صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۴
کد خبر: 16380
گزارشگر: 2
۴۳۹
۰
۰
۲
استخراج بیت کوین

آشنایی کامل با ماینر ارزهای دیجیتال

آشنایی کامل با ماینر ارزهای دیجیتال
بیش از چهارده سال از خلق اولین رمزارز جهان، یعنی بیت کوین و به وجود آمدن بازار ارزهای دیجیتال می‌گذرد و هنوز استخراج بیت کوین و آلت کوین‌ها ادامه دارد. بعضی از برآوردها می‌گویند استخراج بیت کوین تا حدود ۱۳۰ سال دیگر، یعنی تا سال ۲۱۵۰ ادامه خواهد داشت. فرایند استخراج یا ماین کردن ارزهای دیجیتال توسط ماینرها انجام می‌شود.

اما ماینر چیست و چگونه کار می‌کند؟ تولید ارزهای دیجیتال به چه صورتی انجام می‌شود و چقدر طول می‌کشد؟ در ادامه قصد داریم به این سوالات پرداخته و به‌طورکلی فرایند استخراج ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.

تکنولوژی پشت ارزهای دیجیتال

برای درک بهتر فرایند ماینینگ یا استخراج، باید ابتدا با تکنولوژی پشت ارزهای دیجیتال آشنا شویم. حتماً تاکنون نام بلاکچین را شنیده‌اید. بلاکچین درواقع دفتری الکترونیکی است که تمامی تراکنش‌های یک رمزارز در آن ذخیره می‌شوند. بلاکچین به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که به محض ثبت یک تراکنش، اجازهٔ ایجاد هیچ‌گونه تغییری بر روی آن را نمی‌دهد و درواقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رمزارزها نیز همین است.
در وایت‌پیپر بیت کوین، نوشته شده‌است که یکی از دلایل به وجود آمدن این رمزارز، رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ و دخالت گستردهٔ بانک‌ها در امور اقتصادی بوده‌است. بانک‌ها می‌توانند به دلخواه خود پول چاپ کنند و حتی تراکنش‌های بانکی قبلی را تغییر دهند. در ارزهای دیجیتال به دلیل تکنولوژی بیت کوین امکان تغییر تراکنش‌های قبلی وجود ندارد و همچنین همه چیز به صورت کاملاً شفاف در اختیار همه قرار داشته و هیچ‌گونه پنهان‌کاری وجود ندارد.
همان‌طور که گفتیم، در بلاکچین تراکنش‌ها ثبت می‌شوند. برای ثبت، تراکنش‌ها ابتدا باید تأیید شوند. به فرایند تایید کردن تراکنش‌های قبلی که در نهایت منجر به وجود آمدن بلوک‌های جدید در زنجیرهٔ بلاکچین می‌شود، ماینینگ می‌گویند. حال می‌رسیم به سوال اصلی یعنی ماینر چیست؟ ماینر درواقع دستگاهی است که با حل یک مسئله دشوار ریاضی، اصالت تراکنش‌ها را تأیید کرده و آن‌ها را ثبت می‌کند.
بلاکچین‌های برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. در حالی که بلاکچین‌های جدیدتر از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌نمایند. در بلاکچین‌هایی که به الگوریتم (PoS) و دیگر الگوریتم‌های اجماع متکی هستند، امکان استخراج یا همان ماین کردن رمزارز وجود ندارد.

ماینر ارزهای دیجیتال

الگوریتم اثبات کار

برای این‌که بهتر درک کنیم ماینر چیست، باید بیشتر به الگوریتمی که به آن‌ها اشاره کردیم بپردازیم. در بلاکچین‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات کار، ماینینگ ترتیب زمانی تراکنش‌ها را تعیین می‌کند که این کار برای اطمینان از این‌که تراکنش‌های قبلی که در بلاکچین به ثبت رسیده‌اند قابل‌تغییر نیستند، ضروری است. اگر قرار باشد تراکنشی با موفقیت تأیید و در بلاکچین گنجانده شود، باید در بلوکی قرار بگیرد که از قوانین رمزنگاری سخت‌گیرانه‌ای تبعیت می‌کند. رمزنگاری تراکنش‌های جدید توسط ماینرهای موجود در شبکه، اعتبارسنجی و تأیید می‌شوند و هیچ مقام دولتی و حتی غیردولتی، در این فرایند دخالتی ندارد. همین فرایند است که از بی‌طرفی بیت کوین حفاظت می‌کند.
برای درک بهتر این بی‌طرفی، می‌توانیم این فرایند را با خرید کردن با کارت‌های اعتباری مقایسه کنیم. هر پرداختی که شما با کارت‌بانکی خود انجام می‌دهید، باید ابتدا توسط بانک صادرکنندهٔ کارت، تأیید و ثبت شود. درواقع کل سیستم نظام بانکی معاصر در سیستم‌های متمرکز ثبت می‌شوند و احتمال دستکاری آن‌ها وجود دارد. در رمزارزها هیچ سیستم متمرکزی وجود ندارد که تراکنش‌ها را ثبت کند و این کار بر عهدهٔ ماینرهاست. در فرایند أایید تراکنش‌های قبلی، رمزارزهای جدیدی تولید می‌شوند.
این فرایند به دلیل تشابهاتی که با استخراج طلا دارد، ماینینگ یا استخراج نامیده می‌شود، زیرا در هر دو فرایند برای تولید یک چیز ارزشمند، به مقدار زیادی کار، انرژی و حتی سرمایه‌گذاری نیاز است.
استخراج رمزارز چیست؟ روشی برای پاداش‌دادن به کسانی است که بلوک‌های تراکنش را تأیید می‌کنند تا بتوان بلوک‌های جدیدی به زنجیرهٔ بلاکچین اضافه کرد.

دستگاه‌های ماینر ارزهای دیجیتال

حال که به‌طور مفصل به پرسش ماینر چیست پاسخ دادیم، به انواع دستگاه‌های ماینر و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم. در ابتدا تفاوت بین ماینر و ریگ ماینر را بیان می‌کنیم. ریگ ماینر کارت گرافیکی‌ای است که برای استخراج رمزارزها مورداستفاده قرار می‌گیرد. ریگ ماینرها توانایی استخراج رمزارزهای مختلفی را دارند. درحالی که ماینرهای معمولی برای استخراج یک ارز دیجیتال خاص برنامه‌ریزی شده‌اند. در ریگ ماینرها می‌توان استخراج یک رمزارز را به سرعت به رمزارز دیگری سوییچ کرد. ریگ ماینرها همچنین توان ماین کردن چندین ارز دیجیتال به‌صورت همزمان را دارند.

انواع دستگاه‌های ماینر

  • اسیک ماینر (ASIC)

    اسیک ماینرها از ماینرهای بسیار قدرتمند به‌شمار می‌روند که تنها قادر به استخراج یک نوع ارز دیجیتال هستند. برای مثال، اسیک ماینرهایی که برای استخراج بیت کوین ساخته شده‌اند، تنها قادر به پردازش الگوریتم SHA 256 هستند. از دیگر ارزهای دیجیتالی که با اسیک ماینرها استخراج می‌شوند، می‌توان به لایت کوین، دش و دوج کوین اشاره کرد. نکتهٔ مهمی که وجود دارد، این است که برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و لایت کوین را تنها با ماینرهای اسیک می‌توان استخراج کرد.سی پی یو
  • دستگاه‌های سی‌پی‌یو

    در ابتدای ایجاد بازار ارزهای دیجیتال، استخراج رمزارزها بسیار ساده بود و کسانی بودند که تنها با کامپیوتر خانگی خود توانستند تعداد زیادی بیت کوین استخراج کنند. بیت کوین به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که هرچه بیت کوین‌های بیشتری استخراج شده باشد، استخراج بیت کوین‌های جدید دشوارتر خواهد شد. به همین دلیل امروزه کسی نمی‌تواند با سی‌پی‌یوی کامپیوتر خانگی خود به استخراج بیت کوین بپردازد.
  • کارت‌های گرافیک

    قدرت پردازشی کارت‌های گرافیک از سی‌پی‌یو بیشتر است و زمانی که دیگر سی‌پی‌یوها حریف الگوریتم بیت کوین نشدند، کارت‌های گرافیکی وارد عمل شدند. البته افرادی که به‌طور حرفه‌ای به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند، از تعداد زیادی کارت گرافیک به‌صورت همزمان استفاده می‌کنند.
  • دستگاه FPGA

    دستگاه‌های FPGA هم از کارت‌های گرافیک و هم از سی‌پی‌یوها عملکرد بهتری دارند. این دستگاه‌ها قابل‌برنامه‌ریزی بوده و کاربر می‌تواند باتوجه‌به نیاز خود، تراشه‌های دستگاه را تهیه کنند. در سال‌های اول شروع به کار ارزهای دیجیتال، مصرف انرژی ماینرها چندان زیاد نبود، اما با دشوارتر شدن فرایند استخراج، مصرف برق هم بالاتر رفت. دستگاه‌های FPGA از رقبای خود مصرف انرژی پایین‌تری نیز دارند.

کارت گرافیک

استخراج رمزارزها؛ فرایندی دشوار و البته پولساز

در این مقاله سعی کردیم به پرسش ماینر چیست پاسخ دهیم و به‌طور مختصر به معرفی فرایند استخراج ارزهای دیجیتال بپردازیم. همچنین چند دستگاه ماینر را با جزییات بیشتری بررسی کنیم. فرایند ماینینگ فرایندی دشوار و پرهزینه است که نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد. اما اگر به‌درستی انجام شود، سود مناسبی به همراه خواهد داشت. اگر قصد فعالیت در استخراج رمزارزها را دارید، حتماً با آگاهی کافی برای انجام آن اقدام کنید.

https://www.asianews.ir/u/c8a
اخبار مرتبط
اگر آماری از میزان محبوبیت ارزهای دیجیتال تهیه کنیم، دو اسم در صدر لیست و به عنوان محبوب‌‌ترین‌ها هستند: «بیت کوین» و «اتریوم». حال اگر بخواهیم دست به انتخاب بزنیم، باید کدام یک از این دو را انتخاب کنیم؟ این سوالی است که این مقاله سعی در پاسخ آن دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید