صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۸
کد خبر: 17086
گزارشگر: 464
۴۱۲
۰
۰
۱
از حرف تا عمل؛

ماجرای خودروی برقی در ایران

ماجرای خودروی برقی در ایران
احیای صنعت برق و رهایی از بنزین، کاهش آلودگی هوا، تعمیر و نگهداریِ ارزان از جمله مولفه‌هایی است که تفکر حرکت به سمت توسعه خودروهای برقی را قوت می‌بخشد؛ بنابراین همچون سایر کشورها، برقی‌سازی خودروها همانطور که وزارت صمت تاکید دارد، باید با تمام توان در دستور کار قرار گیرد.

آسیانیوز - پروژه‌ای که طی سال‌های گذشته، چند نوبت بررسی شد؛ اما در حد حرف باقی ماند تا اینکه مجدد پرونده آن بازگشایی شده و به نظر می‌رسد این بار مسئولان عزم خود را در این زمینه جزم کرده و به زودی شاهد حضور پررنگ این خودروها در خیابان‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت ویژه‌ای که وزارت فعلی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم بر توسعه خودروهای برقی و پیشرفت در طراحی وساخت داخلی آن‌ها دارد و همچنین مقام عالی این وزارتخانه (عباس علی‌آبادی) آدرس درست و اصلی در صنعت خودروسازی برای خروج از بن‌بست را تمرکز بر خودروهای برقی دانسته و این سازمان برنامه‌ریزی خود را بر توسعه برقی‌سازی خودروها گذاشته است، قصد داریم پرونده‌ای در زمینه خودروهای برقی باز کرده و به بررسی آن از تاریخچه اولین خودروهای برقی در دنیا تا حضور اولین خودروی برقی در ایران گرفته تا بررسی ظرفیت تولید خودروی برقی در کشور، مزیت‌ها و معایب آن، هزینه‌های نگهداری، تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها و... تا در نهایت آینده خودروهای برقی در کشور بپردازیم.

بر اساس اطلاعات موجود، در مورد تاریخ تولید و سازنده اولین خودرو برقی در جهان، دو گانه‌ای وجود دارد؛ اکثریت منابع اعلام کرده‌اند که اولین خودروی برقی را توماس پارکر اهل لندن در سال ۱۸۸۴ میلادی ساخت و با دغدغه آلودگی شهر لندن به فکر ساخت خودروی برقی افتاد؛ برخی دیگر منابع طراحی و ساخت اولین خودروی برقی را سال ۱۸۲۸ توسط آنیوس ایستوان جدلیک معرفی می‌کنند.

گفتنی است که برخلاف آنچه که عموم مردم تصور می‌کنند، خودروهای برقی پس از خودروهای با سوخت فسیلی طراح و تولید شدند، اما باید گفت که اولین خودروهای تاریخ برقی بوده‌اند و در دهه ۳۰ میلادی، کمپانی فورد بیش از ۳۰ هزار خودرو برقی تولید کرد، اما به سبب اینکه آن زمان باتری‌های اسیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت که سنگین بود و مشکلاتی را به همراه داشت؛ بنابراین به‌ مرور خودروهای بنزینی و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی جایگزین شد.

ماجرای خودروی برقی در ایران، برای اولین بار در سال ۱۳۸۱ توسط یک مخترع کشور مطرح شد. جمشید آرین با حضور در یک برنامه گفت‌وگوی خبری تلویزیونی، خودروی الکتریکی ساخته شده توسط خود را با نام آریانا ۷۹۲ معرفی کرد؛ این خودرو مورد توجه کشورهای استرالیا و آلمان نیز قرار گرفت و نمونه اولیه دومین خودروی الکتریکی هوشمند خود را در استرالیا ساخت.

با بازگشت این مخترع پس از ۱۰ سال به کشور که برنامه‌هایی برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور داشت، اختراع خود را بر روی یک خودروی سمند پیاده کرد و با آن بیش از ۵۰۰ کیلومتر را از تهران تا اصفهان طی کرد. همچنین آرین یک دستگاه خودروی تیبا را به سیستم برقی ساخت خود مجهز کرد و به همراه یک دستگاه شارژ هوشمند پرتابل در نمایشگاه بین‌المللی ژنو ۲۰۱۲ در کشور سوئیس شرکت کرد.

پروژه طراحی و ساخت خودروهای برقی طی ۱۰ سال اخیر چندباری در دولت‌های مختلف مورد توجه و بررسی قرار گرفت، اما هیچگاه به صورت تولید انبوه برای آن تصمیم‌گیری نشد تا اینکه با ورود عباس علی‌آبادی به ساختمان سمیه و تکیه بر صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اهمیت و اولویت جدی قرار گرفت؛ سابقه حضور علی‌آبادی در مپنا بر جدیت موضوع پیگیری توسعه خودروهای برقی از مسیر واردات و در کنار آن بومی‌سازی و گسترش تولید داخل افزود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه خودروهای برقی در کشور را آدرس اصلی و درست صنعت خودروی کشور دانسته و معتقد است که در حوزه صنعت خودرو به سمتِ بن‌بست اساسی، در حرکت هستیم؛ بن‌بستی در حوزه سوخت و البته انرژی؛ چنانچه قرار باشد با شدت فعلی در حوزه انرژی مصرف‌کننده باشیم، به‌ زودی به شرایطی خواهیم رسید که دیگر امکان تامین آن فراهم نخواهد بود و در این زمینه به مشکلات جدی بر خواهیم خورد.

همانطور که اشاره شد، به دنبال اینکه پروژه خودروهای برقی و توسعه آن‌ها مورد تاکید وزارت صنعت فعلی است و برنامه‌ریزی برای آن را در دستور کار قرار گرفته داده و با جدیت پیگیری می‌شود؛ به گونه‌ای که از آبان ماه امسال به‌ بعد قرار است که به صورت ۱۰۰۰ دستگاهی خودروهای برقی وارد کشور شده و در گام اول برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی با همکاری شهرداری‌ها اجرایی شود.

https://www.asianews.ir/u/d8f
اخبار مرتبط
به نظر می‌رسد که مزیت اصلی خودروهای الکتریکی این است که چون هیچ سیستم اگزوز و درنتیجه آلودگی وجود ندارد، برای محیط زیست بهتر است.
تعداد ۶ هزار خودروی برقی به ایران رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید