صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۷:۴۹
کد خبر: 16445
گزارشگر: 2
۱۹۵۵
۴
۰
۱۱
راهنمای ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت اینترنتی در ایران

مراحل ثبت شرکت اینترنتی در ایران
ثبت شرکت و چگونگی انجام آن سوال بسیاری از افراد است. می خواهید کسب و کار خودتان را راه بیاندازید و آرام آرام در سطوح بالاتری هم فعالیت کنید؟ یکی از مهم ترین قدم هایی که در این مسیر باید بردارید ثبت شرکت است.

مراحل ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت طبق فرآیند اداره ثبت شرکتها باید طی شود که این مراحل را در این قسمت توضیح داده ایم:

  • نوع شرکت تان و موضوع فعالیت را مشخص کنید.
  • نام شرکت را انتخاب نمایید.
  • اعضاء را مشخص کرده و سمت هر کدام را هم معین کنید.
  • مراحل مختلف ثبت را در سامانه اداره ثبت شرکت ها پیگیری کنید.
  • کلیه مدارک ثبتی را تهیه و امضاء نمایید.
  • همه مدارک را به اداره ثبت شرکت ها بفرستید.
  • در سامانه مربوطه استعلام ثبت شرکت بگیرید.
  • هزینه های قانونی را پرداخت نمایید.
  • آگهی تاسیس را دریافت نمایید.

۷ مرحله برای ثبت شرکت

خب در قسمت قبلی مروی کلی بر مراحل ثبت شرکت داشتیم و در این قسمت تصمیم داریم کمی بیشتر درباره مراحل انجام این کار توضیح دهیم.

نوع شرکت را انتخاب کنید

ابتدا باید ببینید که با توجه به نوع کسب و کارتان لازم است شرکت در چه نوعی ثبت گردد؟ علاوه بر این بسته به نوع شرکت، شرکاء و اعضاء هم انتخاب می گردند. در صورتی که می خواهید از طریق شرکت تان در مناقصات شرکت کنید باید نوع شرکت را سهامی خاص تعیین کنید. در این حالت به سه نفر عضو و ۲ نفر بازرس احتیاج دارید. انتخاب نوع شرکت مهم است زیرا بسیاری اوقات مشخص می کند که چه فعالیت هایی می توانید داشته باشید.

نام شرکت را انتخاب کنید

در گام دوم باید نام شرکت را انتخاب نمایید. در انتخاب نام باید تمامی موارد قانونی را در نظر بگیرید در غیر این صورت تایید نخواهد شد. نکته ای که باید دقت کنید این است که برند و نام شرکت دو موضوع جداگانه هستند و نباید نام شرکت را روی محصولات تان بگذارید.

موضوع فعالیت را مشخص کنید

در این مرحله باید همه جزئیات مربوط به شرکت و نیز موضوع فعالیت را مشخص کنید. موضوع فعالیت شما مشخص می کند که مجاز به چه فعالیت هایی هستید بنابراین باید با دقت آن را انتخاب نمایید. البته اگر بخواهید بعدها موضوع فعالیت قابلیت تغییر و اضافه شدن هم دارد.

ثبت را در سامانه ثبت شرکت ها انجام دهید

در این مرحله پس از این که همه موارد و جزئیات مشخص شد مدارک لازم مثل تصویر شناسنامه و کارت ملی را آماده کرده و اطلاعات را در سامانه ثبت شرکت ها ثبت نمایید. وقتی همه مراحل طی شود باید منتظر بمانید تا کارشناسان وضعیت پرونده و مدارک تان را تایید نمایند. وقتی نام شرکت انتخاب شد مشخصات اوراق اصلی درج شده و آگهی پیش نویس ثبتی دریافت می شود.

اوراق شرکت را تنظیم کنید

همه موارد لازم باید در اوراق اصلی شرکت تنظیم گردد. این اوراق شامل اساسنامه، شرکت نامه و اظهارنامه هستند. دقت کنید که تنظیم این اوراق نمی تواند سلیقه ای باشد و اصول خودش را دارد. پس از تنظیم اوراق لازم است اعضای شرکت همه صفحات را در دو نسخه امضاء کنند که یک نسخه از آن در اداره ثبت شرکت ها می ماند و دیگری به موسسین تحویل داده می شود.

مدارک را به اداره پست ارسال کنید

وقتی اوراق ثبتی را تنظیم نمودید و سامانه آگهی پیش نویس را به شما داد، باید همه مدارک را با پاکت و پوشه مخصوص به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید. پاکت و پوشه های گفته شده در دفاتر پستی موجود است. منتظر بمانید تا اداره ثبت شرکت ها تایید لازم را انجام دهد.

آگهی تان را دریافت کنید

اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید در سامانه اعلام می شود که شرکت تان ثبت شده است. دقت کنید که این کار می تواند چند روز زمان ببرد. از برگه پیش نویس یک پرینت گرفته و آگهی تاسیس را دریافت نمایید. در این مرحله لازم است هزینه های لازم را هم پرداخت کنید.

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت چقدر راست؟

بسته به این که شرکت تان از چه نوعی است و چه شرایطی دارد هزینه ثبت شرکت متفاوت خواهد بود. روزنامه کثیرالانتشاری هم که انتخاب می کنید در قیمت نهایی تمام شده موثر است.
دقت کنید که تفاوت تعرفه در ثبت شرکت به دلیل تفاوت در انواع و شرایط شرکت ها می باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت

برای ثبت شرکت به مدارک متعددی احتیاج دارید که می توان آن ها را به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد.

مدارک عمومی

مدارکی مانند کارت ملی و شناسنامه برای هر نوعی از شرکت لازم است. فایل اسکن شده این مدارک را باید در سامانه آپلود کنید و علاوه بر آن هنگام پست مدارک به اداره مربوطه هم لازم است. دیگر مدارکی که در اینجا می توان به عنوان مدارک مورد نیاز نام برد عبارتند از: اساسنامه، شرکت نامه و برخی موارد مشابه.

مدارک اختصاصی

منظور از مدارک اختصاصی مدارکی است که بسته به نوع شرکت مورد نیاز می باشد. موضوع فعالیت هم می تواند در مدارک لازم اثرگذار باشد. مثلا مدارکی که برای شرکت تعاونی لازم است با مدارک لازم برای مسئولیت محدود متفاوت خواهد بود.

ثبت شرکت چقدر طول می کشد؟

بسته به عوامل مختلف زمان ثبت شرکت هم می تواند متفاوت باشد. می توانید زمانی بین ۷۰ تا ۱۰  روز را برای این مورد در نظر بگیرید. اگر مراحل ثبت به درستی انجام نشود و به عنوان مثال مدارک ناقص باشد قطعا به این زمان اضافه خواهد شد.

راهنمای ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها

در صورتی که برای ثبت شرکت در سامانه مربوطه باز هم جای سوال برایتان باقی است می توانید از خود سامانه کمک بگیرید. علاوه بر این که در هر مرحله از مراحل ثبت، به صورت واضح مشخص است که چه کاری باید انجام دهید، قسمتی هم در سامانه در نظر گرفته شده که برای پشت سر گذاشتن مراحل راهنمایی تان می کند.

مراحل ثبت شرکت

نکات مهم قبل از ثبت شرکت که باید بدانید

قبل از این که برای ثبت شرکت اقدام کنید باید با نکات و مفاهیم زیر آشنا باشید:

  • ثبت نام در سامانه ثنا

قبل از ثبت شرکت باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید. این کار را می توانید به صورت حضوری از طریق دفاتر قضایی و یا به صورت آنلاین و از طریق وب سایت مربوطه انجام دهید. سامانه ثبت شرکت ها ثبت نام شما در ثنا را استعلام خواهد گرفت.

  • بسته به موضوع فعالیت ممکن است نیاز به داشتن مجوز داشته باشید.
  • حداقل ۲ نفر برای ثبت شرکت باید حضور داشته باشند. (به عنوان شریک و ...)
  • افرادی که سوء پییشینه دارند نمی توانند به عنوان هیات مدیره و مدیر عامل انتخاب شوند.
  • مدیر عامل فقط می تواند در یک شرکت این مقام را داشته باشد.
  • لازم نیست مدیر عامل جزء سهامداران باشد.

معرفی انواع نوع شرکت

بسته به این که قرار است چه فعالیتی داشته باشید نوع شرکت می تواند متفاوت باشد.
۷ قالب مهم ثبتی در ایران وجود دارد که می توانید یکی از آن ها را برای ثبت انتخاب کنید. این قالب ها عبارتند از:
سهامی عام و خاص، نسبی، مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی و در نهایت تعاونی تولید و مصرف.
شما می توانید شرکت تان را در هر قالبی ثبت نمایید اما قبل از آن باید شرایط و اهداف تان را در نظر بگیرید.

https://www.asianews.ir/u/cgk
اخبار مرتبط
آیا با نحوه استعلام برند قبل از ثبت آشنایی دارید؟ ما در این مطلب به شما آموزش جستجوی علائم تجاری از سامانه های مربوطه را آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
لیدا
۱۴۰۲/۰۶/۲۲
5
0
1

برای ثبت شرکت توضیحات خوبی بود البته حتما قبلش تحقیق کنید چه نوع شرکتی می خواین ثبت کنید

محمد
۱۴۰۲/۰۶/۲۴
5
0
1

با نظر لیدا خانم موافقم حتما قبل از اقدام برای ثبت شرکت بررسی کنید که برای نوع کسب و کار شما چه نوع شرکتی خوبه ثبت کنید. انتخاب نوع شرکت در آینده برای بهره مندی از مزایاش و حتی نوع مالیات شما تاثیر زیادی داره.

مافی
۱۴۰۲/۰۶/۲۴
5
0
1

ممنون از مطالب خوبتون دقیقا مراحل ثبت شرکت به همین شکل فقط فراموش نکنید قبل از اقدام کد ثنا ثبت نام کنید و گواهی امضای الکترونیک هم برای اداره ثبت جدیدا ضروری شده. امیدوارم همه کارآفرینان پر روزی و کسب و کار پر برکت داشته باشن.

علیپور
۱۴۰۲/۰۶/۲۶
0
0
1

دقیقا مراحل ثبت شرکت همینه و اینکه دیگه نیاز به مراجعه به اداره ثبت شرکتها نیست پرداخت حق الثبت به صورت اینترنتی شده و اصل اوراق شرکت به آدرس شما پست میشه. من به تازگی شرکت ثبت کردم گفتم تجربمو در اختیارتون قرار بدم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید