صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۸
کد خبر: 17035
گزارشگر: 464
۵۸۱
۰
۰
۳
دکتر مهدی شاگردی، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی آموزشی تیز‌هوشان

هفت راهکار کلیدی برای آموزش مفاهیم اقتصادی به فرزندان

هفت راهکار کلیدی برای آموزش مفاهیم اقتصادی به فرزندان
اقتصاد یکی از مسائل مهم و مطرح در زندگی است و همه ما کمابیش با مفهوم بحران اقتصادی آشنا هستیم بهتر است در کنار تفکرات خوشبینانه کمی هم آینده‌نگری کنیم شاید زمانی فرا رسد که فرزندانمان با بحران سخت‌ اقتصادی رو‌به‌رو شوند.

آسیانیوز - مطمئن باشید آموزش‌های اقتصادی امروز می‌تواند راهگشای مشکلات آن‌ها گردد. ما هفت راهکار آموزش اقتصادی را در کنار همه آموزش‌های دوره کودکی و نوجوانی به شما پیشنهاد و توصیه می‌کنیم. تردید نکنید که اثر آن‌ها در بزرگسالی فرزندانتان بسیار زیاد خواهد بود.

۱- پاسخ نه را به برخی از خواسته‌های فرزندانتان فراموش نکنید!

حتی اگر در رفاه کامل هستید، اجازه دهید فرزندانتان مفهوم نداشتن را درک و تجربه کنند. گاهی به آن‌ها بگویید توان خرید درخواست‌شان موجود نیست! و شاید کمک گرفتن از خود آن‌ها برای خرید شی یا چیز مورد درخواست آن‌ها بتواند به درک موضوع تلاش برای رسیدن به نیازمندی‌های زندگی تأثیر‌گذار باشد.

۲- بچّه‌ها را با پس‌انداز آشنا کنید به آن‌ها بدون حساب و کتاب پول ندهید

برنامه روزانه یا هفتگی یا ماهانه تعیین کنید و قبول خرید بعضی اقلام درخواستی آن‌ها را منوط به مبلغ پس‌انداز شخصی آن‌ها کنید. پرداخت‌های منظم هفتگی یا ماهیانه پول تو‌جیبی و برنامه‌ریزی برای استفاده از پول و نیز آینده نگری برای بکارگیری پس‌انداز یکی از ارکان مهم آموزش اقتصادی به بچّه‌هاست.

۳- مسئولیت خرید ملزومات مورد نیاز منزل را گاهی به بچّه‌ها بسپارید

حتی اگر بچّه‌های شما هنوز کوچک‌تر از آن هستند که تنهایی به مغازه و فروشگاه‌های خرید بروند سعی کنید با مراقبت از آن‌ها مسئولیت خرید را در مراحل کلامی به آن‌ها بسپارید و بتدریج که بچّه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند حتماً مسئولیت قسمتی از خرید منزل را بچّه‌ها عهده‌دار شوند.

۴- مشارکت فکری در خرید‌های کلانِ سال

فرزندان خود را در حد امکان در تصمیم‌های اقتصادی کلان مثل خرید منزل یا اتومبیل یا لوازم گران‌تر منزل مشارکت دهید. از آن‌ها نظر‌خواهی کنید. به نظر آن‌ها خوب گوش کنید تا حدی که آن‌ها مطمئن شوند به نظرات اقتصادی آن‌ها توجه دقیق دارید.

مشارکت‌های فکری کودکان و نوجوانان تأثیرات زیادی در حل مسائل اقتصادی در زندگی بزرگسالی آن‌ها خواهد داشت.

۵- آموزش یک مهارت برای کسب درآمد

هرگز فکر نکنید که چون شما در شرایط رفاهی خوبی زندگی می‌کنید فرزندانتان نیاز به آموزش مهارت‌های شغلی ندارند! احتمالات و اهمیت آن را در نظر بگیرید. از آینده هیچ کس خبر دقیقی نخواهد داشت!! سعی کنید در طی کودکی یا نوجوانی حتماً مهارت یا مهارت‌هایی را برای کسب درآمد به فرزندانتان آموزش دهید. مطمئن باشید تجربه یادگیری یک یا چند مهارت از کودکی سبب سرعت یادگیری بیش‌تر برای فراگیری مهارت‌های مختلف در بزرگسالی خواهند شد.

۶- تشویق به تولید یک یا چند اثر فکری و خرید از بچّه‌ها به‌منظور تشویق

بچّه‌ها را تشویق کنید چیزی هر چند پیش پا افتاده تولید کنند. آموزش استفاده از دور ریختنی‌ها امروزه در دنیا بسیار مرسوم است. ظروف پنیر و ماست و کفش بهترین لوازمی هستند که با یک تشویق و راهنمایی می‌توانند وسایلی برای تولیدات ساده باشد. همچنین تولیدات بچّه‌ها را مهم محسوب کنید و به آن‌ها بابت خرید تولیداتشان پول پرداخت نمایید و بگذارید بچّه‌ها از فروش کالا‌های تولیدی خود لذت ببرند! این لذت‌ها خاطرات اثرگذار برای آینده بچّه‌ها خواهد شد.

۷- امانت سپاری به بچّه‌ها برای تجربه حس مسئولیت

گاهی اشیا و لوازم مهم شخصی خود را در مقام مادر یا پدر به بچّه‌ها به امانت بسپارید. درک مفهوم امانت‌داری به مسئولیت‌پذیری بچّه‌ها کمک خواهد کرد. وقتی به بچّه‌ها امانتی را می‌سپارید احساس خوشایندی خواهند داشت و به این ترتیب علاوه بر کمک به اعتماد به نفس آن‌ها، حسِ مسئولیت‌پذیری را نیز بهتر تجربه می‌کنند. درک مسئولیت‌پذیری یکی از ارکان مهم موفقیت در بزرگسالی است.

به امید ساختن جامعه‌ای سالم و موفق
با داشتن انسان‌هایی کارآمد و مسئولیت‌پذیر

https://www.asianews.ir/u/d6y
اخبار مرتبط
بر اساس سند توسعه؛ ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به قطب علمی در منطقه تبدیل شود و ۵۰ درصد از تولیدات ناخالص ملی از طریق فعالیت‌های اقتصادی دانشگاهیان تأمین شود که این موضوع به‌خوبی نقش دانش و فناوری و آموزش عالی را در تحقق اهداف این سند نشان می‌دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید