صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۸
کد خبر: 16648
گزارشگر: 464
۶۳۹
۰
۰
۲
گزارش آسیا از افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های مائده سالار؛

فروپاشی خانواده به روایت خط و رنگ و نقش

فروپاشی خانواده به روایت خط و رنگ و نقش
روز جمعه مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های مائده سالار در گالری هما برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛ در این نمایشگاه ۴۰ اثر از این نقاش به نمایش درآمده و تا روز دوشنبه ۱۰ مهرماه میزبان دوستداران هنرهای تجسمی است. به‌ همین بهانه فرصتی دست داد تا در روز افتتاحیه این رویداد، به گفت‌وگو با مائده سالار بپردازیم.

 

 این نقاش در ابتدای سخنانش با اشاره به سبک و تکنیک آثارش گفت: «کارهای من در واقع میکس مدیا هستند، یعنی با ترکیبی از متریال مختلف مثل مداد رنگی، مداد شمعی و پاستل کار می‌کنم و در برخی موارد هم حتی با کاربن چاپ زده‌ام و بعد با رنگ‌های آکرولیک کار کرده‌ام. می‌توانم بگویم کارهای من غیرقابل پیش‌بینی است و موقع کار تمام ابزارها را جلوی خودم می‌گذارم و موقع کار هر حسی را که بخواهم، از آن‌ها می‌گیرم و به‌کار می‌برم. یعنی از قبل هیچ محدودیت خاصی برای خودم قائل نیستم و برنامه خاصی برایش ندارم.»

وی در ادامه گفت: «نقاشی‌های من از روی عکس‌های قدیمی است و آدم‌هایی هستند که شاید ۱۰۰ تا۲۰۰ سال قبل زندگی می‌کردند وحتی در ایران هم نیستند. اغلب از جمله خانواده سلطنتی بودند که معروف و شناخته‌شده هم هستند و شاید بعدها در تاریخ هم نام‌شان ثبت شود. این افراد که در جاهای مختلف دنیا ساکن هستند، بعضا در مهمانی خانوادگی یا مراسم خاص هستند که آداب و رسوم خودشان را دارند.

در آن وقت است که کارها و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که من برای هر کدام از آن‌ها نمادی را قرار داده‌ام، به عنوان مثال از نقطه، خط، رنگ‌های مختلف و در جاهایی هم با این‌که صورت‌ها به‌طور کامل کشیده‎ام، اما در نهایت ساده‌سازی است. یعنی شکل‌ها و دست‌ها را ساخته‌ام، اما علاقمند بودم که با نماد خاصی آن‌ها را نشان دهم و نگاه خودم را ارائه کنم. کارهایی را که می‌بینید از یک سری از عکس‌های قدیمی که احساس خوبی را به من منتقل می‌کردند، انتخاب کردم و از روی آن‌ها تصویرسازی کردم.»

مائده سالار در توضیح شیوه کارش عنوان کرد: «پس از آوردن تصاویر روی کاغذ، با کم و زیاد کردن و استفاده از متدها و متریال مختلف آن‌چه را در درونم هست، بیان می‌کنم. در دو مجموعه قبل هم با همین سبک کار کرده بودم و علاقمندی من کار با یک سری خطوط به‌ویژه خطوط اکسپرسیو است، به‌طوری‌ که در برخی از تابلوها و کارهای من، استفاده بیش از حد از رنگ و نگاه اغراق‌آمیز از آن‌ها کاملا مشهود است.»

این نقاش در پاسخ به این مفهوم که بدن‌ها در نقاشی‌های شما در حال فروپاشی هستند، گفت: «بله، دقیقا همین‌طور است و همانطور که مشاهده می‌کنید در بعضی از تابلوها حتی حالت وحشیانه‌ای به انسان‌ها داده شده، یا در جای دیگر حتی حالت طنز پیدا کرده است که همه این‌ها به دلیل همان احساس من در لحظه خلق و کشیدن این آثار بوده است. من سعی کرده‌ام حس همان لحظه را به تابلوها منتقل کنم.»

مائده سالار درباره برجسته شدن عنصر «چشم» در نقاشی‌هایش گفت: «به دلیل این‌که برای من چشم نماد مقدسی است، نگرش خیلی خاصی به آن دارم و حتی در نگاهم به آدم‌ها هم اینگونه است، به طوری‌که در اولین نگاه به آدم‌ها جذب چشم‌های آن‌ها میشوم. در بعضی از تابلوها از چشم به عنوان نمادی اشرافی استفاده کرده‌ام. در واقع آن‌چه را برایم مهم بود، اهمیت این نماد و استفاده از آن در نقاشی‌هایم بوده است.»

وی در پایان سخنانش در اشاره به شیوه‌ رنگ‌آمیزی‌ها در کارها عنوان کرد: «منظور من از استفاده از این حجم رنگ و گاها اغراق در استفاده از رنگ‌ها و نمادهای خاص، در واقع نشان دادن از هم فروپاشی خانواده است. در حالی‌که واقعا این اتفاق رخ نمی‌دهد و خانواده همچنان که در حال ذوب شدن است، اما از هم فرونمی‌پاشد.»

https://www.asianews.ir/u/cvt
اخبار مرتبط
گفت‌و‌گو با دو هنرمند رضا بانگیز، نقاش و مجسمه‌ساز حسینعلی ذابحی، نقاش
نمایشگاه نقاشی «هو مهر» با آثاری از شیلا خوش اقبال و فرشته زیبایی با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان بابل برگزار می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید