صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۴
کد خبر: 17041
گزارشگر: 464
۳۱۳
۰
۰
۱
گزارش آسیا از نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی؛

گام‌هایی راسخ در جهت توسعه صنعت پزشکی کشور

گام‌هایی راسخ در جهت توسعه صنعت پزشکی کشور
همایون فدایی ـ در حاشیه نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی (ایران مد) که در شهر آفتاب برگزار شد، در غرفه کنسرسیوم دیالیز ایران با دکتر نوذر مرتضوی، مدیرعامل شرکت مدی تک سیس به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

این دوره نمایشگاه را چطور دیدید؟

این نمایشگاه که سابقه قبلی دارد و با یک وقفه هشت‌ساله برگزار شده، دارای اهمیت تاریخی است. هم‌اکنون در این نمایشگاه به لحاظ کیفی و حجم برگزاری و موقعیتی که در عرصه تجهیزات پزشکی چه تولید و چه تأمین دارد، موفقیت‌های کسب‌شده کاملا مشهود است. من فکر می‌کنم که این جایگاه نقطه شروع بسیار بااهمیتی برای تجهیزات پزشکی کشور است.

نمایشگاه «ایران مد» یک دستاورد برای تجهیزات پزشکی کشور بود و توانسته به جایگاه بلندتری نسبت به همه نمایشگاه‌های قبلی دست یابد. شهر آفتاب هم نشان داد که بهترین فضای نمایشگاهی کشور را داراست و نه تنها برای تجهیزات پزشکی بلکه برای همه صنایع کشور یک داشته ذی‌قیمت است که اگر به همین شیوه گسترش یابد می‌تواند رویداد‌هایی مانند اکسپو را نیز پشتیبانی کند.

هدف شرکت شما از حضور در این نمایشگاه چیست؟

ما در این نمایشگاه شرکت نکردیم که صرفا افزایش فروش مستقیم داشته باشیم. هدف ما شرکت در یک جنبش عظیم ملی است که در عرصه تولید تجهیزات پزشکی شاهد آن هستیم. ما می‌خواستیم این توانمندی داخلی را نشان دهیم که در زمینه تولید چقدر توانایی در کشور وجود دارد و چقدر دانش و فناوری کسب شده، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و ما هم بخشی از آن هستیم.

فکر می‌کنید تا چه اندازه به اهداف خود رسیده‌اید و همچنین از فعالیت‌های فعلی و آتی خود بگویید؟

ما در همان دو روز اول دستاوردهای زیادی داشتیم. استقبال از این نمایشگاه بسیار زیاد بود و تمام جمعیت هدف ما که در نقاط مختلف کشور هستند، توانستند بیایند نمایشگاه و از غرفه ما بازدید کنند. می‌توانم بگویم در دو روز اول به حدود ۹۰ درصد از اهداف خود دست پیدا کردیم که برای خود ما هم کم‌سابقه بود.

مجموعه ما از سال ۱۳۸۰ با شرکت مدی تک سیس با تولید صافی دیالیز آغاز به کار کرد. ابتدا فقط با دو مدل شروع کردیم و اکنون به حدود ۳۹ مدل صافی رسیده است. ۷۰ درصد از بیماران کشور توسط مجموعه ما تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در حال حاضر نه تنها صافی دیالیز بلکه تجهیزات مصرفی و تجهیزات ثابت مثل ماشین‌آلات دیالیز، تخت دیالیز و ماشین RO را که برای تأمین آن است، عرضه می‌کنیم. کشور به‌طور کامل از حیث این مواد، کاملا خود کفاست. در ضمن، ما در لایه مواد اولیه مثل پی وی سی مدیکال گرید، پودر بی کربنات سدیم دیالیز حضور داریم و به زودی هم در تأمین فایبر که مواد اولیه تولید صافی است که بابت آن ارز از کشور خارج می‌شود، ورود خواهیم کرد. همین‌طور در زمینه توزیع این محصولات در سرار کشور و انجام درمان هم فعالیت داریم. یعنی در بخش‌های دیالیزی که تأسیس کرده‌ایم از A تا Z را پوشش می‌دهیم.

همواره به تحقیق و توسعه خودمان ادامه دادیم و هر روز سعی می‌کنیم یک محصول جدید را که قبلا از خارج وارد می‌شده و یا کیفیت کافی را نداشته، به سبد محصولات تولیدی خود اضافه کنیم. یکی از آرزوهایی که داریم و با کمک جوانان این مرز و بوم در حال تلاش در جهت آن هستیم، ایجاد دیالیز خانگی است. هوم همو یا دیالیز خونی خانگی روشی است که با اتصال به ابر اینترنت، هر بیمار می‌تواند در منزل خود با کمی آموزش و در حین گذراندن روند معمولی زندگی خود، دیالیز شود. این در حالی است که هم‌اکنون شاهدیم که بیماران بسیاری مجبور به دست کشیدن از فعالیت‌های اقتصادی خود هستند تا بتوانند کار درمانی خود را در بخش دیالیز انجام دهند و این اتفاق هم‌زمان برای یکی از اعضای خانواده نیز که معمولا همراه بیمار است، روی می‌دهد.

خوشبختانه انجام دیالیز برای بیماران ما رایگان است، ولی دیالیز شدن به شکل سه بار در هفته ضمن ایجاد آلام متعدد، مانع ادامه فعالیت‌های تحصیلی و اقتصادی برای کسب درآمد است. هدف ما این است که با دیالیز خانگی که به یک شبکه هوشمند IT هم متصل است، بیماران را حتی‌الامکان به زندگی عادی خود برگردانیم. ضمن این‌که کیفیت دیالیز بالاتری همراه با سلامت و طول عمر بیشتر را به وی اهدا می‌کنیم. این کار هنوز در دنیا با موفقیت همراه نبوده، اما ما معتقدیم که ایرانیان توانایی انجام هرگونه پروژه‌ای را دارند و به همین دلیل مجدانه این هدف را پیگیری می‌کنیم. البته محصولات جدید ما محدود به این موارد نخواهد شد و ما سعی خواهیم کرد که به‌طور دائم به سبد محصولات بیفزاییم، چراکه به پشتوانه جوانان متخصصی که کشور دارد، وظیفه خودمان می‌دانیم که این صنعت و دانش فنی را در کشور گسترش دهیم.

عمده کار شما تولید ملزومات مصرفی و تجهیزات دیالیز است؟

بله، دستگاه و ملزومات مصرفی آن. برای هر جلسه دیالیز یک صافی دیالیز همین‌طور یک ست لوله، یک کارتریج بیکربنات، یک گالن محلول دیالیز و یک جفت سوزن فیستولا مصرف می‌شود که همگی این‌ها یکبار مصرف هستند و بعدا دور انداخته می‌شود. شرکت ما همه این‌ها را تولید می‌کند که اگر ما این کار را نمی‌کردیم، سالانه تا ۵۰ میلیون یورو ارز از کشور خارج می‌شد، و این مشکل بزرگی به‌ویژه با توجه به تحریم‌هاست. پس این اتفاق سبب شده که کشور در این حوزه نقطه ضعفی در طول سال‌ها نداشته باشد. علاوه بر آن تجهیزات ثابت دیالیز را تولید می‌کنیم که توسط ما و شرکت‌های دیگر در حال انجام است و همین‌طور انواع مختلف ماشین RO که تأمین‌کننده آب دیالیز و صندلی دیالیز هم که جزء تجهیزات تخصصی دیالیز هستند، در مجموعه خود طراحی و تولید می‌کنیم.

آیا دستگاه دیالیز خانگی، نمونه خارجی هم دارد؟

نمونه‌هایی توسط شرکت‌های آمریکایی و آلمانی تولید شده است، اما هنوز نتوانسته موفق باشد که دلایل مختلفی دارد. مثلا بیمار باید خودش مراحل اتصال به دستگاه را شخصا و بدون حضور پرستار انجام دهد. این موضوع احتیاج به آموزش و نوآوری‌هایی دارد که بتواند بدون مشکل انجام شود. در ضمن باید آلارم‌ها و یک سری امکانات زیرساختی هم موجود باشد که در صورت بروز مشکل سریعا قابل برطرف شدن باشد یا بتواند با مراکز خدماتی نه چندان دوردست ارتباط داشته باشد.

سخن پایانی؟

کشور در حال گذار از ارزهای سوبسیددار به تک‌نرخی است. به نظر ما افزایش تولید و گسترش واقعی صادرات تنها با سیاست تک‌نرخی امکان‌پذیر است. امیدواریم این امر هرچه زودتر محقق شود.

https://www.asianews.ir/u/d74
اخبار مرتبط
نمایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد و ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.
نمایشگاه یک پایگاه بزرگ جهت تبادل اطلاعات ، حرکت به سوی یک اقتصاد باز و رو به رشد ، جهش صادراتی، نگاه مدبرانه به خواسته ها و علائق مشتریان و رصد کردن مداوم سلایق آنها ، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است .
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید