صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۸
کد خبر: 16791
گزارشگر: 464
۱۲۹۵
۳
۰
۱۴
یادداشت/ دکتر ملیکا ملک آرا

مزایای وایرال مارکتینگ

مزایای وایرال مارکتینگ
در حال حاضر جهان روز به روز در حال توسعه و پیشرفت چشمگیر است و در تمامی عرصه ها شاهد پویایی و خبر های شگفت انگیز هستیم به طوری که کم کم تمامی روش های سنتی جای خود را به روش های جدید داده و تمامی مواردی که امکان پویایی نداشته و همچنان با روش های سنتی به راه خود ادامه میدهند رفته رفته از دور رقابت با سایر رقبای پویا از دور خارج خواهند شد و برخی روش های سنتی نیز با توجه به شرایط موجود با تغییر ویا ترکیب با روش های نوین در شرایط کنونی کاربرد دارند‌.

آسیانیوز - در سال های اخیر با توجه به تغییر کسب و کار ها و بوجود آمدن کسب و کار های نوپا و دیجیتالی روند بازاریابی و تجارت نیز دستخوش تغییراتی شده است به طوری که برای بقای یک کسب و کار باید از روش های جدید بازاریابی و مارکتینگ استفاده کرد تا هم بتوان بازدهی ‌کسب و کار خود را افزایش دهیم و هم بتوانیم در رقابت با سایر رقبا که از روش های جدید و پویا استفاده میکنند از انها عقب نمانیم.

در حال حاضر یکی از جدید ترین و بروز ترین متد های بازاریابی که در تمام جهان استفاده میشود روش وایرال مارکتینگ یا بازار یابی ویروسی است. وایرال (Viral) یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) یک نوع استراتژی بازاریابی کسب و کار محسوب می‌شود که برای تبلیغ فراگیر یک برند، محصول یا خدمت، از قدرت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. هدف از ویرال مارکتینگ، تشویق افرادی است که پیام های مارکتینگ را با دوستان، اعضای خانواده و دیگر افراد به اشتراک بگذارند و رشد زیادی را در تعداد دریافت کنندگان ایجاد کنند. و همان گونه که از نام این روش مشخص است این روش از قدرت انتشار بسیار بالایی برخوردار است.

روشی که از طریق آن، اطلاعات مربوط به محصول توسط مصرف‌کننده به سایر مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود که همانند نحوه سرایت یک ویروس از فردی به فرد دیگر و با رشد تصاعدی خواهد بود. اینگونه بازاریابی را می‌توان به صورت دهان به دهان یا از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی انجام داد. حال میتواند این روش با استفاده از متد های ایجاد مشتری وفا دار باشد به طوری که با ارائه بهترین خدمات و ایجاد رضایت کامل در مشتریان بتوانیم از آن ها بعنوان ابزار قدرتمند تبلیغاتی استفاده کنیم که در این حالت با کمترین هزینه میتوانیم بیشترین بهره را ببریم چراکه همواره یک مشتری راضی که پیام رضایت از کسب و کار ما را به چندین فرد دیگر رسانده و آن ها را به سمت ما هدایت کرده در صورت رضایت مشتری های جدید هدایت شده آن ها نیز مبلغ ما خواهند شد و همین روال ادامه خواهد یافت. اما از یکی دیگر از روش های وایرال مارکتینگ میتوان به روش ایجاد و پخش یک تبلیغ جدید با خلاقیت و محتوای مبتکرانه که توسط مخاطبان به یکدیگر انتقال داده خواهد شد در حالت کلی هدف این نوع بازاریابی استفاده از ظرفیت مخاطبان است که به صورت غیر مستقیم با انتشار و پخش محتوای تبلیغاتی ما به بازاریابی و رونق کسب و کار ما کمک میکنند حال این انتقال پیام ممکن است به صورت زبانی باشد و یا به صورت محتوایی و با استفاده از رسانه های مجازی باشد. در حال حاضر با توجه دسترسی به فضای مجازی یکی از راحترین راه های ارتباطی می باشد و با مدیریت صحیح میتوان آن را تبدیل به ابزاری مناسب برای انتقال پیام و محتوا به دیگران کرد.

این نوع بازاریابی مزایای بسیاری را برای استفاده کنندگانش دارد که از مهم ترین مزیت ها به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

یکی از مهم ترین مزین این روش کم هزینه بودن ان است ویرال مارکتینگ نسبت به کمپین های تبلیغاتی سنتی ارزان قیمت تر است. بخش زیادی از بازاریابی توسط کاربران شما انجام می شود، بنابراین تا حد زیادی در هزینه های مربوط به تبلیغات و انتشار یک پیام تبلیغاتی صرفه جویی می شود و گاها هزینه اگر برای یک تبلیغ مناسب با محتوا و با کیفیت و مهم تر از همه با خلاقیت باشد میتواند تمام مخاطبان را مجاب به وایرال کردن پیام تبلیغاتی ما نماید و همین دلایل باعث کاهش هزینه تبلیغات در مقابل بازدهی بالای آن است.

از مزیت دیگر این روش میتوان به سرعت رشد فوق العاده ان خبر داد به طوری که مانند ویروس از فردی به فرد دیگر انتقال میابد و فرد جدید ناقل این ویروس به هزاران تن میشود و آن چرخه همچنان ادامه پیدامیکند به طوری که در زمان امروز وجود رسانه های و شبکه های اجتماعی باعث کمک به رشد پیام تبلیغاتی ما میشوند.

از مزیت های این روش میتوان به این مورد نیز اشاره کرد که وایرال مارکتینگ باعث ایجاد تسهیل در فرایند برند سازی شود به شرطی که تمام مراحل به درستی انجام گیرد. به بیان دیگر با انجام صحیح این روش به صورت ناخداگاه نام تجاری یک شرکت بعنوان یک محصول در بین مردم شناخته و جاافتاده میشود همان گونه که در این چند سال ها شاهد این چنین اتفاق هایی بودیم.

از موارد دیگر مزایای این روش میتوان به این مورد اشاره کرد که از تمام توان و انرژی دیگران برای تبلیغ خودمان استفاده میکنیم و به طوری که گفته شد ما با ایجاد مشتریان وفادار ویا ایجاد یک تبلیغ و شعار خلاقانه توسط دیگران تبلیغ خواهیم شد و روز به روز به تعداد مشتریانمان افزوده خواهد شد.

یکی دیگر از مهمترین مزایای بازاریابی ویروسی این است که افراد شنونده وگیرنده پیام تبلیغی ما باتوجه به اینکه به صورت غیر مستقیم این پیام را دریافت میکنند باعث اعتماد بیشتری در انها میشود به بیان ودیگر میتوان گفت که این روش از روش های کمتر تهاجمی تبلیغات است چرا که در روش های تهاجمی مخاطب هرچه بیشتر حس کند که این پیام ها تبلیغاتی هستند بیشتر در برابر این برند ها مقاومت نشان خواهد داد

در پایان باید بگوییم که این روش با توجه به اینکه قدمتی طولانی دارد اما با توجه به پیشرفت رسانه های مجازی و ارتباطی در حال حاضر به شکلی جدید و محبوب وارد عرصه شده که به یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات تبدیل شده است به طوری که می بینیم بسیاری از برند های موفق موجود از این روش استفاده کرده اند و تاحدودی موفقیت خود را در مدیون این روش هستند‌.


https://www.asianews.ir/u/d00
اخبار مرتبط
در افیلیت مارکتینگ به دلیل بالا بودن نرخ تبلیغات معمولا سود خوبی نصیب بازاریاب‌ها می‌شود و این امکان فراهم است که افراد با داشتن اینترنت و سیستم کامپیوتری به راحتی کسب درآمد کنند؛ به همین این سوال ایجاد خواهد شد که این بازاریابی دقیقا چطور موجب کسب درآمد می‌شود؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
امیر صائب نیا
۱۴۰۲/۰۷/۱۱
5
0
1

روش های ترکیبی بسیار زود بازده است .مقاله مفیدی بود

Farzad
۱۴۰۲/۱۰/۱۶
5
0
1

👌👌👌👌

Neda.m
۱۴۰۲/۱۱/۱۸
5
0
1

عالی 👌👌👌


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید