صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۵
کد خبر: 16879
گزارشگر: 306
۱۵۴
۰
۰
۶
یادداشت / سید محمد جواد عرفانفر / بمناسبت گرامیداشت هفته وقف

وقف جشن و شادی ضرورت جامعه اسلامی

وقف جشن و شادی ضرورت جامعه اسلامی
یزد - وقف با تنوع و کارکردهای مختلف در تعظیم شعائر اسلامی و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی موثر است اما این مقوله با تمام ظرفیتهای مومنانه به عنوان یکی از نیازهای جامعه امروز حضوری کم رنگ داشته است.

آسیانیوز / یزد ؛ واقفان از قرنها پیش موقوفات خود را به نیت عزاداری اهل بیت(ع) به ثبت می رسانند. این روند در دهه اخیر گذشته با تمرکز بر این موضوع بر دیگر مقتضیات زمان از جمله بهداشت و درمان، امور قرآنی، کمک به نیازمندان، اشتغال و علم و فناوری نیز اهتمام داشته است.

با وجود توجه واقفان به مقتضیات زمان و نیازهای روز و همچنین تاکید دین مبین اسلام بر ترویج شادی در سطح جامعه اما همچنان توجه به این نوع وقف در موقوفات خیران به ندرت دیده می شود. وقفی که با توجه به گسترش آسیبهای اجتماعی و ضرورت نیاز جامعه و جوانان به موضوع نشاط و شادابی می تواند بسیار کارگشا باشد و علاوه بر ترویج سیره اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی زمینه نشاط اجتماعی و پویایی جامعه را فراهم کند.

وقف جشن و شادی ضرورت جامعه اسلامی است ؛ دین مبین اسلام به شادی و نشاط توجه ویژه ای دارد از اینرو ثبت موقوفاتی برای سالگرد ولادت ائمه(ع) و اعیاد بزرگ مسلمانان بستر برگزاری جشنهای اسلامی و سالم را فراهم می کند و همچنین باور اشتباه دشمنان درباره اینکه مکتب اهل بیت(ع) دین گریه و غم و اندوه است را از بین می برد.

در کنار برپایی مراسم باشکوه عزاداری اهل بیت(ع) زمینه شادی و سرور اهل بیت(ع) و پاسداشت اعیاد اسلامی نیز لازم است. وقف با نیات برپایی مراسم جشن میلاد ائمه و اعیاد اسلامی این خلاء را برطرف می کند.

مبلغان و روحانیون در مجالس نسبت به ترویج عمومی اصل وقف که سنت حسنه اسلامی است و همچنین نیازهای مکتب ولایت که منحصر به عزاداری نیست، توجه کنند.

از آنجائیکه جشنهای مذهبی مانع آسیبهای اجتماعی می شود واز طرفی در جامعه امروزی میزان اختلالات روانی، خلقی و افسردگی زیاد است. یکی ازعوامل افسردگی جامعه نبود نشاط اجتماعی است که نیاز به توجه و برنامه ریزی مسئولان دارد.

وقف ابزاری مناسب برای ترویج شادی در جامعه است  برای هدایت وقفها به سوی جشن و شادی باید از سوی مسئولان این تفکر اجتماعی تزریق شود و روحانیان نیز به این باور برسند که ترویج جشنهای مذهبی و نشاط جلوی بسیاری از اختلالات روانی، بزهکاری و آسیبهای اجتماعی را می گیرد .

«هفته وقف  بر واقفان خیراندیش و خیراندیشان واقف گرامی باد ».

 

 

وقف جشن و شادی ضرورت جامعه اسلامی ، سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/d2h
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید