صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
کد خبر: 16463
گزارشگر: 2
۵۱۷۵
۰
۱
۱
کنترل شته درخت بادام

بهترین سم برای شته بادام

بهترین سم برای شته بادام
یکی از راه های رایج و البته موثر در کنترل شته ­ی درخت بادام کنترل شیمیایی با استفاده از سموم موثر است، شته­ی درخت بادام آفتی است که در صورت کنترل نشدن در زمان درست به سرعت طغیان کرده و خسارت زیادی را به باغات بادام می­تواند وارد کند، در این خبر نامه ضمن معرفی مختصر این آفت راه­های کنترل شیمیایی و غیر شیمایی را به شما آموزش داده و برخی از بهترین و موثر­ترین سموم بر این آفت را به شما معرفی می­کنیم.

معرفی شته بادام

شته­ی درخت بادام حشره­ای مکنده است که با قطعات دهانی مکنده­ی خود روی برگ بادام مستقر شده و به صورت مستقیم شیره­ی نباتی را می­کشد و از آن تغذیه می­کند، شاید تغذیه­ی یک شته­ی ریز به چشم نیاید اما زمانی که جمعیت شته طغیانی شود تغذیه­ی این آفت در حالت طغیانی از شیره­ی گیاهی سبب ضعف شدید در درخت بادام شده و در نهایت کاهش باردهی و ریزش میوه­های جوان را در پی خواهد داشت.
این آفت در زمستان به صورت ماده­های بکر زا در مناطق معتدل زمستان گذرانی کرده و در بهار روی درخت بادام مهاجرت می کند و به سرعت به صورت بکرزایی تولید مثل می­کند، در ادامه­ی فصل نیز با گرم­تر شدن هوا سرعت رشد و تکثیر آفت چند برابر شده و به سرعت می­تواند به حالت طغیانی در بیاید.

کنترل غیر شیمیایی شته بادام

همیشه اولین راه حلی که برای کنترل شته­ی درخت بادام به ذهن باغداران می­رسد کنترل شیمیایی آفت در شرایطی است که آفت طغیانی شده است اما خوب است بدانید این آفت در ابتدا یک آفت درجه­ی یک نبود بلکه آفت ثانویه و بی ضرر در باغات بود تا اینکه استفاده­ی بی رویه از همین سموم شیمیایی این آفت را تبدیل به یک آفت درجه یک و خطرناک کرد.
استفاده­ی بی رویه از سموم غیر ایمن و غیر مجاز سبب شد که دشمنان طبیعی شته­ ها مانند کفشدوزک­ها و زنبورهای پارازیت کننده از بین بروند و این آفت به حالت طغیانی در بیاید، بنابراین اولین راه کنترل این آفت پیشگیری و اقدامات زراعی و باغی است که در ادامه به آن اشاره می­کنیم.

  • پیشگیری از ابتلا:
    پیشگیری از ابتلای درختان به این آفت از درمان قارچ درخت بادام ساده ­تر است، در زمان خرید نهال بادام دقت کنید که نهال گواهی­دار و سالم باشد و با نهال وارد باغ نشود، بنابراین مراکز فروش نهال بادام که این گواهی را در اختیار شما قرار می­دهند را برای خرید انتخاب کنید.
    از باغاتی که با این آفت در گیر هستند ابزار کشاورزی به امانت نگیرید و یا به آنها ابزار خود را ندهید، تردد به باغات آلوده را کنترل کرده و حتما پس از رفتن به باغ آلوده برای وارد شدن به باغ خود لباس و کفش­هایتان را تعویض کنید.
    راه­های دیگری برای انتقال شته وجود دارد که خارج از کنترل شما است مانند انتقال به کمک حشرات، پرندگان، باد و غیره و بنابراین در صورتی که باغ شما در مجاورت با باغ آلوده باشد درگیر شدن باغ شما نیز اجتناب ناپذیر است اما می­توانید از طغیانی شدن آنها جلوگیری کنید.بادام آذر خوشه ای
  • تقویت درختان:
    شته­ها پیش از مستقر شدن روی یک درخت در ابتدا با نیش زدن­های سطحی آن درخت را می­چشند یا به اصطلاح پروب می­کنند، پروب کردن راهی است برای شته که بفهمد آیا این درخت برای استقرار مناسب است یا خیر، ترد بودن بافت برگ سبب استقرار آفت می­شود، ترد بودن نیز در اثر استفاده­ی بی رویه از کودهای ازته و عدم استفاده از کودهای دیگر مانند پتاسه رخ می­دهد.
    بنابراین صرف رسیدن به باردهی بیشتر از استفاده­ی بی رویه از کودهای ازته جلوگیری کنید و با انجام ازمایش خاک و برگ از نیاز دقیق درختان مطلع شده و طبق آن کود دهی انجام دهید، آبیاری درختان نیز سبب تقویت آنها شده و مانع از استقرار شته می­شود.
  • هرس شاخه­ های آلوده:
    در صورتی که باغ شما در مجاوت با باغ آلوده قرار دارد از ابتدای بهار درختان را به درستی و با دقت پایش کنید و به محض مشاهده­ی اولین علائم آلودگی شته­های آلوده را هرس کنید.

اهمیت پیش آگاهی در مورد کنترل شیمیایی شته بادام

همانطور که دیدید عدم توجه به حضور آفت در باغ شما و یا باغات مجاور می­تواند منجر به طغیانی شدن آفت در باغ شما شود، در صورتی که در یک سال این آفت را در سطح محدود در باغ خود داشتید باید ببدانید که این آفت سال آینده با قدرت بیشتری به باغ شما حمله می­کند، در صورتی که در باغات مجاور این آفت وجود داشته باشد نیز باید بدانید که به باغ شما نیز می­تواند هجوم بیاورد، بنابراین به این از پیش آگاه شدن در مورد هجوم آفت پیش آگاهی گفته می­شود.
پیش آگاهی به شما کمک می­کند تا پیش از اینکه آفت به مرحله­ی طغیانی و غیر قابل کنترل برسد توسط شما کنترل شده و یا از ورود و هجوم ان به باغ پیش گیری شود و در نتیجه حتی شما نیازی به استفاده از سموم و یا پرداخت هزینه برای کنترل شیمایی نداشته باشید.

سموم موثر برای کنترل شیمیایی آفت شته بادام:

در صورتی که باغ شما با این آفت در گیر باشد و درصورت نیاز به کنترل شیمیایی می­توانید از سموم موثر و ایمن زیر برای کنترل شیمایی استفاده کنید:

  • استامی پراید:
    یکی از موثر تین سموم برای کنترل آفات مکنده است، فرمولاسیون پودری دارد و به شیره ی گیاهی با دوره­ی کارنس ۲۵ روزه نفوذ می­کند.
  • کنفیدور
    این سم با دوره­ی کارنس ۲۱ روز سیستمیک و تماسی گوارشی بوده و هم می­تواند شته را به صورت مستقیم کنترل کند و هم با باقی ماندن در شیره­ی گیاهی از هجوم شته بین دو سم پاشی جلوگیری می­کند.
  • افوریا:
    در صورتی که در فصل برداشت میوه­های جوان و یا به اصطلاح چاغاله بادام هستید استفاده از این سم به دلیل دوره­ی کارنس سه روزه توصیه می­شود، این سم نیز سیستمیک بوده و با مسموم کردن شته­ها به از بین رفتن آنها کمک می­کند.

نهال بادام

کلام آخر

در نظر داشته باشید که دور سم پاشی باید به صورت مرتب از ابتدای بهار تا زمان برداشت میوه و پس از آن ادامه داشته باشد و این دور سم پاشی بستگی به دوره­ی کارنس سم، شرایط آب و هوایی و شدت طغیان آفت داشته و یک کارشناس گیاهپزشک می­تواند در این مورد به شما مشورت دهد، برای دریافت مشاوره در رابطه با قیمت نهال بادام یا نحوه­ی کنترل شیمیایی شته­ی بادام می­توانید به سایت نهالستان­های معتبر مانند برتر نهال (www.bartarnahal.ir) مراجعه کنید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003
تماس با برتر نهال: 09141832393

https://www.asianews.ir/u/ciq
اخبار مرتبط
تنش شوری، یک عامل مختل کننده رشد و نمو همه گیاهان است و به ویژه برای نهال های بادام اهمیت بیشتری دارد. همه ارقام درخت بادام به شوری حساس هستند و این عامل می تواند تولید میوه های بادام را دستخوش تغییراتی کند. اگر به فکر سوددهی باغتان هستید و تا کنون دقت کافی به تنش شوری نداشته اید، اکنون زمان آن رسیده تا دقیق تر درباره اثرات منفی شوری در خاک نهال های بادام تحقیق کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید