صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۷
کد خبر: 17079
گزارشگر: 2
۵۹۴
۰
۰
۱
اضطراب

آیا می دانید استرس با بدن چه می کند؟

آیا می دانید استرس با بدن چه می کند؟
استرس و اضطراب اثرات بسیار مخرب و بدی بر بدن انسان می گذارند. افراد در شرایط حساس و زمانی ک با مشکلات مواجه می شوند، دچار استرس بیش از حد می شوند و دست و پایشان را گم می کنند. استرس می تواند بر تمام اعضای بدن تاثیر بگذارد و عملکرد برخی از آن ها را مختل کند. اضطراب و استرس از آن چه که شما تصور می کنید، مخرب تر و بدتر است.

زمانی که این تنش ها چندین مرتبه برای هر فردی تکرار شوند، می توانند موجب تغییر عملکرد مغز او شوند و در نهایت بر زندگی او تاثیر بگذارند. بهترین دکتر اعصاب و روان در تهران می تواند اقدام به درمان این تنش ها و استرس های بیماران کند. اگر می خواهید بدانید که استرس و اضطراب چه تاثیری بر هر یک از اعضای بدن می گذارد، می توانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات کافی کسب کنید.

استرس چیست؟

استرس واکنش عادی بدن هر فردی به تغییرات و اتفاقات خاص می باشد که خود را به صورت واکنش های فیزیکی، عاطفی و روانی نشان می دهد. خوشبختانه در صورتی که استرس کنترل شود، می توان اثر آن را بر زندگی کاهش داد. مقدار بسیار کم استرس بیشتر مواقع انگیزه دهنده و حتی جهت بقا ضروری است. روانشناسان به این مکانیسم جنگ یا گریز می گویند که ما را یاری می کند تا بدانیم چه موقع و چگونه به خطر واکنش نشان دهیم. ولی اگر بدن به آسانی تحریک گردد یا استرس های مختلف زیاد باشد، به خطر افتادن سلامت فیزیکی و ذهنی فرد تا حدودی نگران کننده خواهد بود. بهتر است بدانید که درمان نکردن استرس در زمان درست می تواند فعالیت های عادی و روزانه را در دراز مدت مختل کند. از این رو باید سریعا از بهترین دکتر اعصاب و روان در ایران کمک بگیرید.

استرس چه علائمی دارد؟

استرس علائم متعددی دارد که در ادامه شما را با آن ها بیشتر آشنا خواهیم کرد :

  • طبق گفته بهترین دکتر روانشناس در تهران استرس موجب مختل شدن تمرکز می شود و در نتیجه عدم تمرکز می تواند تاثیر بسیار بدی بر روند عادی زندگی بگذارد.
  • افرادی که استرس دارند، دچار بی قراری می شوند. زمانی که این بی قراری بیش از اندازه باشد، می تواند عملکرد عادی بدن را مختل کند.
  • در حقیقت استرس داشتن می تواند تاثیر بر روند خواب تاثیر بگذارد. در صورتی که استرس بیش از حد باشد، اثر منفی بر کیفیت خواب می گذارد.
  • استرس می تواند بر میل جنسی افراد نیز تاثیر بسیار زیادی بگذارد. استرس موجب کاهش شدید میل جنسی افراد می شود.
  • استرس خطر ابتلا به افسردگی را بسیار افزایش می دهد و در حقیقت استرس با شروع افسردگی ارتباط نزدیکی دارد.
  • استرس باعث بیماری های متعدد جسمی نیز می شود.

استرس چه علایٔمی دارد؟

استرس باعث چه بیماری هایی می شود؟

ریشه بسیاری از بیماری ها، استرس است. استرس می تواند تاثیر بسیار منفی بر سلامت جسمی انسان بگذارد. در ادامه برخی از این بیماری ها را برای شما شرح خواهیم داد :

مشکلات گوارشی : دستگاه گوارش هر فردی جزو نخستین اندام هایی می باشد که علائم استرس را نمایش می دهد. استرس موجب بیشتر شدن فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک می شود که در نهایت کند شدن فعالیت دستگاه گوارش می شود و خون رسانی آن را دچار اختلال می کند. در نهایت، امکان دارد مشکلاتی از جمله سوزش سر دل، حالت تهوع و نفخ را داشته باشید. استرس مخصوصا تاثیر بسیار بدی بر کسانی که مبتلا به اختلالات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) اند، می گذارد.

تغییر در اشتها و وزن : تغییر در اشتها یکی از شایع ترین نشانه های استرس می باشد. وقتی استرس دارید، امکان دارد که بدون اینکه متوجه شوید اشتهایتان را از دست بدهید یا زیاد بخورید. تغییر در اشتها می تواند بر وزن تاثیر بگذارد و باعث نوسان آن گردد.

ضربان قلب بالا: طبق مطالعات و بررسی ها تپش قلب از نشانه های استرس ناگهانی است. اتفاقات استرس زا باعث افزایش ترشح آدرنالین در بدن می شود. آدرنالین هورمونی است که به طور موقت فشار خون را افزایش می دهد و ضربان قلب را تسریع می کند.

عرق کردن : تعریق یک واکنش عادی بدن است، اما تعریق بیش از اندازه می تواند نگران کننده و اذیت کننده باشد. هنگامی که در یک شرایط استرس زا هستید، آدرنالین بیشتری در بدن ترشح می گردد. این هورمون نه تنها سبب بیشتر شدن فشار خون و ضربان قلب می شود، بلکه موجب تعریق نیز می شود. هنگامی که بدن به اضطراب یا استرس پاسخ می دهد، عرق از زیر بغل، کشاله ران و پوست سر خارج می شود.

ریزش مو : به طور معمول هر فردی روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می دهد. ولی در صورتی که تعداد ریزش مو بیشتر باشد، باید به عدم تعادل هورمونی مشکوک شد. زمانی که استرس دارید، بیشتر شدن کورتیزول در بدن موجب مهار شدن هورمون های تیروئید و تخمدان می شود. در نهایت رشد مو تحت تاثیر قرار می گیرد و فرد ریزش مو را تجربه می کند. از طرف دیگر، استرس ممکن است موجب تریکوتیلومانیا (اختلال کشیدن مو) شود. کسانی که مبتلا به تریکوتیلومانیا هستند، به طور غیرارادی و غیرقابل کنترل موهای سر، ابروها یا سایر قسمت های بدن خود را می کشند.

درد قفسه سینه : درد قفسه سینه نیز می تواند از نشانه های بارز استرس باشد. در واقع، بسیاری از افرادی که با درد قفسه سینه به اورژانس می روند، به علت وجود استرس، آن را تجربه می کنند. بین درد قفسه سینه و استرس ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. استرس سبب بروز درد قفسه سینه می شود و ترس از این درد می تواند استرس را افزایش دهد. مهم است که توجه داشته باشید که درد قفسه سینه یک علامت مهم می باشد و بنابراین همیشه ضروری است با دکتر متخصص صحبت کنید.

استرس باعث چه بیماری هایی می شود؟

کلام آخر

استرس احساس تنش عاطفی و جسمی است که می تواند هم موجب تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی شود اما در صورتی که این استرس و تنش ها افزایش یابد، می تواند سلامت جسمی را به خطر بیندازد و سبب بروز بیماری های متعدد شود. در صورتی که استرس داشته باشید، عملکرد مغز شما مختل می شود و در نهایت امکان تغییر رفتار و خلق و خو وجود دارد. ما سعی کردیم در این مقاله در این زمینه اطلاعات کافی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در صورتی که می خواهید مطالب مفید در این زمینه کسب کنید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com با ما در میان بگذارید.

https://www.asianews.ir/u/d89
اخبار مرتبط
کلینیک های زیادی همچون ذهن سوم، ذهن آرا، مکث، حال کوک،اشتیاق، چمان، ایماژ و... هستند که می توان هریک از آن ها را به عنوان بهترین مرکز مشاوره آنلاین روانشناسی در استان تهران نامید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید