر نهال: 09141832393

https://www.asianews.ir/u/c6y
اخبار مرتبط
یکی از نکات مهمی که می­تواند به ما در موفقیت در باغداری کمک کند دریافت مشاوره و راهنمایی در این زمینه است، دریافت مشاوره و راهنمایی باید از ابتدای کاشت نهال صورت بگیرد و در تمام ساله­ای باغداری ادامه داشته باشد، این موضوع حتی برای کسانی که قصد کاشت یک نهال درخت میوه در حیاط منزل خود دارند نیز صادق است و اتفاقا اهمیت بیشتری نیز دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مهدی
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
5
0
0

سلام نهال ما هنوز تو گلدان هستش وداشت خوب رشد می‌کرد تا اینکه بهش کود دادیم الان داره پژمرده میشه چیکار کنیم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید