صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۶
کد خبر: 16786
گزارشگر: 464
۴۶۶
۰
۰
۱
گفت‌وگوی آسیا با پیمان ترحمی، مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی

خوارزمی؛ نامی شناخته‌شده در صنعت دارویی کشور

خوارزمی؛ نامی شناخته‌شده در صنعت دارویی کشور
برگزاری هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) در مصلای تهران فرصتی برای معرفی شرکت‌های بزرگ دارویی و ارائه محصولات‌شان بود.

به گزارش آسیانیوز؛ همایون فدایی ـ  در حاشیه این نمایشگاه به گفت‌وگو با دکتر پیمان ترحمی، داروساز، فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل MBA و مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی نشستیم. وی در تشریح اهداف شرکت داروسازی خوارزمی برای حضور در این نمایشگاه گفت: «ما در این نمایشگاه به دنبال مجموعه‌ای از اهداف بودیم، در این نمایشگاه جلسات B2B و B2C داشتیم و ملاقات‌هایی برای شرکت‌های پخش و همچنین برای صادرات ترتیب دادیم. به هر حال سعی ما این است تا از ظرفیت‌هایی که داریم، بهتر و کامل‌تر استفاده کنیم. همچنین همکاران ما ارتباط با داروخانه‌ها و معرفی محصولات را داشتند. همان‌طور که گفتم مجموعه‌ای از اهداف را مدنظر داشتیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که چه اهدافی محقق شده است، گفت: «خوشبختانه فکر می‌کنم بازدید از نمایشگاه خوب بوده و تقریبا ما توانستیم همه جلسات‌مان را برگزار کنیم. نتایج آن بایستی بعدها مشخص شود، اما بخشی هم این است که به هر حال شرکت‌های بزرگ‌تر رسالتی دارند که برای همکاران جوان‌تر و برای شرکت‌های نوپا حضور پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند مشعل داروسازی را هر روز فروزان‌تر کنند. فکر می‌کنم این مهمترین موضوع است که بعد از چند سال برپایی نمایشگاه، استقبال خوبی از جانب شرکت‌ها و همچنین از جانب افراد حقیقی شد.»

مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی درخصوص مقاصد صادراتی شرکت گفت: «افغانستان که به هر حال مقصد سنتی ماست، اما به کشورهای عراق، تاجیکستان، ازبکستان، سومالی و بعضی از کشورهای آفریقایی به‌صورت زمان‌بندی صادرات داریم. برای بعضی از کشورها هم مشغول ثبت محصول هستیم، چون محصول ابتدا باید ثبت شود. ما در حال حاضر در عمان مشغول ثبت هستیم و یکی دو کشور دیگر هم در برنامه داریم و همین امروز مذاکراتی داشتیم که بتوانیم صادرات داشته باشیم.»

وی درباره توسعه شرکت در آینده عنوان کرد: «شرکت داروسازی خوارزمی شرکتی صد در صد خصوصی است و به شکل یک خانواده و فامیل است. ما قرص، شربت، قطره، کپسول، اسپری‌های بینی تولید می‌کنیم و محصولات‌مان در حال حاضر به بیش از ۲۰۰ محصول رسیده است. نوع محصولاتی که تولید می‌کنیم ژلریک است، اما ما قبلا تولید ژلریک گروهی داشتیم. الان محصولات تخصصی مثل داروهای دیابت، داروهای قلبی و فشار را تولید می‌کنیم. در عین‌حال که در کنار آن مکمل‌ها را داریم و داروهای ضدسرطان خوراکی هم جزو تولیدات خوارزمی است. ما سایت‌مان را بهسازی کردیم که بتوانیم این تولیدات را توسعه دهیم و به کشورهای دیگر صادر کنیم.»

وی ادامه داد: «در هر صورت شرکت خوارزمی هم توسعه اشکال دارویی را مدنظر دارد و هم توسعه محصولاتش را. بهبود و ارتقا اولین اولویت ماست، برای این‌که بتوانیم به بازارهایی که سطح بالاتری دارند، دسترسی پیدا کنیم و در همین راستا شاید آسیای جنوب شرقی از جاهایی است که جزو اهداف ماست. از سوی دیگر توسعه در بازار آفریقا را مدنظر داریم. بازار داخل هم که در هر صورت جزو اولین بازارهایی است که مورد توجه ما بوده و هست. در هر حال سعی ما این است بازار را در حد مطلوب حفظ کنیم و محصولات‌مان را به بازار معرفی کنیم.»
وی در توضیح اصطلاح GMP عنوان کرد: «اصطلاح GMP در واقع مجموعه‌ای از فیزیک محیط تولید است برای بهبود عملکرد داروسازان. در واقع فضای جامعی را در رابطه با سلامت محصول و سلامت افرادی که در آن کار می‌کنند، تضمین می‌کند.»

مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی گفت: «چیزی که در پایان مایلم مطرح کنم، اشاره به مشکلاتی است که این صنعت با آن مواجه است. یکی از مسائل مهم در این‌باره، عدم ثبات قوانین در مملکت ماست. گرچه در حال حاضر تیمی آمدند که با تجارب قبلی سعی دارند ثبات را به‌وجود بیارند، اما مسئله‌ای که برای این صنعت و مملکت خیلی آزاردهنده است، دخالت ارگان‌هایی است که تخصصی در این رشته و در این صنعت ندارند. اظهارنظرهای غیرکارشناسی مسئولان رده‌بالا تا رده میانی، این صنعت را با مشکل مواجه کرده است. بحث بعدی ما مشکل نقدینگی است که در این صنعت کار را دشوار کرده است.»

وی در ادامه اظهار کرد: «این صنعت احتیاج دارد که منابع بانکی‌اش تأمین شود، ولی الان می‌بینیم که وعده‌ها تنها به صورت شعار باقی مانده است. وقتی که مشکلات ایجاد شد و بیرون زد، هرکدام از دوستان سعی می‌کنند مشکلات را به گردن دیگری بیندازند. دوست دارم بیشتر از آن‌که خوارزمی را معرفی کرده باشم، این هشدار را به همه مسئولان بدهم که الان وقت حل و رفع مشکلات است. در واقع در اوضاع و احوال خوب است که به خودشان اجازه می‌دهند دخالت کنند، بعد که اوضاع خراب شد، مشکل را به گردن یکدیگر می‌اندازند.»

وی در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: «بحث دیگری که مایلم مطرح کنم این است که مسئولان بایستی به فکر این صنعت باشند. این صنعت پخته شده و احتیاج به نوسازی و بهسازی دارد. نیاز به این دارد که کمکش کنند تا بتواند منابع مالی خودش را تأمین کند. امروز که یک دارو در داخل با ۱۰۰۰تومان تولید شده و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اگر حمایت نکنیم روزی می‌رسد که همین محصول را بایستی با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از کشورهای درجه۲ وارد کنیم. این مسئله بی‌گمان در آینده به ضرر مردم تمام خواهد شد.»

https://www.asianews.ir/u/czs
اخبار مرتبط
صنعت دارو و داروسازی دومین صنعت سودآور و آینده‌محور جهان است و پیش‌بینی رشد بازار جهانی دارو براساس پرتال تحقیقات استاتیستا نشان می‌دهد درآمد داروسازی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵/ ۱ تریلیون دلار برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت لابراتوار و داروسازی و بهداشتی "شفا" در یادداشتی وضعیت احتمال تعطیلی این واحد تولیدی و مشکلات پیش رو را تشریح کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید