صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۲
کد خبر: 16816
گزارشگر: 306
۲۳۲
۰
۰
۲
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای یزد خبر داد

افزایش 20.5 درصدی بارندگی های سال آبی جدید نسبت به سال آبی گذشته در استان یزد

افزایش  20.5 درصدی بارندگی های سال آبی جدید نسبت به سال آبی گذشته در استان یزد
یزد - مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای از افزایش 20.5 درصدی بارندگی ها در سال آبی جدید خبر داد

آسیانیوز / یزد ؛ محمد علی امیربیگی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای یزد گفت: مقدار بارندگی در سال آبی  02-1401 نسبت به سال قبل 20.5 درصد و نسبت به متوسط  دوره آماری 10.5 درصد افزایش داشته است. این در شرایطی است که متوسط بارندگی کشور در این سال آبی 212.9 میلیمتر، در سال آبی گذشته  203.9 و در متوسط دوره آماری 248.3  میلیمتر بوده است که مقدار بارندگی نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش و نسبت  به متوسط  دوره آماری 14 درصد کاهش داشته است .

وی با بیان اینکه سال آبی مورد بحث از اول مهر 1401 تا 31 شهریور 1402 است، افزود: بارندگی استان یزد در سال آبی مذکور 104.6 میلیمتر بوده و میزان بارندگی در سال آبی گذشته 86.8  و در متوسط دوره آماری 94.7 میلیمتر می باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان بارش در سال آبی امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، بیان کرد: شهرستان تفت بیشترین و شهرستان بافق کمترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داده اند، همچنین میزان بارندگی طی این سال آبی نسبت به میانگین دوره آماری در تمام شهرستان های استان به استثناء شهرستان-های مهریز و بافق افزایش داشته و بیشترین افزایش بارندگی نسبت به متوسط دوره آماری مربوط به شهرستان-های ابرکوه و اردکان است.

امیربیکی گفت: وضعیت بارندگی استان در فصل های مختلف نشان می¬دهد در سال آبی 02-1401 بارندگی  زمستان و بهار نسبت به بارش متوسط درازمدت به ترتیب حدود 49 درصد افزایش و 33 درصد کاهش داشته است که بیانگر تغییرات شدید بارندگی طی فصول مختلف طی این سال آبی می¬باشد.

مدیر  مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای یزد ابراز کرد: متوسط بارندگی استان یزد  براساس آمار 37 ساله منتهی به سال آبی 02-1401 حدود 94.7 میلیمتر بوده که به دلیل تداوم و شدت دوره های خشکسالی در  20 سال اخیر به 86.2 میلیمترکاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وضعیت بارندگی استان در سال های گذشته بیانگر تداوم دوره خشکسالی بوده، گفت:  در بعضی از سال ها که بارندگی بیش از میانگین سالانه به وقوع پیوسته به دلیل خشکسالی سال های قبل تغییرمحسوسی در برون رفت از خشکسالی ایجاد نشده است .

شایان ذکر است هرچند شاخص های خشکسالی متاثر از شرایط بارندگی نشان می دهند که طی سال آبی 02-1401 اغلب نقاط  استان در شرایط ترسالی قرار دارند اما آورد ثبت شده رودخانه های استان در محل ایستگاه های هیدرومتری موید این مطلب است که به لحاظ شاخص های هیدرولوژیکی، استان کماکان در شرایط خشکسالی به سر می برد؛ به گونه ای که در اغلب ایستگاه های هیدرومتری میزان آبدهی نسبت به متوسط دوره آماری بیش از 90 درصد کاهش داشته است.

سید محمد جواد عرفانفر

 

افزایش  20.5 درصدی بارندگی های سال آبی جدید نسبت به سال آبی گذشته در استان یزد ، محمد علی امیربیگی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای یزد

https://www.asianews.ir/u/d0o
اخبار مرتبط
یزد - جلسه بررسی نحوه تامین آب شرب روستاهای بخش خرانق شهرستان اردکان با حضور مسئولان استان و شهرستان اردکان در شرکت سهامی آب منطقه ای یزد برگزار شد
یزد - مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای، با اشاره به ضرورت ایجاد و ساماندهی سریع بازارآب در این استان و کشور گفت:‌ در بازارآب، نامتناسب بودن سهم فروشنده نسبت به وجه پرداختی خریدار، ایجاد و ساماندهی سریع بازار قانونی آب در استان یزد و کشور را می طلبد تا علاوه بر کاهش تنش آبی حوزه کشاورزی و صنایع، منابع آبی را با ارزش ریالی مناسب و موثر بدست مصرف کننده برسد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید