صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۵
کد خبر: 16431
گزارشگر: 464
۶۴۰
۰
۰
۰
یادداشت/ دکتر مهدی کریمی تفرشی

صنعت شیرینی و شکلات در ایران

صنعت شیرینی و شکلات در ایران
براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار ۵ درصد است و با توجه به ظرفیت‌های خالی، این رقم می‌تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد.

آسیانیوز - تولیدکنندگان برتر این صنعت در جهان کشورهای آمریکا، سوییس، ایتالیا، آلمان، ترکیه، هلند، آرژانتین و بلژیک هستند. کشور بلژیک که پایتخت شکلات جهان و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول به‌شمار می‎آید، از راه صادرات شکلات ارزآوری بسیاری داشته است.

تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد. اولین کارخانه شکلات‌سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر در تبریز راه‌اندازی شد.

صنایع شیرینی و شکلات در گروه صنایع جدیدی هستند که از آغاز فعالیت آن‌ها در ایران سال‌های زیادی نمی‌گذرد، اما این صنعت با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان در بازار، استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید و همچنین نیاز کشورهای همسایه به تأمین این محصولات، توانسته جایگاه بسیار مناسبی را در بخش تولید و صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص دهد.

صنعت شیرینی و شکلات ایران بر اساس آمارهای رسمی، چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته و توانسته زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در کشور فراهم کند.

شیرینی و شکلات۳۰ تا ۴۰ درصد کل صادرات مواد غذایی ایران را تشکیل می‌دهند. عمده بازارهای هدف صادراتی این محصولات کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، امارات و قطر است و کشور عراق به‌عنوان نخستین کشور هدف بیشترین سهم صادراتی محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات را به خود اختصاص داده است.

به عقیده بسیاری از فعالان صنعت غذا نوسانات صنعت شیرینی و شکلات متأثر از عوامل متعددی است که مهم‌ترین آنها ناشی از کیفیت، تأمین و قیمت مواد اولیه است. سه ماده اصلی شکر، روغن نباتی و آرد در کنار ملزومات بسته‌بندی تقریبا تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌شده و کیفیت محصولات صنعت شیرینی و شکلات هستند، به‌طوری که تغییر و نوسان در هر یک از این موارد می‌تواند این صنعت صادرت‌محور را با چالشی جدی مواجه کند. مواردی که خود به عوامل بیرونی و داخلی زیادی وابستگی دارند و به عنوان کالاهای اساسی از حساسیت خاصی نزد دولتمردن برخوردارند.

خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به صنعت شیرینی و شکلات کشور به‌صورت داخلی تأمین می‌شود و در این صنعت به خودکفایی نزدیک می‌شویم.

https://www.asianews.ir/u/cew
اخبار مرتبط
نظام بانکی کشور مهمترین رکن بخش مالی کشور بوده که از طریق تجهیز منابع تدارک نقدینگی، ارایه ابزار پرداخت، اعطای تسهیلات، ایجاد تعامل بین سرمایه‌گذاری و پس‌انداز و ایجاد تعادل در بخش خارجی بر عملکرد کل اقتصاد تأثیر می‌گذارد.
کره‌ زمین در سال‌های گذشته بحران‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده که تا پیش از این کم نظیر بوده است. همه‌ این بحران‌ها مدیون انسان‌هاست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید