صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۱
کد خبر: 16658
گزارشگر: 464
۶۲۳
۰
۰
۱
معرفی کتاب؛

طرد اجتماعی و نحوه مواجهه با کودکان کار/ لحن محترمانه و واکنش صمیمانه برای خیابان‌هایی شادمانه

طرد اجتماعی و نحوه مواجهه با کودکان کار/ لحن محترمانه و واکنش صمیمانه برای خیابان‌هایی شادمانه
تاسف و دلسوزی تنها حسی نیست که باید برای کودکان کار داشت بلکه باید برای زندگی بهتر آنها گامی برداشت کتاب طرد اجتماعی و نحوه مواجهه با کودکان کار گامی است در این مسیر ناهموار اما شاد، انرژی بخش و آینده‌ساز.

 
آسیا نیوز، جواد لگزیان - 
این کتاب پژوهشی است خواندنی که ابتدا مفاهیمی مانند طرد اجتماعی و کودکان کار را از نظر علمی بررسی می‌کند و سپس با کدگذاری داده‌های آماری به سوی جمع‌بندی شایسته‌‌ای از نظرات کاربردی حرکت می‌کند. کتاب می‌گوید که باید با کودکان کار با رفتاری طبیعی در جایگاه یک فروشنده رفتار شود و با تقویت  آنها را برای آینده‌ای بهتر آماده کرد. لحن محترمانه و واکنش صمیمانه ما در برخورد با کودکان کار حتی در صورت عدم خرید از آنها حس ارزشمندی و اعتماد به نفس این بچه‌های بااستعداد و توانمند را بالا خواهد برد و خیابانها و کوچه‌های مهربانتری برای همه ما خواهد ساخت.

کتاب به همت مدرسه کودکان ‌کار صبح‌ رویش منتشر شده است و عواید آن به شبکه ملی موسسات نیکوکاری اختصاص خواهد یافت.

مدرسه کودکان‌کار صبح‌رویش دارای مجوز موسسه غیرتجاری از وزارت آموزش و پرورش، موسسه خیریه از وزارت‌کشور و موسسه خیریه از سازمان بهزیستی است. این مؤسسه کار خود را با مطالعات و تحقیقات اولیه در خصوص معضلات کودکان‌کار و در معرض آسیب¬‌های اجتماعی آغاز کرد و پس از بررسی¬‌های لازم، آماده ¬سازی پیش¬ نیازهای اولیه و اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی‌ربط مانند وزارت آموزش و پرورش، اولین مدرسه تخصصی کودکان‌کار را راه¬ اندازی کرد؛ تا این کودکان در مقابل معضلاتی چون کارِکودک، اعتیاد و بزهکاری به روشی مؤثر آموزش داده شوند و از بازتولید این معضلات جلوگیری به عمل آورد.

در حال حاضر مجتمع صبح‌رویش سازمانی مردم¬ نهاد، پیشرو و موفق در مقوله کودکان‌کار شناخته می¬‌شود که توانسته اقدامات تخصصی و مؤثر اجتماعی و فرهنگی را در راستای اهداف خود اجرا کند. در سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۳۹۹) صبح‌رویش حدود ۱۰۰۰ نفر از کودکان جامعه هدف را در هفت مرکز آموزشی و مهارتی تحت پوشش قرار داده و علاوه بر ایجاد بستر مناسب آموزش مهارت‌های مورد نیاز این کودکان، به دستاوردهای مهمی در عرصه‌های گوناگون دست‌یافته است.

در صبح رویش مسئولیت‌های مدرسه بر عهده خود کودکان است و آن‌ها مدرسه را بخشی از محیط زندگی خود می‌دانند و در آن کودکی می‌کنند. به‌جای اینکه از ناظم مدرسه بترسند، انتخاب می‌کنند چه رفتاری بهتر است و از او و سایر معلمان مهارت‌های زندگی و ارتباط اجتماعی را می‌آموزند و در مدرسه یاد می‌گیرند چگونه نه بگویند؛ چگونه در جامعه ایفای نقش کنند؛ کار گروهی و تیمی را یاد می‌گیرند و امور مدرسه را باهم انجام می‌دهند. کودکان در مدرسه بامهارت تصمیم‌گیری آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که می‌توانند در زندگی‌شان دست به انتخاب بزنند.

اگر دو دانش‌آموز در مدرسه باهم درگیر شوند و دعوا کنند (که در سنین پایین بسیار محتمل است) به‌جای آنکه مدرسه آن‌ها را به بستر انضباطی یا کسر نمره تهدید کند، زیر چتر گفتگو می‌نشینند و با کمک روانشناسان مدرسه حل مسئله را می‌آموزند. آن‌ها یاد می‌گیرند ابتدا آرامش خود را حفظ کنند؛ درباره اختلاف‌هایشان فکر کنند؛ با یکدیگر گفتگو کنند و به‌جای دعوا کردن راه‌حل بهتری برای دفعات بعدی پیدا کنند.

همچنین دانش آموزان در قالب کلاس‌های زیست‌کده مهارت‌های مختلف زندگی و ارتباطی را یاد می‌گیرند. در کلاس بازیکده درس‌ها و مطالب جدید را با بازی یاد می‌گیرند و در کلاس هنرکده مهارت‌های هنری خلاق را می‌آموزند. در کلاس وطن‌کده نیز ضمن آشنایی با اسطوره‌ها و قهرمان‌های مذهبی و ملی، با آموزه‌های اصیل و کهن فرهنگی آشنا می‌شوند. شماره تماس مدرسه صبح رویش ۰۹۴۲۲۰۹۴۲۴۰ است.

کتاب طرد اجتماعی و نحوه مواجهه با کودکان کار تالیفی خواندنی از محمد مهدی یوسفی، محمد حسن داودی و محمد صادق محکی را نشر طلایی در ۲۲۰ صفحه و با قیمت ۱۴۰ هزار تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

https://www.asianews.ir/u/cw4
اخبار مرتبط
یکی از بزرگترین چالشهایی که همه کشورها در حال حاضر با آن روبرو هستند، این است که چگونه یادگیری را که در خارج از بخش آموزش رسمی اتفاق می افتد، شناسایی کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید