صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۰
کد خبر: 16988
گزارشگر: 464
۴۵۸
۰
۰
۱
گزارش آسیا از نمایشگاه اکسپو روسیه ـ ایران 2023

خزر؛ بستری مهم برای تجارت ایران و روسیه

خزر؛ بستری مهم برای تجارت ایران و روسیه
نمایشگاه اکسپو روسیه ـ ایران، ۱۸ مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد افتتاح و برگزار شد و تا سه روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش آسیانیوز؛ در این نمایشگاه شرکت‌های روسی و ایرانی همکاری و تعاملات خود را در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، ترانزیت، لجستیک و حمل و نقل بین‌المللی و همچنین در حوزه‌های رسانه‌ای، فناوری، تکنولوژی و انتقال دانش به نمایش گذاشتند. در حاشیه نمایشگاه نیز پس از افتتاحیه، پنل‌ها و میزگردهای تخصصی در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت، مدیکال و انرژی برگزار شد.

الکسی ددوف، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران، درخصوص افزایش همکاری‌‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و روسیه گفت: «کمیسیون بین دولتی هر دو کشور ایران و روسیه که آقای اوجی و نواک آن را راهبری می‌کنند، نقش کلیدی دارد. تحریم‌‌های بی‌سابقه‌ وضع‌شده علیه روسیه باعث شده که روابط دو طرفه و همه‌جانبه میان ایران و روسیه گسترش پیدا کند.»

گفتنی است سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در پیامی که به این همایش فرستاده بود، گفته است: «روابط ایران و روسیه قدمت تاریخی داشته و روابطی راهبردی و استراتژیک است. این روابط در حال افزایش و توسعه در سطوح تمامی وزارتخانه‌هاست و در طول این سال‌‌ها روسیه و ایران به سطح بالایی از روابط دوجانبه رسیده‌اند.»

در ادامه سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران گفت: «رابطه با کشور روسیه در طول تاریخ دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و رویکرد نزدیک دو کشور در حوزه‌های ملی و بین‌المللی و تعمیق روابط انسانی و فرهنگی بین دو کشور در دهه اخیر نشان از شکل‌گیری جبهه جدیدی در مقابل یک‌جانبه‌گرایی غرب به سردمداری آمریکا می‌باشد. تاریخ روابط میان ایران و روسیه به قبل و پس از انقلاب بر‌می‌گردد. بسترهای همکاری میان ایران و روسیه به ویژه استان‌های حاشیه خزر بسیار زیاد است.»

وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: «شعار دولت سیزدهم در سیاست خارجی مبنی بر سیاست خارجی پویا، متوازن و فعال است که در ادامه پیگیری همین رویکرد، ما در مازندران همکاری‌های بین‌المللی را با محوریت کشور روسیه آغاز کردیم. مازندران از نظر منابع طبیعی، انسانی و زیرساخت‌ها و حمل و نقل از توانمندی بالایی برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه به ویژه روسیه برخوردار است.»

استاندار مازندران در ادامه اظهار کرد: «مازندران به دلیل قرار گرفتن در حوزه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با توجه به تمدید قرارداد تجارت اتحادیه اوراسیا با جمهوری اسلامی ایران، فرصت قابل‌توجهی برای استان مازندران ایجاد می‌کند و این استان می‌تواند نقش موثری در توسعه تجارت خارجی کشور داشته باشد.»

حسینی‌پور گفت: «همکاری‌های حوزه نفت، گاز و انرژی، فناوری‌های نوین و توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان به ویژه همکاری در حوزه حمل و نقل در راستای فعال‌سازی واقعی کریدور شمال ـ جنوب و به‌طور کلی همکاری در حوزه دریای خزر به‌عنوان دریای صلح و دوستی از برنامه‌های اساسی ما در استان مازندران است.»

وی در ادامه با اشاره به سه بندر فعال شمال کشور گفت: «وجود سه بندر فعال در استان مازندران زیرساخت مناسبی را برای ترانزیت کالا از ایران به روسیه مهیا ساخته است. امروز حمل و نقل به یکی از شاخص‌های توسعه‌گرایی در کشورها تبدیل شده است. کشور روسیه به دلیل قرار گرفتن در قلب اوراسیا و ایران به عنوان نقطه ثقل استراتژیک برقراری ارتباط میان سه قاره جهان، می‌تواند بستر همکاری جدی را در منطقه ایجاد کند. دریای خزر از اصلی‌ترین بسترهای تجاری میان ایران و روسیه است.»

استاندار مازندران با تاکید بر این‌که؛ ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه در ملاقات با رئیس‌جمهور ایران، ۳ مرتبه از بندر امیرآباد نام برد که این نشان از اهمیت استان مازندران برای فعال‌سازی کریدور شمال ـ جنوب است، بیان کرد: «ظرفیت‌های انرژی ایران و روسیه بسیار مهم است. بیش از ۴۵ درصد از ذخایر گاز جهان در اختیار ایران و روسیه است که در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفته و در منابع نفتی ایران، رتبه ۴ و روسیه رتبه ۸ دنیا را در اختیار دارد که در مجموع ۲۰ درصد از منابع انرژی دنیا در اختیار این دو کشور است.»

رجب صفروف‌، رئیس شورای تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، در اولین روز برگزاری نمایشگاه در افتتاحیه اکسپو گفت: «امروز تصویر سیاسی دنیا در حال تغییر است. بین ایران و روسیه علایق یکسان و روابط تجاری خوبی وجود دارد. امروز باید از پتانسیل ‌های یکدیگر استفاده کنیم. جهان برای انرژی به دو کشور ایران و روسیه نیازمند است. اگر بتوانیم با یکدیگر به صورت بهتر و بیشتری همکاری داشته باشیم، ایران و روسیه می‌توانند به بالاترین نقطه قدرت خود برسند. سال گذشته چرخه مالی میان ایران و روسیه حدود ۵ میلیارد دلار بود.»

نمایشگاه اکسپو روسیه ـ ایران 2023

وی در ادامه گفت: «در مسیر گسترش ارتباطات میان ایران و روسیه به‌ویژه در زمینه اقتصادی مشکلات خاصی وجود دارد و علت آن این است که در زمان‌های گذشته نیازی به ارتباط میان دو کشور احساس نمی‌شد. ما متاسفانه اطلاعات کمی پیرامون پتانسیل‌های یکدیگر داریم و تجار دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر اطلاع ندارند.»

صفروف در ادامه سخنانش گفت: «هنوز مشکلات روابط بانکی میان دو کشور حل نشده و این بزرگ‌ترین مشکل میان ایران و روسیه است که هنوز سیستمی دقیق میان بانک‌های ایران و روسیه وجود ندارد. اکنون باید از طریق ارمنستان، ترکیه یا دبی نقل و انتقالات مالی را انجام دهیم که موجب افزایش زمان و تبدیل شدن به یک تجارت غیر مؤثر است. مشکلات حمل و نقل بین‌المللی نیز که سرعت بسیار پایینی دارد، یکی از معضلات در ارتباط تجاری میان ایران و روسیه است.»

اندری بلینیکوف، نماینده تجاری فدراسیون روسیه با اشاره به گردش مالی ۸۷ درصدی بین ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ بیان کرد: «افزایش مالی امسال بین ایران و روسیه ۲۰ درصد بوده که ۸۰ درصد آن متعلق به مواد غذایی است. طبق آمارها گردش مالی امسال چشمگیر نخواهد بود. از لحاظ تبادلات مالی و خدمات بانکی مشکلات عدیده‌ای داریم و فقط یک بانک ملی از ایران و یک بانک از روسیه امکان تبادلات ارزی دارند. ۸۰ درصد گردش مالی ایران و‌ روسیه از طریق این بانک است.»

https://www.asianews.ir/u/d5m
اخبار مرتبط
عضو کمیته اکسپو اتاق ایران گفت: با استفاده از فرصت اکسپو دوبی می‌خواهیم تا شهریورماه ۱۴۰۱، جذب توریست خارجی را بین ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به سال قبل از کرونا افزایش دهیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید