صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۷:۴۳
کد خبر: 16514
گزارشگر: 2
۸۴۴
۰
۰
۳
چرخاندن مایعات و گاز

بررسی پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن

بررسی پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن
در این مقاله می خواهیم در مورد پمپ سیرکولاتور و کاربرد ها و انواع آن مطالبی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی پمپ سیرکولاتور

یکی از انواع پمپ هایی که امروزه در بازار یافت می شود و کاربرد های زیادی نیز دارد، پمپ سیرکولاتور می باشد. این پمپ برای سیرکوله کردن یا به عبارتی چرخاندن مایعات و گاز در یک چرخه استفاده می شود. کلمه سیرکوله نیز به معنی چرخاندن می باشد. این پمپ آب گرم و سرد را در یک سیستم می چرخاند به گونه ای که در صورت نیاز در یکی از سیستم های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار بگیرد. جالب است بدانید که این پمپ ها مکش منفی ندارند و صرفا مسئول به چرخش در آوردن سیال لوله کشی می باشند.

پمپ سیرکوله در چه مواردی استفاده می شود؟

همان طور که گفتیم، پمپ سیرکولاتور یکی از انواع پمپ هایی است که در مجتمع های مسکونی و موتورخانه هایی که در ابعاد کوچکی ساخته شده اند، مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید که این پمپ ها به دلیل قدرت زیاد و اسب بخار بالا، صدای بسیار کمی را از خود تولید کرده و از دسته پمپ هایی می باشد که لرزش کمی دارند. این پمپ ها در مصارف صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند اما ابعاد الکتروموتور ها افزایش پیدا کرده و قدرت آن ها نیز زیاد می شود. پمپ های سیرکوله در مواردی همچون تامین آب گرم موتورخونه ها، گردش آب گرم در رادیاتور ها و شوفاژ ها، انتقال آب در مصارف صنعتی، تجاری و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

موارد مصرف پمپ سیرکولاتور

اجزای تشکیل دهنده پمپ های سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور در اندازه ها و قدرت های مختلفی تولید و روانه بازار می شود. هر کدام از آن ها نسبت به ابعاد و قدرت، در مصارف خانگی یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. بدنه پمپ های سیرکوله از چدن ساخته شده و همین موضوع نیز باعث شده است تا وزن این پمپ ها کمی بالا باشد. قسمت های اصلی تشکیل دهنده این پمپ ها عبارتند از کاسه نمد، یاتاقان، پروانه، واسطه، بلبرینگ، دهانه مکش و روتور موتور پمپ. تمام این قسمت ها به صورت همزمان در سیستم پمپ عمل کرده و باعث به کار افتادن آن می شوند.

عملکرد پمپ سیرکولاتور در سیستم آب رسانی گرم

همان طور که گفتیم، یکی از اصلی ترین کاربرد های پمپ سیرکولاتور، چرخاندن آب گرم در سیستم خانگی می باشد. پمپ شوفاژ سیرکولاتور از انواع پمپ های سیرکولاتوری می باشد که همیشه آب گرم را برای استفاده در خانه، نگهداری کرده است. در صورتی که از پمپ سیرکوله استفاده نشود، آب گرم از آبگرمکن یا پکیج به سیستم آب رسانی منتقل شده و گرم شدن آن نیز طول می کشد. اما در پمپ های سیرکوله، با باز کردن شیر آب گرم، آب ذخیره شده به سمت سیستم آب رسانی هدایت شده و مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قدرت آب رسانی توسط این پمپ ها، بیشتر از پمپ های معمولی می باشد.

عملکرد پمپ سیرکولاتور

انواع پمپ سیرکولاتور

بعد از این که با کاربرد پمپ سیرکولاتور آشنا شدیم، می خواهیم انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. پمپ های سیرکولاتور در دو نوع پمپ سیرکوله خطی و پمپ سیرکوله زمینی موجود می باشند که هر کدام دارای عملکرد متفاوتی است. پمپ سیرکوله خطی، به صورت مستقیم بر روی مدار یا خط آب رسانی متصل می شود. کاربرد پمپ های سیرکوله خطی دقیقا همانند پمپ های سیرکولاسیون می باشد اما اصلی ترین تفاوت آن در سیرکوله کردن آب گرم در مدار می باشد. همچنین لازم است بدانید که دهانه های ورودی و خروجی این نوع پمپ ها دارای زاویه ۱۸۰ درجه نسبت به هم می باشند. به همین دلیل می توان آن ها را به صورت خطی استفاده نمود. یکی از مهم ترین مواردی که در پمپ های سیرکوله از اهمیت زیادی برخوردار است، دبی پمپ می باشد. دبی پمپ سیرکوله خطی، ۱۵ تا ۵۵۰ گالن در دقیقه است که قابلیت افزایش قدرت را دارد. همچنین پمپ های خطی فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.
نوع دیگر پمپ های سیرکولاتور، پمپ سیرکوله زمینی می باشد. پمپ های سیرکوله زمینی، همانند پمپ های سیرکوله خطی، عمل سیرکوله کردن آب سرد و گرم در شبکه آب رسانی را در مقیاس بزرگ تری انجام می دهند. این پمپ ها در مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که علاوه بر دبی به فشار آب نیز نیاز داریم. این پمپ ها در ساختمان های تجاری بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به فشار آب زیادی دارند. این پمپ ها، دبی و فشار آب را به صورت همزمان ایجاد می کنند.

استفاده از پمپ سیرکوله در صنعت

بسیاری از کارخانه ها و مناطق صنعتی، برای تامین آب گرم خود دچار مشکل می شوند. این کارخانه ها برای تامین آب گرم خود نیاز به پمپ سیرکولاتور موتورخانه دارند که می توانند به راحتی نیاز خود را تامین کنند. اما استفاده از یک پمپ سیرکوله برای کارخانه ها، امری غیر منطقی می باشد. به همین دلیل این کارخانه ها نسبت به احداث موتورخانه سیرکولاتور اقدام می کنند. در موتورخانه های سیرکولاتور، چند پمپ سیرکوله زمینی و خطی با یک دیگر تلفیق شده و به شبکه آب رسانی متصل می شوند. این پمپ ها به صورت شبکه ای به یک دیگر متصل می شوند و یک شبکه واحد با قدرت بسیار بالا و همچنین دبی زیاد را تشکیل می دهند.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم، یکی از اصلی ترین نیاز های یک ساختمان و مناطق صنعتی و مسکونی، آب گرم می باشد. اما پمپ های معمولی، توانایی گردش آب گرم با سرعت و قدرت بالا را ندارند. این پمپ ها صرفا برای افزایش دبی و فشار آب شهری مورد استفاده قرار می گیرند. برای این که نیاز آب گرم یک ساختمان حل شود باید از پمپ سیرکولاتور استفاده شود. این پمپ، توانایی افزایش دبی و فشار آب را در درجه بالا دارد. همچنین آب گرم و سرد را به صورت مداوم سیرکوله می کند و در صورت نیاز به آب گرم، توانایی تامین سریع آن را دارد. همچنین این پمپ ها می توانند به صورت همزمان و در دو کانال متفاوت آب سرد و گرم را تامین کنند. پمپ های سیرکوله در دو نوع خطی و زمینی موجود هستند که نسبت به ابعاد محل، نوع آن نیز فرق می کند.

https://www.asianews.ir/u/cqo
اخبار مرتبط
لوازم و تجهیزات استخر، سونا و جکوزی شامل تایل یا کفپوش ضد لغزش، گریل و گاتر استخر، سینی شناور استخر، پودر کلر، ضد جلبک استخر، کاهش دهنده ی آهن آب استخر و شفاف کننده استخر ... برای نگهداری استخر می‌باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید