صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۷
کد خبر: 16441
گزارشگر: 213
۴۳۹
۰
۰
۱
افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی

محصولات سایپا گران می شود؟

محصولات سایپا گران می شود؟
افزایش قیمت خودروهای تولید داخل موضوعی است که خودروسازان دولتی ایران برای کاستن از زیان انباشته چند همتی خود آن را مطرح می‌کنند.

به گزارش آسیانیوز، سخنگوی پیشین وزارت صمت روز گذشته از تاخیر در تحویل خودروهای شاهین خبر داد.

امید قالیباف مدعی شد که سایپا در انتظار افزایش قیمت خودروهاست. موضوعی که البته توسط سایپا تکذیب شد.

 افزایش قیمت خودروهای تولید داخل موضوعی است که خودروسازان دولتی ایران هر از چندگاهی برای کاستن از زیان انباشته چند همتی خود آن را مطرح می‌کنند، اما با دقت به آمارهای منتشر شده در بورس می‌توان دریافت که اصرار و پافشاری خودروسازان برای افزایش قیمت خودروها چندان هم بی‌دلیل نیست. حال امید قالیباف، سخنگوی سابق وزارت صمت مدعی شده است که به همین دلیل سایپا در تحویل خودروهای شاهین تعلل می‌کند.

---------------

بیشتر بخوانید

قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول و جزئیات

-------------------------------

سایپا منتظر افزایش قیمت‌

آن‌طور که قالیباف در صفحه توئیتری خود نوشت: «سایپا در تحویل‌ خودروهای شاهین به مشتریان عمداً تعلل می‌کند. این اقدام که با انگیزه تغییر قیمت در آینده صورت گرفته‌ می‌تواند موجب بی‌ثباتی بازار شود. قیمت شاهین دستی تغییری ندارد. مردم گروگان خودروساز نیستند، نهادهای مسئول ورود کنند.».

سایپا: تحویل خودروهای شاهین به‌موقع است

مسئولان سایپا در مصاحبه با تجارت‌نیوز اعلام کردند که این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد و برنامه تحویل تمام خودروهای سایپا بدون هیچ تفاوتی در بین خودروها در جریان است.


با توجه به زیان انباشته فعلی خودروسازان، اگر خودروسازن نیت چنین کاری را داشته باشند هم موضوع عجیبی نیست. سالیان طولانی است که خودروسازان ایرانی غرق در زیان هستند و هر سال با ادامه دادن فعالیت خود به حجم این زیان می‌افزایند.

برخی از کارشناسان راه برون‌رفت از این زیان‌ها را تعطیلی این دو خودروساز بزرگ کشور و فروش تمام دارایی‌های آن‌ها می‌دانند. در طرف مقابل خودروسازان معتقدند که راه برون رفت از شرایط فعلی آزادسازی قیمت خودرو و همچنین افزایش تولید است.


به بیان دیگر خودروسازان خواهان این هستند که در ابتدا قیمت خودروها آزاد شود تا از ادامه زیان‌دهی آن‌ها جلوگیری شود و سپس با فروش محصولات خود بتوانند از محل کسر سود از هزینه به شکل تدریجی زیان‌های خود را جبران کنند.

 300 هزار خودرو در پارکینگ‌های سایپا

یکی از موضوعاتی که می‌تواند بر حرف قالیباف صحه بگذارد، گفته محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، است که اعلام کرده بود: در صورت همکاری شورای رقابت و آزادسازی قیمت خودرو به واسطه ورود 300 هزار خودرو از انبارها به پارکینگ‌ها قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش می‌یابد. حال باید دید که تا به امروز چند هزار دستگاه خودرو از پارکینگ‌های سایپا به دست مشتریان رسیده است.

در طرف مقابل هفته گذشته احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در گفتگوی تلویزیونی خود اعلام کرد که خودروسازان خواهان افزایش قیمت 35 تا 38 درصدی خودروی ها خود هستند. شورای رقابت در ابتدا با این موضوع مخالفت کرد، اما در روزهای بعد شورای رقابت فرایند بررسی قیمت‌های جدید را آغاز کرد. البته امروز بار دیگر مدیر روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد. این در حالی است که در روزهای گذشته قیمت کارخانه‌ای حداقل شش خودروی سایپا و ایرن خودرو افزایش یافت./

https://www.asianews.ir/u/cg1
اخبار مرتبط
قیمت جدید محصولات خودروی گروه خودروسازی سایپا در طرح‌های فروش یکپارچه خودروها اعلام شدند.
وضعیت بازار وارداتی‌ها تا سال گذشته طوری بود که قیمت ارزان‌ترین خودروهای خارجی از محدوده دو میلیارد تومان آغاز می‌شد؛ اما با این‌حال از ابتدای سال ۱۴۰۲، بازار خودرو کاهشی بود.
فردا موتورز شرکتی که با ایران خودرو همکاری می کند، شرایط پیش فروش محصولات خود را در دور دوم سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرده است.
سامانه فروش یکپارچه خودرو تا ۲۳ شهریور ماه مجددا بازگشایی می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید