صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۱
کد خبر: 9724
گزارشگر: 2
۱۶۱۱
۰
۰
۲
بیت کوین و اتریوم

استخراج بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

استخراج بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟
اگر آماری از میزان محبوبیت ارزهای دیجیتال تهیه کنیم، دو اسم در صدر لیست و به عنوان محبوب‌‌ترین‌ها هستند: «بیت کوین» و «اتریوم». حال اگر بخواهیم دست به انتخاب بزنیم، باید کدام یک از این دو را انتخاب کنیم؟ این سوالی است که این مقاله سعی در پاسخ آن دارد.

قبل از رفتن به سراغ پاسخ این سوال، شاید بهتر باشد مروری بر مفاهیم و عملکرد هر یک از این دو ارز دیجیتال داشته‌باشیم و بعد به سراغ مقایسه برویم. پس از مروری بر هر کدام شروع می‌کنیم.

 

کمی در مورد بیت کوین

 

بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ توسط یک فرد یا گروهی به نام «ساتوشی ناکاموتو»ابداع شد، یک شبکۀ پرداخت غیرمتمرکز بر روی بلاک چین است که توسط کاربران و بدون داشتن یک نقطۀ مرکزی تأمین می‌شود.
این رمزارز که محبوب‌ترین ارز دیجیتال در همۀ زمان‌ها محسوب می‌شود، به افراد این امکان را می‌دهد تا معاملات امنی را انجام دهند و هیچ‌کس هویت شخصی آن‌ها را شناسایی نکند. از آنجایی‌که پرداخت در حوزه بیت کوین، با استفاده از رمزنگاری انجام می‌شود، بنابراین تمام معاملات بیت کوین در بلاک چین ایمن هستند و گره‌های شبکه می‌توانند مشروعیت آن‌ها را تأیید کنند.
مهم است بدانیم که بیت کوین در درجه اول به گونه‌ای طراحی شده‌است که جایگزینی برای ارزهای سنتی باشد و به همین خاطر یک واسطۀ مناسب برای مبادله و ذخیرۀ ارزش محسوب می‌شود.

 

کمی در مورد اتریوم

مقایسه بیت کوین و اتریوم

اتریوم یک زیرساخت مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین است که در سال ۲۰۱۵ توسط Vitalik Buterin ایجاد شد. اتریوم قابلیت اجرای برنامه‌های رایانه‌ای غیرمتمرکز را دارد و شبکه‌ای است که توکن اتر را تولید می‌کند. عملکرد اتریوم مشابه عملکرد بیت کوین در شبکۀ آن است. با این حال، عملکرد اتریوم چیزی فراتر از این است، از این جهت که اتریوم پایدارترین پلت‌فرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که به فرد یا افراد خاصی تعلق ندارد.
ساختار توزیع‌شدۀ اتریوم به‌گونه‌ای است که پس از نصب یک برنامه بر روی شبکه‌ی آن، برنامۀ مورد نظر به هیچ‌وجه متوقف نخواهدشد و هیچ‌کس، حتی خود تولیدکننده‌، نمی‌تواند آن برنامه را لغو و یا دستکاری کند. به همین دلیل، اتریوم بستری عالی برای اجرای قراردادهای هوشمند است که در حوزه‌های متعددی از جمله Defi وNFT ها کاربرد دارد و در آن هیچ شخص ثالثی امکان دخالت یا تقلب در برنامه‌های اجراشده بر روی آن را ندارد.
این ارز دیجیتال محبوب جایگاه خود را با داشتن حدود ۲۰ درصد از سهم بازار ارز‌های دیجیتال، تثبیت کرده و با توجه به کاربرد‌های فراوانی که دارد، پیش‌بینی می‌شود در آیندۀ نه‌چندان دور، خرید اتریوم روزهای پر رونق‌تری را به خود ببیند.

 

مقایسۀ بیت کوین و اتریوم

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال

اتر، رمزارز شبکۀ اتریوم، از نظر رتبه‌بندیِ بازار، بسیار به بیت کوین نزدیک بوده و دومین توکن محبوب پس از بیت کوین به حساب می‌آید.
این دو ارز دیجیتال، از بسیاری جهات مشابه هستند: هرکدام رمزارزی است که از طریق مبادلات آنلاین معامله می‌شوند و در انواع مختلف کیف پول ارز دیجیتال ذخیره می‌شوند. هر دو توکن‌ غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط یک بانک مرکزی یا مقام دیگر صادر یا تنظیم نمی‌شوند و در عین حال، هر دو از فن‌آوری معروف بلاک چین استفاده می‌کنند. تا همین جا، مشابهت‌هایی بین این دو ارز دیجیتال وجود دارد و از اینجا به بعد، شباهت‌ میان این دو به پایان می‌رسد و خواهیم‌دید که تفاوت‌های اساسی زیادی بین آن‌ها وجود دارد. در ادامه تعدادی از این تفاوت‌ها میان بیت کوین و اتریوم شرح داده خواهندشد.

 

تفاوت در هدف تولید

 

مهم است بدانیم که دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم در ابتدا با یک هدف مشترک ایجاد نشده‌اند. بیت کوین به دلیل اینکه نوعی ارز دیجیتال است که صرفاً برای استفادۀ پولی ایجاد شده‌است، فاقد هرگونه موارد استفادۀ بالقوه‌ای غیر از این است. در مقابل، اتر امکان اجرای کارآمدتر و غیرمتمرکزتر قراردادهای هوشمند و DAPP ها را فراهم می‌کند و هدف آن تسهیل برنامه‌های توزیع‌شده است.

 

تفاوت در استخراج

 

برای مقایسۀ روند استخراج بیت کوین در مقابل اتریوم، به تفاوت‌های اساسی میان آن‌ها می‌رسیم، از این نظر که ماینرهای بیت کوین با حل یک معمای ریاضی پیچیده، معاملات رمزنگاری را تأیید می‌کنند تا یک بلوک جدید به بلاک چین اضافه کنند. این فرایند «اثبات کار» نامیده می‌شود. در مقابل، ماینرهای اتریوم روی شکلی متفاوت از معادلات کار می‌کنند و روند اعتبارسنجی آن‌ها «اثبات سهام» نامیده می‌شود. در استخراج اتریوم، یک فرد می‌تواند معاملات را بر اساس تعداد اتری که در اختیار دارد، استخراج کند و این بدان معناست که بهترین و قدرتمندترین ماینر اتریوم، ماینری با توکن‌های بیشتر است.

 

تفاوت در هزینه

 

از نگاه هزینه باید گفت که هزینۀ معامله برای بیت کوین اختیاری است. بدین‌معنی که برای اولویت‌بندی آن توسط ماینرها، کافی است پول بیشتری بپردازید تا مطمئن شوید که معاملۀ شما سریعتر انجام می‌شود. در مقابل، هنگامی که می‌خواهید یک معاملۀ اتریوم ایجاد کنید، باید مشخص کنید که چه مقدار اتر را برای انجام محاسبات خرج می‌کنید تا معاملۀ شما به بلاک چین اضافه شود، کاری که برای ارسال معاملات به اتریوم ضروری است.

 

تفاوت در میزان معاملات روزانه

 

از نظر میزان معاملات روزانۀ بیت کوین در مقابل اتریوم، آمارها نشان می‌دهند که تقریباً 262،000 معاملات بیت کوین در هر روز انجام می‌شود، در حالی که این عدد برای اتریوم، عدد تقریبی 1.1 میلیون معاملات روزانه را نشان می‌دهد.

 

تفاوت در سرعت تراکنش

 

از نگاه سرعت تراکنش‌ها و معاملات هم باید گفت که معاملات مبتنی بر اتریوم بسیار سریع‌تر از معاملات بیت کوین هستند، هرچند که هزینه‌ای بیشتری هم برای انجام آن‌ها در مقایسه با بیت کوین صرف می‌شود و به همین دلیل، بسیاری از افراد بیشتربودن هزینه‌های اتریوم در مقابل بیت کوین را اشکال اتریوم می‌دانند.

 

تفاوت در زمان بلاک

 

در بررسی تفاوت عملکرد بیت کوین در مقابل اتریوم، باید به فاکتور مهمی چون «زمان بلاک» هم توجه داشته باشیم که زمانی است که استخراج یک بلوک در یک بلاک چین صرف می‌کند و همه افراد حاضر در شبکه، قادر به دیدن معاملات جدید می‌شوند.
زمان بلاک برای بیت کوین ۱۰ دقیقه است، در حالیکه این زمان برای اتریوم ۱۰ ثانیه ثبت شده است.

 

در نهایت...

 

با تمامی شرحی که داده شد، به سوال اساسی این مقاله برمی‌گردیم: استخراج بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟ پاسخ این است که در این میدان، هیچ برندۀ مشخصی وجود ندارد و انتخاب یکی از این دو رمزارز، کاملاً به نیازهای شما بستگی دارد.
از آنجایی که اتریوم، سعی بر حذف واسطه‌ها در زندگی روزمره‌ی ما از طریق بلاک‌چین دارد و در مقابل، بیت کوین از تکنولوژی بلاک‌چین به منظور حذف سیستم بانکی و شیوه‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌کند، چنانچه به دنبال یک سیستم معاملات غیرمتمرکز و حذف واسطه‌های مالی مثل بانک‌ها هستید، ممکن است انتخاب بیت کوین گزینه‌ای مناسب‌تر برای شما باشد.
در مقابل، اگر تمایل به ایجاد و ساخت برنامه‌های کاربردی و قراردادهای هوشمند در یک بستر رمزارز دارید، طبعا انتخاب اتریوم گزینه‌ی هوشمندانه‌تری برای شما به نظر می‌رسد.
در انتها، چه مشتاق بدست آوردن بیت کوین باشید و چه اتریوم، علاوه بر پروسۀ استخراج، یکی از راه‌کارهای مطمئن در بدست آوردن هر کدام از این دو ارز دیجیتال محبوب، خرید آن‌ها از بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال است که در ایران صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال ایرانی نقش آن را برعهده دارند. این صرافی‌ها به شما کمک می‌کنند تا منطبق با نیازتان و به طریقی امن، این رمزارزها را بدست آورده و در سرمایه‌گذاری‌های آینده استفاده کنید.

https://www.asianews.ir/u/6kh
اخبار مرتبط
به گزارش سرویس رمزارز آسیا نیوز: به نظر می رسد بیت‌کوین مجددا در حال بازیابی همبستگی خود با طلا است، و این نکته مورد توجه فعالان بازار رمزارزها و حتی سایر فعالان اقتصادی قرار گرفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید