صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۵
کد خبر: 16714
گزارشگر: 2
۹۴۹
۰
۰
۳
یخدان یونولیتی وحید استار

آشنایی با یخدان های یونولیتی سفری و کاربردهای آن

آشنایی با یخدان های یونولیتی سفری و کاربردهای آن
کاربرد یخدان مسافرتی

یخدان سفری و مسافرتی برای حمل و نقل و جابجایی مواد غذایی منجمد، انواع نوشیدنی، داروهای یخچالی، نمونه های آزمایشگاهی، خون و فرآورده های خونی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول می تواند از فاسد شدن محتویات خود در زمان حمل و نقل جلوگیری به عمل آورده و آن ها را در دمای مناسب نگهداری کند.

یخدان یونولیتی

امروزه استفاده از یخدان های یونولیتی توانسته امکان جا به جایی و حمل و نقل مواد غذایی و خوراکی های فاسد شدنی، داروهای یخچالی، فرآورده های خونی، نمونه های آزمایشگاهی، واکسن و غیره را برای افراد فراهم نماید. شاید به جرات بتوان گفت این نوع یخدان یکی از بهترین ابزار بسته بندی و حمل و نقل می باشد. در واقع ویژگی های خاص این یخدان سبب شده که بتوان از آن در موارد مختلف استفاده نمود.
مهمترین و اصلی ترین ویژگی یخدان یونولیتی این است که عایق حرارت و برودت می باشد. یعنی می تواند دمای محتویات خود را در یک دمای خاص ثابت نگه دارد. به این صورت اگر نیاز باشد که برخی از مواد مختلف را به صورت یخ زده ومنجمد یا حتی گرم انتقال داد، می توان از یخدان یونولیتی بهره برد.
اگرچه انواع مختلفی از یخدان در بازار وجود دارد، اما استفاده از یخدان یونولیتی دردسرهای استفاده از سایر انواع یخدان را ندارد. این یخدان برای استفاده نیازمند منبع انرژی نیست. اصل و اساس کارکرد این یخدان برمبنای عایق بودن آن است و با استفاده از این خاصیت دمای محصولات را می توان تنظیم نمود. به علاوه این یخدان به علت ساخته شدن از فوم پلی استایرن انبساطی امکان رشد و نمو باکتری ها و قارچ ها را به صفر می رساند. بنابراین احتمال فاسد شدن محتویات این یخدان وجود ندارد.
یخدان یونولیتی علاوه بر اینکه در برابر انتقال حرارت و برودت عایق است. اجازه نفوذ رطوبت را نیز به داخل یا از داخل به بیرون نمی دهد. بنابراین در صورت آب شدن یخ داخل یخدان نیاز نیست نگران خیس شدن فضای اطراف یخدان باشید. یا اگر یخدان در یک محیط مرطوب قرار بگیرد، هیچگونه نگرانی از بابت نفوذ رطوبت به داخل و خیس شدن محتویات یخدان وجود ندارد.
همانطور که گفته شد یخدان یونولیتی از نوعی فوم به نام پلی استایرن انبساطی ساخته می شود. این فوم در ابتدا دانه های بسیار کوچکی می باشد که تحت فشار و دمای خاص انبساط پیدا می کند و حجمی چندین برابر حجم اولیه خود پیدا می کند. به همین علت درصد بیشتری از حجم این محصول را هوا تشکیل می دهد. این موضوع سبب شده که وزن نهایی یخدان یونولیتی بسیار کم باشد. وزن سبک این یخدان باعث شده که حمل مواد مختلف توسط آن به سادگی انجام پذیر باشد.

یخدان سفری و مسافرتی و کاربردهای آن

یخدان های سفری این روزها به منظورهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. عمده کاربرد این محصول برای جابه جایی مواد غذایی منجمد نظیر انواع گوشت، سبزیجات و میوه ها و غیره می باشد. این یخدان می تواند از آب شدن یخ مواد غذایی منجمد و فاسد شدن آن ها جلوگیری به عمل آورد. اگرچه به نظر می رسد که با استفاده از یخدان یونولیتی تنها می توان موادغذایی سرد یا منجمد را جا به جا کرد، اما باید گفت معمولا برای جابه جا نمودن غذاهای طبخ شده و گرم نیز از همین یخدان استفاده می شود. اغلب رستوران ها و فست فودهای بیرون بر از همین نوع یخدان برای انتقال سفارشات خود استفاده می کنند.
استفاده از یخدان یونولیتی برای حمل و نقل انواع ماهی و غذاهای دریایی به صورت زنده یا منجمد نیز بسیار مرسوم است. اغلب مواد خوراکی دریایی سرعت فساد بالایی دارند و حتما در طول مراحل حمل و نقل باید در دمای خاصی انتقال پیدا کنند. یخدان های یونولیتی می توانند بدون صرف هیچگونه انرژی این مواد را صحیح و سالم به مقصد انتقال دهند.
مراکز بهداشتی و درمانی نیز از دیگر مصرف کنندگان عمده این محصول می باشند. برخی از انواع داروها و واکسن ها حتما باید در دمای پایین نگهداری شوند. این موضوع انتقال آن ها را به نقاط مختلف کشور سخت می کند. اما استفاده از یخدان یونولیتی سبب می شود که بتوان آن ها را در دمای مناسب انتقال داد. به علاوه این یخدان خاصیت ضربه گیری دارد. بنابراین می تواند از محتویات خود در برابر فشار مکانیکی و ضربه محافظت نماید. این موضوع توانسته کار انتقال واکسن را به نقاط دوردست و محروم توسط بهیارها بسیار سهل و آسان نماید.
انتقال خون و فرآورده های خونی نیز توسط یخدان های یونولیتی انجام می پذیرد. انتقال ارگان های حیاتی برای پیوند اعضا به نقاط مختلف نیز توسط این محصول بسیار به سهولت انجام پذیر است. البته لازم به ذکر است در برخی از موارد برای پایین نگهداشتن دمای داخل یخدان برای مدت طولانی تر از یخ خشک استفاده می شود. استفاده از یخ خشک بدین منظور هیچگونه آسیبی به محتویات داخل یخدان وارد نمی کند.
در آزمایشگاه های مختلف نیز به منظور انتقال و نگهداری برخی از نمونه های آزمایشگاهی از این محصول استفاده می شود.
خانواده ها نیز معمولا برای حمل و نقل نوشیدنی ها و مواد غذایی خود در طول سفرهای کوتاه مدت یا طولانی مدت خود می توانند از این یخدان استفاده کنند. به خصوص استفاده از این محصول در طول سفرهای تابستانی می تواند بسیار راه گشا باشد.

https://vahidstar.com

منبع: یخدان یونولیتی وحید استار
https://www.asianews.ir/u/cxu
اخبار مرتبط
یخچال ماشین یا کول باکس، محفظه‌های کوچک و بزرگِ دارای کمپرسور یخچال با قابلیت تنظیم دما هستند که به دلیل حمل راحت و اندازه کوچک، یخچال مسافرتی سیار یا یخچال ماشینی مسافرتی هم نامیده می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید