صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۴ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۲۸
کد خبر: 16871
گزارشگر: 464
۶۵۹
۰
۰
۱
به یادبود 15 مهرماه؛ سالروز امضای متمم قانون اساسی مشروطیت؛

قوای مملکت ناشی از ملت است

قوای مملکت ناشی از ملت است
هرچند صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین‌شاه، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است، اما نظام‌نامه سیاسی مشتمل بر ۵۱ اصل که به‌واسطه این رویداد بزرگ تاریخی، تنظیم و به امضای شاه رسید، کافی نبود.

به گزارش آسیانیوز؛ صرف نظر از ماهیت و محتوای این قانون اساسی، عجله و شتابی که در میان بود، فرصت طرح و تنظیم قانونی فراگیر و همه‌جانبه را نداد. این‌گونه بود که با فشار مشروطه‌طلبان و آزادیخواهان ایرانی، در ابتدای سلطنت محمدعلی‌شاه، کمیسیونی به منظور تهیه متمم قانون اساسی در مجلس شورای ملی تشکیل شد.

پس از بحث‌ها و بررسی‌های بسیار، متمم قانون اساسی در ۱۰۷ اصل برای امضا تقدیم شاه گردید. او که ابتدا در امضای این قانون وقت‏کشی می‏کرد، در نهایت ناگزیر شد که آن را در پانزدهم مهرماه ۱۲۸۶ شمسی امضا نماید. متممی که حق ملت را در برابر سلطان به رسمیت شناخت و در اصل بیست و ششم‌اش آمد: «قوای مملکت ناشی از ملت است.»

https://www.asianews.ir/u/d28
اخبار مرتبط
ضمن عرض ادب به پیشگاه سالار شهیدان حسین‌ بن علی، در اخبار دیدم که در آیین نوپدید سفر دسته‌جمعی شیعیان به نجف و کربلا برای اربعین، امسال هم مواردی دیده شد که بعضی زائران شیعه از پاکستان، جنازه درگذشتگان خود را برای دفن به کربلا آورده‌اند و مأموران عراقی به دلایل بهداشتی مانع آن شده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید