صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
کد خبر: 16571
گزارشگر: 2
۷۸۴
۰
۰
۲
ماشین‌ها و سیستم‌های خودکار

با انواع اتوماسیون صنعتی آشنا شوید

با انواع اتوماسیون صنعتی آشنا شوید
اتوماسیون صنعتی به معنی استفاده از ماشین‌ها و سیستم‌های خودکار برای انجام کارهایی که به طور سنتی توسط انسان‌ها انجام می‌شدند است. اتوماسیون صنعتی بهره‌وری، بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید را در پی دارد. اتوماسیون صنعتی یک فناوری مهم در صنعت است که باعث افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید می شود. اتوماسیون صنعتی به موفقیت سازمان ها در بازار رقابتی امروز کمک می کنند. این فرایند از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد و از آن زمان به سرعت پیشرفت کرده است.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین عاملی برای پیچیدگی و انعطاف اتوماسیون صنعتی هستند.
به عنوان نمونه ای از کارایی های اتوماسیون صنعتی می توان به بهبود ایمنی اپراتور ها و افزایش بهره وری اشاره کرد.
اتوماسیون صنعتی در حالت کلی به ساده و پیچیده دسته بندی می شوند. استفاده از ماشین‌ها و سیستم‌های خودکار برای انجام کارهای تکراری اتوماسیون ساده نام دارد. خط تولیدی که توسط ربات‌ها کنترل می‌شود، یک نمونه از اتوماسیون ساده است.
در اتوماسیون پیشرفته از ماشین ها و سیستم های خودکار برای کارهای پیچیده و سفارشی استفاده می شود. سیستم چاپ سه بعدی که بر حسب داده های ورودی خروجی را تولید می کنند از انواع اتوماسیون پیچیده هستند. در اتوماسیون پیشرفته می توان با توجه به نیاز مشتری فرایند های تولید را تنظیم کرد.

انواع دیگر اتوماسیون صنعتی

علاوه بر این دو نوع اصلی، اتوماسیون صنعتی را می‌توان به انواع دیگر نیز تقسیم کرد، از جمله:

اتوماسیون ثابت: در اتوماسیون ثابت از ماشین ها و سیستم های خودکار برای انجام یک کار خاص استفاده می شود. این ماشین ها به صورت سری ورودی یکسانی را به خروجی ثابتی تبدیل می کنند.
اتوماسیون قابل برنامه‌ریزی: در این نوع اتوماسیون با استفاده از تجهیزات خاصی سیستم برنامه ریزی می شود.
اتوماسیون انعطاف‌پذیر: در اتوماسیون انعطاف‌پذیر از ماشین‌ها و سیستم‌های خودکار برای تولید محصولات با کمیت های مختلف استفاده می شود. انواع مختلفی از محصولات را در واقع می تواند با این نوع اتوماسیون تولید کرد.
اتوماسیون یکپارچه: در اتوماسیون یکپارچه از یک سیستم خودکار برای کنترل چند ماشین و ابزار استفاده می شود.

خدمات اتوماسیون صنعتی

کاربردهای اتوماسیون صنعتی

در گستره قابل توجهی می توان از اتوماسیون صنعتی استفاده کرد. در هر کدام از این صنایع اتوماسیون باعث کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری می شود.

تولید: برای انجام کارهایی که در حضور انسان خطرناک است از اتوماسیون صنعتی استفاده می شود. اینگونه موارد در صنایع مختلف به طور وسیع وجود دارند و پتانسیل استفاده از سیستم های اتوماسیون برای انجام کارهای دقیق سخت و پیچیده به خوبی وجود دارد
ساخت: از اتوماسیون صنعتی می توان برای تولید قطعات و محصولات متنوعی استفاده کرد.
بسته بندی: بسته بندی همیشه یکی از مراحل مهم و زمان بر در زنجیره تأمین است. از اتوماسیون صنعتی می توان به خوبی در صنایع بسته بندی استفاده کرد.
توزیع: پردازش و توزیع محصولات از مراحل دیگری است که اتوماسیون صنعتی کاربرد فراوانی دارد.
خدمات: بسیاری از امور خدماتی مانند پردازش سفارشات و ارائه خدمات مشتریان را می توان از طریق اتوماسیون رفع و رجوع کرد.

مزایا و معایب اتوماسیون صنعتی

مزایا

افزایش بهره‌وری: از مهمترین نتایج استفاده از اتوماسیون صنعتی به صورت صحیح کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است. از طرفی کیفیت محصولات تولید شده توسط سیستم های اتوماتیک بهتر است. این تجهیزات با دقت هایی غیر قابل حصول برای اپراتور انسانی، توانسته اند حیطه مدیریت کیفیت تولید را به طرز محسوسی بهبود ببخشند. اتوماسیون صنعتی می‌تواند به افزایش بهره‌وری در خط تولید کمک کند. این امر می‌تواند به تولید محصولات بیشتر با استفاده از منابع کمتر منجر شود.

از جمله محدودیت ها یا معایبی که اتوماسیون صنعتی دارد نیز می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

هزینه‌های اولیه: پیاده‌سازی اتوماسیون صنعتی می‌تواند هزینه‌بر باشد.

  • پیاده سازی و تهیه قطعات مورد نیاز می تواند چالش برانگیز باشد. این تجهیزات کیفیت ساخت و فناوری بالایی و به همین صورت قیمت بالاتری نیز دارند. از این رو یکی از محدودیت های اصلی استفاده از تکنولوژی اتوماسیون صنعتی هزینه های اولیه و پیاده سازی ابتدایی سیستم است.
  • چالش های مربوط به امنیت نیز از دسته دیگر معایب این سیستم ها هستند. سیستم های اتوماسیون صنعتی معمولا از طریق شبکه های محلی به فضای اینترنت متصل هستند از این رو هدف های بالقوه ای برای اعمال خرابکارانه یا اخاذی های سایبری به شمار می آیند.
  • یکی دیگر معایب اتوماسیون صنعتی از بین بردن بسیاری از مشاغلی است که تا کنون با دست انجام می شده است. در صنایعی که از اتوماسیون صنعتی استفاده می شود معمولا عده نیروی انسانی محدود تر است.

اتوماسیون صنعتی چیست

در پایان

اتوماسیون صنعتی امروزه جایگاه ویژه ای در تولید محصولات مورد نیاز جامعه دارد. تقاضا به حدی افزایش یافته که دیگر با روش های دستی نمی توان نیاز های جامعه را تأمین کرد. از طرفی در حیطه های مختلفی می توان از اتوماسیون صنعتی استفاده کرد. اتوماسیون صنعتی انواع مختلفی دارد که در نهایت برای اهداف و سیستم های تولیدی خاصی به کار می روند. در این گزارش اتوماسیون صنعتی معرفی و به انواع ان اشاره شد.

https://www.asianews.ir/u/csw
اخبار مرتبط
زیمنس یک شرکت صنعتی در مونیخ آلمان است که به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های صنعتی آلمان در حال فعالیت است؛ این شرکت در سال ۱۸۴۷ تاسیس شده است. شرکت زیمنس در حوزه تولید تجهیزات اتوماسیون صنعتی فعالیت دارد و قطعاتی مانند PLC ، درایوها ، تجهیزات فشار ضعیف و... تولید می‌کند؛ علاوه بر این، از محصولات این شرکت در ساخت لوازم خانگی مانند ماشین لباس شویی، یخچال و... نیز استفاده می‌شود که این لوازم محبوبیت زیادی بین مصرف کنندگان سر تا سر جهان دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید