صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۸
کد خبر: 16853
گزارشگر: 306
۲۰۳
۰
۰
۴
مدیر کل دامپزشکی یزد در جمع خبر نگاران

نظارت‌های دامپزشکی استان تنها به کشتارگاه‌ها ختم نمی‌شود

نظارت‌های دامپزشکی استان تنها به کشتارگاه‌ها ختم نمی‌شود
یزد - مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این که نظارت‌های دامپزشکی استان تنها به کشتارگاه‌ها ختم نمی‌شود از۳۵ هزار و ۸۲۳ مورد بازدید طی یک سال گذشته ​ازمراکز عرضه فراورده‌های دامی استان توسط کارشناسان دامپزشکی خبر داد و تصریح داشت : ۱۴۶۰ مورد غیربهداشتی کشف و منجر به ضبط ۸۶ هزار و ۸۸۰ کیلوگرم فراورده و از این میزان ۸۰ هزار و ۱۳۴ کیلوگرم معدوم شده که این میزان نیز رقم قابل تاملی است

آسیانیوز / یزد ؛ «علی فاتحی نیا» در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته شاهد کشتار بیش از ۱۱ میلیون کیلو گرم دام سبک و سنگین در استان بودیم افزود: بر اساس نظارتهای کارشناسان دامپزشکی طی این مدت از کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه ۱۲۲ هزار و ۸۲۶ کیلوگرم فراورده غیربهداشتی معدوم سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد دارای ۹ کشتارگاه صنعتی و سنتی دام است که طی یک سال گذشته با نظارت ناظران شرعی و بهداشتی ۲۵۵ هزار و ۲۰۹ راس گوسفند به وزن پنج میلیون و ۵۶۳ هزار و ۴۶۴ کیلوگرم، ۱۱۷ هزار و ۵۶۴ راس بز و بزغاله به وزن دو میلیون و ۳۳۹ هزار و ۷۷۵ کیلوگرم و در بخش گاو و گوساله نیز ۱۰ هزار و ۹۰۹ راس به وزن گوشت استحصالی دو میلیون و ۷۸۱ هزار کیلوگرم را کشتار کرده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد کشتارگاه‌های دام استان در یکسال اخیر را تعداد دو هزار و ۴۶۴ نفر شتر با وزن گوشت استحصالی ۵۸۳ هزار و ۷۴۰ کیلوگرم، تعداد ۳۳ راس گاومیش با وزن گوشت ۶۲۰ کیلوگرم و ۴۰۲ راس شترمرغ به وزن ۳۲ هزار و ۱۶۰ کیلوگرم را گشتار عنوان کرد.

فاتحی نیا مجموع دام سبک کشتارشده در استان را ۳۷۲ هزار و ۷۷۳ راس با وزن جمعاً هفت میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۲۱ کیلوگرم و مجموع دام سنگین را ۱۳ هزار و ۸۲۷ راس با وزن سه میلیون و ۴۰۲ هزار و ۳۰۲ کیلوگرم ذکر کرد و گفت: مجموع وزن لاشه‌های دام معدوم شده براساس نظر ناظران کشتارگاهی در یک سال گذشته نیز ۴۲ کیلوگرم و ۶۹۲ کیلوگرم  بوده که رقم قابل توجهی است.

مدیر کل دامپزشکی استان از انجام ۵۸۲ مورد نمونه برداری از مراکز عرضه استان طی این مدت خبر داد که ۷۹ مورد انها به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی در خصوص عملکرد یکساله کشتارگاه‌های طیور استان نیز اعلام کرد: در این مدت تعداد ۱۶ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ گوشتی به وزن ۳۰ میلیون و ۳۳۶ هزار کیلوگرم و نیز یک میلیون و ۷۳ هزار و ۸۱۵ قطعه بلدرچین به وزن ۳۷۲ هزار و ۵۰۱ کیلوگرم و ۷۸ هزار و ۳۲۸ قطعه بوقلمون به وزن ۷۰۴ هزار و ۹۵۲ کیلوگرم کشتار شده است.

فاتحی نیا به ترخیص واردات و صادرات فراورده‌های دامی در استان اشاره و تصریح کرد: طی یکسال اخیر بیش از ۱۱۹ تن گوشت منجمد گوساله، یکهزار و ۴۴۲ تن گوت منجمد مرغ، ۵۸ تن گوشت منجمد گوسفند و ۲۱۶ تن گوشت گرم گوسفند با نظارت کارشناسان دامپزشکی ترخیص شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اضافه کرد: هم چنین با نظارتهای مذکور نیز طی این مدت صادرات ۱۲۸ هزار تن پا و پنجه مرغ، سه هزار و ۷۱۰ قطعه کبک زنده، سه هزار و ۴۸۰ تن تخم مرغ، ۱۱۷ تن دنبه و ۳۰ تن مواد لبنی از گمرک استان صادر شده است.

فاتحی نیا با اشاره به واکسیناسیون ۶۲۹ هزار و ۳۳۱ راس دام در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) با توجه به مشترک بودن این بیماری بین دام و حیات وحش، عنوان کرد: در بخش بیماریهای مشترک دام و انسان نیز واکسیناسیون و تست دامها و گاهاً کشتار دامهای بیمار در دستور کار دامپزشکی است.

وی در این باره از واکسیناسیون رایگان تعداد ۹ هزار و ۴۶۱ قلاده سگ صاحب دار در برابر بیماری هاری و واکسیناسیون بیش از ۱۳۶ هزار راس گوسفند و ۴۸ هزار و ۶۵ راس گاو و گوساله در برابر بیماری بروسلوز(تب مالت) خبر داد و افزود: طی یکسال گذشته در بیماری تب مالت همچنین ۲۸ هزار و ۸۸۰ راس دام سنگین مورد تست کشتار و ۲۹ هزار و ۱۶۷ راس دام نیز خونگیری شده وهمچنین تعداد یک هزار و ۶۲۴ سر اسب نیز تست سرمی مشمشه شده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: علی رغم این سمپاشی ۲۰۰ هزار راس دام در شهرستانهای مختلف، طی یک سال گذشته بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی یزد موارد مثبتی از تب کریمه کنگودر استان مانند شهرستانهای اردکان و میبد گزارش شده ولی خوشبختانه مورد فوتی نداشته‌ایم.

سید محمد جواد عرفانفر

 نظارت‌های دامپزشکی استان تنها به کشتارگاه‌ها ختم نمی‌شود ، علی فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد

https://www.asianews.ir/u/d1r
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید